Thursday, April 28, 2011

WTH

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Title aku hari ni sangat lancangnya. Sebabnya, memang aku tgh angin je. Perkara ni berlaku semalam petang, tapi sampai harini kalau dikenang-kenang memanglah akan menaikkan darah aku lagi. Tapi aku harus 'cool'. Nak marah2 sgt pun buat sakit jiwa je.

Haishh tapi semalam tu mmg aku marah. Rasa mcm aku tak pernah angin macam tu. Kalau ikut hati, mahu sahaja aku hambur kemarahan pada orang tu kat situ juga...

Ceritanya, semalam pulang dari kerja aku singgah kat kedai fotostat/percetakan.Nak minta quotation kalau aku nak print warna. Lelaki 1, yang pada waktu itu sedang fotostat, pandang aku tanpa senyuman. Di sebelahnya ada 2 orang (lelaki dan perempuan) sedang berbual sambil bergelak ketawa. Yang perempuan itu tengah duduk menghadap komputer manakala lelaki seorang lagi berdiri di belakangnya.

Nak jadi cerita, beberapa minit jugak aku berdiri tapi tak ada seorang pun yg nak layan aku. Akhirnya aku membuka mulut bertanya : - 

Aku : Saya nak tanya, berapa ringgit you cas kalau saya nak print color atas kertas artcard saiz A4?

Lelaki 1 : (memandang muka aku sekejap) Tengoklah kertas tu kaler apa.

Aku : Kertas color putih tapi design saya berwarna.

Lelaki 1 : (Dengan muka tanpa senyuman dan tanpa memandang wajah aku) RM1.20. (Pada ketika itu dia sedang memandang seorang remaja lelaki yang bukunya sedang di fotostat)

Aku : (kurang pasti samada dia berckp dgn aku atau remaja lelaki itu) Ha? RM1.20?

Lelaki 1 langsung tk membalas kata2 aku. Kemudian remaja lelaki itu membayar harga naskah yang difotostatnya itu.  Kemudian Lelaki 1 terus berbual dengan Lelaki 2. Aku yang berdiri di depan itu seperti langsung tidak wujud. Lelaki 1 memberi sesuatu kepada lelaki 2 kemudian dia berjalan di hadapanku. namun dia masih tidak pedulikan aku. WTH!!! 

Aku sabarkan diri dan bertanya kembali, "So, macamana pertanyaan saya tadi kalau nak print color?"

Lelaki 1 pandang aku sekilas kemudian dia memalingkan muka dan bercakap-cakap dengan lelaki 2. 

Ya Allah tuhan je yang tahu macamana angin dan sebalnya aku. 

Lantas aku berkata, "Hei, bila orang bertanya buat tak layan!" terus ku berpaling dan berjalan sambil aku membebel.

Korang rasa patut atau tidak dia layan aku cenggitu. Apa dia ingat aku tak ada duit ke? Setakat kedai dia yang tersorok kat celah2 lorong tu tak payah nak berlagak. Dan semalam jugak mulut aku ringan je mendoakan semoga kedai dia bangkrap. Kalau orang nak tahu kedai itu terletak kat Pantai Dalam. Kalau korang ada lalu kat situ atau terlintas nak g fotostat atau print apa2 kat situ. LUPAKANLAH! Nama kedai itu kalau tak salah aku Kedai Fotostat Pantai Dalam. WTH!

Friday, April 22, 2011

Rindu..

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Generasi Yang Hilang. Antara kucing2ku yang sempat diambil gambar. Kata orang bila ambil gambar binantang, mereka akan mati. Entahlah, aku tak percaya semua tu
Sejak kebelakangan ini, rinduku semakin menggamit pada kucingku yang telah tiada. Entah kenapa terbayang-bayang sahaja mukanya dan gelagatnya. Bangun pagi je, teringat dia menanti aku di muka pintu, menyapa aku dengan kelembutan bulunya. Pulang dari kerja juga selalunya dia yang akan berbunyi menanti aku memeluknya. Malam sahaja (apatahlagi tatkala aku berjaga malam) teringat dialah peneman setia. Huhu terasa-rasa aku kesunyian walaupun di kelilingi oleh keluarga dan teman tersayang.

Nak-nak pulak bila tengok gambar2 kucing..aduhai, lagi menggamit kerinduan. Sungguh, rindu sangat rasanya nak membelai bulu kucing dan bermain-main dengannya. Heee...berapa tinggilah agaknya darjah kerinduan aku nih.

Ke mana sahaja aku pergi, asal nampak kucing je, mesti aku nak usik. Seronok rasanya. Mujur juga kakak aku ada membela kucing tapi hai, manakan sama dengan kucing sendiri yang kita dah lali dengan perangai dan gelagatnya, ya tak?

Bela je kucing baru? Hmmm..bukan aku taknak tapi entahlah rasa fobia pulak. Fobia menerima perkhabaran "Kucingmu mati dilanggar!" Huhu..sangat sedih. Untuk melupakan dan menghilangkan kesedihan itu pun dah memakan masa berhari-hari. Setiap hari berendam airmata. Makan tak lalu dan tidur pun tak lena. Tapi mandiku tetap basah ya. 

Apapun tunggulah nanti, apabila aku memulakan hidup baru Insya Allah..dapatlah aku membelai bulu kucing lagi... Semoga di permudahkan segalanya..amin

~♥♫♥♫♥♫♥~ Saat Kau Menyukai Seseorang ~ ♥♫♥♫♥♫♥~

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Sharing is caring..

Ini adalah antara article yang aku suka. Biasalah, kopipes jek..layan...


Saat kau MENYUKAI seseorang, kau ingin memilikinya untuk keegoisanmu sendiri.
Saat kau
MENYAYANGI seseorang, kau ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.
Saat kau
MENCINTAI seseorang, kau akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kau harus mengorbankan kebahagiaanmu.
Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan bertanya,”Bolehkah aku menemanimu & bercerita?”

Saat kau MENYAYANGI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan bertanya, "Bolehkah aku memelukmu?"
Saat kau
MENCINTAI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya

SUKA adalah saat ia menangis, kau akan berkata "Sudahlah, jangan menangis"
SAYANG adalah saat ia menangis dan kau akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat ia menangis dan kau akan membiarkannya menangis di bahumu sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini bersama - sama."

SUKA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata "Ia sangat cantik dan menawan"
SAYANG adalah saat kau melihatnya kau akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu.
CINTA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata, "Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."

Pada saat orang yang kau SUKAi menyakitimu, maka kau akan marah dan tak mau lagi bicara padanya.
Pada saat orang yang kau
SAYANGi menyakitimu, engkau akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kau
CINTAi menyakitimu, kau akan berkata, "Tak apa dia hanya tak tau apa yang dia lakukan."

Pada saat kau SUKA padanya, kau akan MEMAKSANYA untuk menyukaimu.
Pada saat kau
SAYANG padanya, kau akan MEMBIARKANNYA MEMILIH.
Pada saat kau
CINTA padanya, kau akan selalu MENANTINYA dengan setia dan tulus

SUKA adalah kau akan menemaninya bila itu menguntungkan.
SAYANG adalah kau akan menemaninya di saat dia memerlukankan.
CINTA adalah kau akan menemaninya di saat bagaimana keadaanmu....

SUKA adalah hal yang menuntut.
SAYANG adalah hal memberi dan menerima.
CINTA adalah hal yang memberi dengan rela...

Nota Kaki : Kadang-kadang kita ni sendiri tak tahu samada kita menyukai, menyayangi atau mencintai seseorang. Hmm pendapat masing-masing kan. Ada yang melihat perbezaan antara tiga perasaan ini, dan ada juga beranggapan ketiga2 perasaan ini sama dan saling berkaitan. Apapun pendapat, sama-samalah kita saling sayang menyayangi okeh. Buat si dia,  I Luv.....

Wajah Baru

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Sekali lagi, aku tukar baju blog aku  nih. Rasanya aku paling suka background yang ini. Cukup puas hatilah. Ruangan cerita itu lebih besar, hee..senang sikit nak membaca. Cuma ada sedikit gadget2 tambahan yang dah hilang, nak kena usahakan balik.

Sampailah ke tengah malam aku mengedit background ni. Fuhhh... kena stop, muka tak cuci lagi, gigi pun tak gosok lagi, solat isyak pun aku tak buat lagi. Esok sambung balik. Edit semula apa yang patut. 

Okay nak tdo dah..zzzzzzzzzzzzzz...

Thursday, April 14, 2011

Entiti Misteri?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Seram tak dengar tajuk ni? Heee...

Korang pernah tgk hantu? atau apa sahaja makhluk yang bukan hidup di dunia nyata kita?

Aku tak pernah..dan kalau boleh memang taknk!

Sewaktu department aku berpindah tempat dari tingkat 1 ke tingkat 2 (bilik yang boleh memuatkan 6 orang ni baru je dibina), aku ada mengalami perkara aneh tapi aku anggap itu hanyalah mainan perasaan aku je. Sewaktu berseorang, aku terdengar bunyi kabinet fail dibuka dan ditutup. Kemudian pintu bilik diketuk tetapi takder orang. Baru-baru ni pulak, aku terdengar bunyi orang seakan bersin (waktu ni pun dah petang n aku tinggal sendirian) Hmm..tapi aku tak fokuskan sgtlah. Anggap je itu hanya perasaan aku je.

Kelmarin pulak anak buah aku ada cakap "Acik jangan balik rumah malam-malam sangat tau". 
Aku pun penasaran, bertanya "Kenapa?"
Anak buah aku balas "Okay ni nak cerita tapi nanti acik jgn takut pulak."
Whoaa..mcm serius je "Okay apa dia?"

Anak buah aku pun bercerita tentang nenek kawannya yang terserempak dengan 3 ekor langsuir. Hmmm neneknya tegur dan tidak berapa lama kemudian neneknya terasa ada gumpalan darah di atas kepala. Langsuir itu memakai baju berwarna putih panjang..

Cerita belum habis di situ...

Mak dan ayah kawannya pulak pernah terserempak dengan Pocong di kawasan tong sampah berhampiran markas (tempat kami selalu solat terawih). Pocong itu menggendong anak kecil dan di kakinya bertenggek seorang anak lagi. Korang boleh bayangkan tak? 

Sebenarnya kisah pocong ni dh banyak kali kedengaran. Pernah seorang remaja yang datang ke markas utk solat terawih (tapi dia tak hanya solat isyak sahaja) mengambil gambar di kawasan hadapan markas. Entah kenapa lensa kamera henfonnya dihalakan ke tong sampah. Secara nyata tiada apa yang dapat dilihat kecuali tong sampah ajelah. Tapi bila gambar di captured, imej yang terpampang telah menggeletarkan seluruh badannya. Aku sewaktu itu tidak ke markas (lupalah sebab apa). Cerita ini ku dengar melalui kakakku sahaja. Dia sendiri melihat gambar itu. Bila aku nak tengok gambar tu, budak tu dah padam (dia takut) katanya.

Entahlah..... 

Tuesday, April 12, 2011

Ting..Tong

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Sudah 2 hari ni aku tak dapat tidur dengan sempurna. Sebabnya, entah kenapalah mata ni payah benar nak lelap. Pelbagai cara aku lakukan supaya cepat terlelap, membacaca buku, menonton rancangan TV yang membosankan, namun tak berjaya jugak. Mata pulak yang pedih.

Sudahnya aku berbaring sahaja dengan mata yang terkebil-kebil memandang kipas siling yang ligat berputar (putaran sehingga ke angka 5). Sekejap aku berpusing ke kanan, kemudian ke kiri, kemudian tutup mata sambil kosongkan fikiran, namun tetap tak boleh jugak..whoaaa insomnia kah aku?

Dah tak ada apa boleh kulakukan, sudahnya aku berangan ajelah. Itupun masih tak boleh lena..sudahnya aku rasa bila jarum jam dah berganjak lebih dari angka 2 mungkin aku baru terlelap. Haishh mana badan tak letih? Mana mata tak bengkak? Mana jerawat tk naik??

Sudahnya pagi ini, kepala ting..tong! Nak bangun rasa tak larat. Tekak pulak dah perit. Hidung pulak dah selsema. Jangan Demammmm......

Nota Kaki : Apa nak buat...apa nak buat.... nak siapkan manuskrip yang tertangguh, rasa tak boleh nak concentrate sebab tumpuan aku lebih kepada perkara lain yang menuntut komitmen paling tertinggi buat masa ini. Semoga segalanya akan berjalan lancar sahaja..amin.







Monday, April 11, 2011

Aku Yang Kehilangan

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Aku yang kehilangan, dalam diri sendiri,terkurung dalam bayanganmu. Haa seperti lirik lagu inilah apa yg terjadi pada aku sekarang ni. Tapi kena tukar sikit pada rangkap last tu ' terkurung dalam bayanganku sendiri'

Semenjak akhir-akhir ini, aku rasa seperti semakin 'hilang ingatan' Haishh aku bukan hilang ingatan sampai ke tahap mental (semoga Allah jauhkan dari semua itu..amin) 

Aku rasakan yang aku semakin kerap lupa. Entahlah, agaknya terlalu banyak yang difikirkan ke apa agaknya ni. Semalam adalah yang paling teruk. Kalau diingat2 balik kelakar pun ada. 

Al-kisah, aku membawa 2 helai tuala berjalan ke bilik mandi. 2 helai sebab nak basuh rambut. Entah macamana agaknya on the way ke bilik mandi tu, aku singgah ke dapur. Aku pun tak ingat apa tujuan aku ke dapur (see? cepat sgt dah lupa). Lepas tu aku terus ke bilik mandi. Sambil mandi tu bilas2 kain. 

Dah selepas mandi tu, aku pun konon nak mencapai tuala. Whoaaa..cari punya cari tuala tak ada! Aduhhh jenuh jugaklah aku pusing2 mencari ke mana aku letak tuala. Nak panggil orang kat rumah pas kan tuala, seganlah pulak..sementelah lagi entah manalah aku letak tuala tu.

Akhirnya, aku sarung kembali pakaian yang aku pakai sebelum mandi tu. Hishhh geli memang, tapi apa nk buat. TERPAKSA beb! Sampai ke bilik..tercari2 lagi manakah tuala aku tu? Tapi tetaplah tak jumpa. Nasib baik ada spare tuala. 

Dah siap berpakaian tu, aku melilau mencari di mana kemungkinan aku letakkan tuala itu. Masih tak jumpa. Penat dah otak ni berfikir. Akhirnya aku ringankan mulut bertanya kakak aku. Dia pun yang sewaktu itu berada di dapur, berkata "Ni haaa"

Ya Allah, di dapur rupanya. Rasanya aku dah mencari di bahagian dapur tadi tp tk jumpa. Hishhh semoga aku tidak akan ke'lupa'an seperti ini lagi.




Saturday, April 09, 2011

Aku dah langgar pantang!!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera




Whoaaaa...tidak!! Hari ini aku dah langgar pantang! Pantang yang aku buat sendiri :- MAKAN BANYAK!

Dah berapa lama aku amalkan menjaga diet pemakanan aku nih. Aku ni jenis yang cepat naik badan. So aku kenalah jaga dan maintain sentiasa..bukan senang wooo... Skrg ni berat badan aku dah mula turun dan stabil macam dolo2...tapi hari ini hancus!

Pagi tadi aku singgah di gerai yg biasa aku lewati setiap kali nak ke tempat kerja. Kali ini aku singgah membeli makanan berat sedikit iaitu Kuetiow Goreng + Ayam. Konon niat aku tu nak ambik heavy breakfast (maklumlah malam sebelumnya aku tk ambik makanan berat) Jadi bila pagi dah ambik heavy bfast, tghri aku taknak makan dan malas nak keluar. 

Nak jadi cerita, tghri tadi aku keluar jugak akhirnya dengan kawan sepejabat. Dia pun tk membawa bekal seperti kebiasaannya dan dia tk membawa kereta. So kami pergilah makan. Menu aku Mee Goreng Basah.

Petang tadi kawan telefon ajak lepak kat gerai ayam penyet. So malam lepas maghrib bersiap-siaplah nak ke kedai ayam penyet tapi rupanya kedai hari ini tutup disebabkan tuan empunya kedai tengah demam. Demam rindu katanya hehe..

Destinasi kami pun bertukar ke gerai karaoke - pusat karaoke ditutup sementara sebab kerja2 penyelenggaraan - begitulah penerangan tauke kedai bila ku tanya kenapa karaoke tak buka malam ni.

Masa nak order makanan tu entah kenapalah aku rasa teringin makan nasi pulak memalam nih. Menu aku Nasi Goreng Thai beserta air Carrot Lychee.(lari dari menu kebiasaannya iaitu air suam/teh o suam)

Wah..hari ini sahaja dah berapa banyak kalori lemak yg dah bertapa dalam badan ni. 

Tu belum habis lagi. Sampai je di rumah, kakak aku menyapa dengan ucapan :
"Atas meja ada spagheti olio, sempena birthday Sakinah!"

Oh nooo... aku rasa nak pengsan. Cadangnya tk moh makan malam ni. Simpan sahaja di peti sejuk, esok boleh makan. Tapi sempat jugalah aku mencicip sesudu..hahaha...gilak ke tak tu? Haishhh

Nota Kaki : Habislah diet aku. Kena bekerja keras semula. Jangan patah semangat. Chaiyok!

Friday, April 08, 2011

Telur A Y A M Tiruan?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Angkat tangan siapa antara korang yang tak suka makan telur? (sukatilah kalau korang nak angkat tangan macam Usop Wilcha). Aku rasa itu adalah menu kegemaran kebanyakan orang kan? Ringkas..sedap..dan senang dimasak!

Mesti korang pun ada terdengar citer tentang telur ayam tiruan ni kan? Haishhh macam-macam kan.. dorg ni kalau boleh semua nak di'tiruan'kan.

******
Kopipes article:

Klik pada gambar utk gambaran yang lebih jelas
Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.


Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.


Demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.


Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.


"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.


Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.

"Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.

Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.


Nota Kaki : Berhati-hati ajelah masa nak membeli telur tu. Tak pasti dah masuk malaysia atau belum telur ayam tiruan ni (dari China). Baik korang bela ayam dan makan jelah telur ayam yang ditelurkan oleh ayam korang. Psssttt...lagi satu, jangan lupa BASUH telur dahulu sebelum korang nak masakl okeh! ~









My Signature

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini ada senggang sikit, so aku pun cari ler cara camner nak cantikkan blog ni. Saje nk cuba gadget2 baru...

Testing...testing...

Heeee...saje je nak testing singnature kat bawah ni. Menarik tak?

Kalau korang berminat, bolehlah tgk cara-cara nak buatnya kat sini



Monday, April 04, 2011

KKBR 1

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Di saat seisi rumah ketawa dan bercanda akan keramaian yang akan diadakan, dia hanya mampu tersenyum. Dalam hati terselit rasa gundah. Adakah senyum tawa mereka akan mekar menguntum atau akan akan layu dibenihi airmata? Rasa tidak tergamak merobek kuntuman senyuman yang sangat indah di wajah-wajah yang polos. Wajah yang menaruh harapan yang sangat tinggi. Sedangkan segalanya masih belum pasti.

"Ya Allah, aku bermohon padaMu. Berilah khabar gembira kepada mereka. Berilah anugerah terindah buatku. Segunung harapan yang ku kumpul, jangan KAU biarkan ianya jatuh tanpa sokongan." Doanya tidak pernah putus-putus.

Pandangan dilemparkan ke luar jendela. Cuaca yang sangat panas, membakar perit kulit wajah. Hatinya menjadi gelisah. Ingin sekali dia membuang segala persoalan dan permasalahan yang sarat mengisi ruang minda. 

Wajah ayah yang dibasahi keringat, dipandang sayu. Wajah yang sudah dimamah usia itu sesekali berkerut menahan keperitan bahang yang membakar.

Wajah ibu yang sesekali berceloteh menyaksikan rancangan kegemarannya itu, menjadi sasaran pandangan gadis itu kini. Wajah ibu yang banyak bersabar dengan karenahnya yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini.

Dia sedar, sejak kebelakangan ini, perasaannya tidak menentu. Dia mudah tersinggung. Kadangkala tanpa sedar membuatkan orang sekeliling merasa kecewa dengan sikapnya. Terkadang dengan sengaja pula dia menjawab acuh tidak acuh pertanyaan yang diutarakan untuknya.

"Ya Allah Ya tuhanku, ampuni hambaMu ini yang sentiasa berbuat dosa. Ku bersujud padaMu Ya Allah, berikan khabar gembira buat orang-orang yang aku sayangi. KAU hilangkanlah segala resah yang menghimpit dada. Kau gantikanlah dengan kegembiraan yang dipenuhi kesyukuran."

Fikirannya bercelaru. Mindanya sentiasa memikirkan tentang dia di sana. Apa khabarmu wahai kekasihku? Semoga kau sentiasa berada di dalam rahmat Ilahi. 

Dia melihat jam di skrin laptopnya. Ah, dia belum mengerjakan solat Isyak. Lantas dia menutup laptop dan bangun mengerjakan suruhanNya. Doanya agar dia mampu menjadi seorang hamba yang taat dan patuh pada surahanNya. Amin

KKBR 1

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Di saat seisi rumah ketawa dan bercanda akan keramaian yang akan diadakan, dia hanya mampu tersenyum. Dalam hati terselit rasa gundah. Adakah senyum tawa mereka akan mekar menguntum atau akan akan layu dibenihi airmata? Rasa tidak tergamak merobek kuntuman senyuman yang sangat indah di wajah-wajah yang polos. Wajah yang menaruh harapan yang sangat tinggi. Sedangkan segalanya masih belum pasti.

"Ya Allah, aku bermohon padaMu. Berilah khabar gembira kepada mereka. Berilah anugerah terindah buatku. Segunung harapan yang ku kumpul, jangan KAU biarkan ianya jatuh tanpa sokongan." Doanya tidak pernah putus-putus.

Pandangan dilemparkan ke luar jendela. Cuaca yang sangat panas, membakar perit kulit wajah. Hatinya menjadi gelisah. Ingin sekali dia membuang segala persoalan dan permasalahan yang sarat mengisi ruang minda. 

Wajah ayah yang dibasahi keringat, dipandang sayu. Wajah yang sudah dimamah usia itu sesekali berkerut menahan keperitan bahang yang membakar.

Wajah ibu yang sesekali berceloteh menyaksikan rancangan kegemarannya itu, menjadi sasaran pandangan gadis itu kini. Wajah ibu yang banyak bersabar dengan karenahnya yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini.

Dia sedar, sejak kebelakangan ini, perasaannya tidak menentu. Dia mudah tersinggung. Kadangkala tanpa sedar membuatkan orang sekeliling merasa kecewa dengan sikapnya. Terkadang dengan sengaja pula dia menjawab acuh tidak acuh pertanyaan yang diutarakan untuknya.

"Ya Allah Ya tuhanku, ampuni hambaMu ini yang sentiasa berbuat dosa. Ku bersujud padaMu Ya Allah, berikan khabar gembira buat orang-orang yang aku sayangi. KAU hilangkanlah segala resah yang menghimpit dada. Kau gantikanlah dengan kegembiraan yang dipenuhi kesyukuran."

Fikirannya bercelaru. Mindanya sentiasa memikirkan tentang dia di sana. Apa khabarmu wahai kekasihku? Semoga kau sentiasa berada di dalam rahmat Ilahi. 

Dia melihat jam di skrin laptopnya. Ah, dia belum mengerjakan solat Isyak. Lantas dia menutup laptop dan bangun mengerjakan suruhanNya. Doanya agar dia mampu menjadi seorang hamba yang taat dan patuh pada surahanNya. Amin

Doa Para Muslimah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

DOA PARA MUSLIMAH YANG MERINDUKAN SEORANG PENDAMPING ♥




Untuk Para muslimah, " Mari kita AMINKAN DOA ini"


"Peringatan Rasulullah: "Bukan termasuk golonganku orang-orang yang merasa khuatir akan terkongkong hidupnya karena menikah kemudian ia tidak menikah." (HR. Thabrani). "



Apa yang menghimpit saudara kita sehingga mereka sanggup menitiskan air mata. Awalnya adalah  keranaMEREKA MENUNDA APA YANG HARUS DISEGERAKAN, MEMPERSULIT APA YANG SEHARUSNYA DIMUDAHKAN. 

Padahal Rasulullah berpesan, "Wahai Ali, ada TIGA perkara jangan ditunda-tunda, 
1) Apabila Solat telah tiba waktunya.
2) Jenazah apabila telah siap penguburannya
3) Perempuan apabila telah datang lelaki yang sepadan meminangnya." (HR Ahmad) "



********


Ya Tuhanku...

Aku berdo'a untuk seorang lelaki yang akan menjadi sebahagian dari hidupku

Seseorang yang sungguh mencintaiMu lebih dari segala sesuatu
Seorang lelaki yang akan meletakkanku pada posisi kedua di hatinya setelah Engkau 
Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMu



Wajah tampan dan daya tarik fizikal tidaklah penting

Yang penting adalah sebuah hati yang sungguh mencintai dan dekat dengan Engkau dan berusaha menjadikan sifat-sifatMu ada pada dirinya

Dan dia haruslah mengetahui bagi siapa dan untuk apa dia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia


Seseorang yang memiliki hati yang bijak tidak hanya otak yang cerdas

Seorang lelaki yang tidak hanya mencintaiku tapi juga menghormatiku

Seorang lelaki yang tidak hanya memujaku tetapi juga dapat menasihatiku ketika aku berbuat salah


Seseorang yang mencintaiku bukan karena kecantikanku tapi karena hatiku

Seorang lelaki yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu dan situasi 
Seseorang yang dapat membuatku merasa sebagai seorang wanita ketika aku di sisinya


Ya Tuhanku...

Aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang yang tidak sempurna,

sehingga aku dapat membuatnya sempurna di mataMu

Seorang lelaki yang memerlukan sokonganku sebagai peneguhnya

Seorang lelaki yang memerlukan doaku untuk kehidupannya

Seseorang yang memerlukan senyumku untuk mengatasi kesedihannya

Seseorang yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna



Ya Tuhanku...

Aku juga meminta,

Buatlah aku menjadi wanita yang dapat membuatnya bangga

Berikan aku hati yang sungguh mencintaiMu sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar cintaku


Berikanlah sifat yang lembut sehingga kecantikanku datang dariMu

Berikanlah aku tangan sehingga aku selalu mampu berdoa untuknya

Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk dalam dirinya

Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana,

mampu memberikan semangat serta mendorongnya setiap saat dan tersenyum untuk dirinya setiap pagi


Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan:

"Betapa Maha Besarnya Engkau karena telah memberikan kepadaku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna."


Aku mengetahui bahwa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat

Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang telah Engkau tentukan . . .
Aamiin ya Rabbal 'alamiin . ..

Santapan Rohani

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

sharing is caring..

10 Surah yang Mujarab dari Nabi Muhammad s.a.w

1. SURAH AL-FATIHAH 

Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya'Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu. 

2. SURAH YAASIN 
Telah bersabda Rasulullah s.a.w., sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur'an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur'an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Qur'an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.) Rasulullah s.a.w. juga bersabda : Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan "At-Mu'ammah" (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya. (Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban). Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari KIAMAT. 

3. SURAH AT-DHUHAN
 Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

4. SURAH AL-WAQI'AH 

Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi'ah pada tiap-tiap malam, insya'Allah tidak akan merasai kepapaan. Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya'Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya. Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat As ar, insya'Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak. Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya. 

5. SURAH AL-KHAUTHAR 

Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, maka Allah s.w.t. akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. Sesiapa yang membaca 1,000 kali juga selepas solat Isyak hingga dia tertidur, insya'Allah dia dapat melihat Rasulullah s.a.w. dalam tidurnya.


6. SURAH AL-KHAAFIRUUN 

Sesiapa yang membaca Surah Al-Khaafiruun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Qur'an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi). Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita mati dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita. 

7. SURAH AL-MULK 

Sebuah lagi Surah dari Al-Qur'an iaitu Surah Al-Mulk mempunyai fadilat dan faedah yang amat besar bagi sesiapa yang mengamalkan membacanya. Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya. Mereka yang membacanya pada setiap malam, insya'Allah, akan terselamat dari azab kubur.. 

8. SURAH AL-IKHLAS 

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya : "Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur'an." Siti Aisyah lalu berkata, "Wahai suami ku, saya tidak mampu khatam Al-Qur'an sebanyak 30 juzuk itu." Apabila mendengar kata-kata Siti Aisyah tersebut, Rasulullah s.a.w. sambil tersenyum lalu menjawab, "Barangsiapa yang membaca 3 kali sebelum tidur, seolah-olah ia telah khatam Al-Qur'an keseluruhannya. " Dari Rasulullah s.a.w.. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a., "Sesiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika dia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali. Ibnu Said Al-Khanafi menerangkan : "Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih atau lepas. Maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sakratulmaut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat."


 9. SURAH AL-FALAQ 

Siti Aisyah menerangkan : "Bahawa Rasulullah s.a.w. pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas lalu ditiupkan pada kedua telapak tangan, kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala. Barang siapa terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia, hendaklah membaca Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut. Barang siapa yang takut akan godaan syaitan dan manusia, takut dalam kegelapan malam atau takut dengan kejahatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali. 

10. SURAH AN-NAS 

Surah An-Nas adalah surah yang terakhir (ke-114) dalam Al-Qur'an. Nama An-Nas diambil dari kata An-Nas yang berulang kali disebut dalam surah ini yang bermaksud manusia. Surah ini termasuk dalam golongan surah makkiyah. Isi surah ini adalah bagi menganjurkan manusia memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan baik yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin. Surah An-Nas ini juga adalah penerang hati.

Friday, April 01, 2011

Saat Anda .....

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sharing is Caring.....




Saat Anda membawa Al-Quran, 
syaitan biasa biasa saja...tengok je.. 

Saat Anda membukanya, 
syaitan mulai curiga. 
Saat Anda membacanya, 
ia resah dan gelisah. 
Saat Anda memahaminya, 
ia kejang kejangan. 
Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari, 
ia stroke. ............

Teruskan membaca & mengamalkannya agar syaitan terus stroke!!! 

Tak mungkin berpaling

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Aku nak cerita sikit pasal rasa hormat ni. Pernah ke korang dengar pepatah ni " We treat others with respect, as how we want to be treated."


Lebih jelas lagi, kalau kita mahu dihormati, maka kita harus menghormati orang lain juga. Tak kiralah dia muda atau tua. Kita ni tak berhak nak menghukum seseorang itu.

Cerita pasal hormat ni, aku rasa nak berkongsi cerita sikit. Semalam kami ke shopping mall. So bila dh membeli barang yang dicari tu, kami pun bergegas mencari surau. Dalam mall tu takder surau pulak, so kami bertanya kepada pekerja yang kami jumpa di sepanjang jalan tu. Hmmm rupanya dia pun tak tahu.

Tapi nasib kami baik, sebab kebetulan ada orang yang lalu di situ menunjukkan arah surau kepada kami...syukur kerana masih ada yang prihatin. Jadi kami pun pergi ke kawasan yang dinyatakan tu. kawasan tu besar. ada bertingkat2 (lebih kurang macam medan selera lah).

Dalam kami tercari-cari tu nampaklah seorang makcik ni tengah duduk menongkat dagu sambil menonton TV. So aku pun menghampiri dan menegur makcik tu sambil bertanya di mana surau. Aku rasa suara aku tu dah cukup kuat untuk didengar oleh makcik tu (jarak aku dan dia memang hampir pun).

Kecewa sungguh aku sebab makcik tu tak layan aku. Tapi yang lebih mengecewakan sebab makcik tu langsung tak pandang muka aku. Hishhh memanglah aku tak lawa mana pun, tapi tak perlulah dia buat seolah aku tak wujud kat situ. Macam peminta sedekah pulak. Tapi aku tabahkan hati, dengan menganggap makcik tu tak dengar agaknya.

Kami pun beredar lagu ke tingkat atas. Tapi tak jumpa jugak surau. Kemudian kami bertanya kepada orang yang jaga kaunter parking. So dia bagitahu surau kat bawah. kmi pun turun ke bawah. 

Cari punya cari, surau tu sebenarnya hanya di sebelah kedai makan tempat makcik aku bertanya tadi. Tuhan ajelah yang tahu macamana aku rasa.

Sedang aku bersiap sesudah solat, makcik tadi pun masuk. Dengan wajah yang masam, dia menonong mengambil bungkusan plastik yang ku kira berisi telekungnya. Sambil tu sempat jugak dia melihat aku yang waktu itu sedang memakai tudung, atas ke bawah. Aku hanya melirik je makcik tu. 

Adoii aku pun tak tahulah kenapa makcik tu bersikap macam tu. Doaku semoga makcik itu sebenarnya tidak bermaksud apa-apa. Bukanlah berbaik sangka itu lebih baik? 



The Red Kebaya

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini aku memakai RED KEBAYA hehehe. Sungguh, walaupun aku pernah memakai baju ni sebelum ni, but still akan membuatkan orang 'membuka' mulut untuk menegur "Wah, merahnya hari ni.", "Wah, merah sangat, nanti kena kejar lembu.". 

Sebenarnya aku okay aje, tapi bila orang menegur naik seganlah pulak. Ketara sangat ke warna merahnya? Terasa seperti mengganggu perhatian orang pulak.

Bukanlah bermaksud nak mengganggu pandangan orang. Tapi hari ni terasa-rasa nak naikkan semangat. Kiranya warna yang garang dan terang ini mampu naikkan aura aku kut..hehehe..apa-apa jelah.

Baju ni sebenarnya baju lama. Wahhh..aku dah muat baju ni dengan sesuainya (terasa bertambah longgar kut). Apakah maksudnya? Hehehehe...



 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design