Wednesday, March 30, 2011

D U R I A N

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Tengah-tengah malam ni sempat jugak aku nak posting citer pasal DURIAN yer..heheh..

Bukan apa, minggu yang lepas aku tengok kengkawan kat fesbuk tu ramailah yg bercerita pasal raja buah ni..siap dengan gambar lagi tu. Aku menahan air liur jelah..haishhh..

Nak jadikan citer baru je kejap ni, kakak aku menghantar sepinggan durian bersama pulut.. whoaaa terlepas kenan rasanya. 

Tapi aku hanya dapat menjamah seulas durian sahaja dan secubit pulut (aku bukanlah penggemar  pulut sebenarnya). Sangat tak puas tapi okaylah tu kan. Dapat jugak merasa ketika tengan kenan ni heheh. Kata orang hidup ni jangan tamak. Nanti rugi. Bersyukur jelah dengan apa yang ada.

Tuesday, March 29, 2011

stress!!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Semalam mak aku bertanya "Kenapa banyak jerawat sekarang ni?"

Whooooaaaa.. entahlah aku pun tak tahu kenapa semenjak dua menjak ni jerawat sangat suka pada kulit muka aku ni. Dulu wajahku amatlah susahnya nk ditumbuhi jerawat, tp sekarang ni senang pulak. Yang hairan,. tumbuhnya di bahagian hidung. 

Baru-baru ni tumbuh tercongok kat atas hidung..hee cam badut pulak.

Kata kakak aku stress memikirkan soal kahwin. Hmmm mungkin jugak. Bukan pasal kahwin je, sebenarnya stress juga sebab banyak benda yang nk kena buat kebelakangan ni. Banyak perfikir pun ya jugak. Tidur lambat pun punca tumbuhnya jerawat aku ni. Mana taknya, selagi jam tu belum menunjukkan pukul 1, mata ni mmg tk mahu terlelap..haishhh.

Dah skrg ni bertambah kerisauan - risau pasal jerawat ni pulak!! 
Hadoiii...mulai sekarang aku kena manjalankan kehidupan sihat supaya jerawat akan segan nk bertandang lagi..huuuu chaiyok!

Monday, March 28, 2011

Tali pinggang keledar

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Semenjak dua menjak ni aku rajin lah pulak meng'hapdet' blog aku ni. Entah kenapa ntah. Adakah kerana diserang penyakit boring? Tak juga..kerja banyak sebenarnya yang menuntut masa aku untuk diselesaikan. Hee anggap sahajalah aku nak hilangkan tekanan.

Bercakap tentang tali pinggang keledar ni, aku adalah seorang pemandu / penumpang kereta yang tidak suka memakai tali pinggang keledar. Huhu, ni kalau abang polis baca ni tentu dia cari aku nk layangkan surat saman.

Hari ini aku pulang ke rumah seperti biasa, waktu yang sama, menggunakan kereta yang sama, jalan yang sama..etc..etc..etc..yg sama. Huh, macam boring jekan?

Apabila aku sampai di rumah, satu kelainan yang aku rasakan ialah AKU MEMBUKA TALI PINGGANG KELEDAR. Haha..bila masa aku pakai pun aku tk ingat. Punyalah berangan masa membawa kereta. Apapun syukur perjalanan selamat sampai ke rumah.

Nota Kaki: Pakailah Tali Pinggang Keledar

Hukum Pemakaian Inai Bercorak

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Rupa daun inai

Hari ni aku rasa nak bercerita ttg pemakaian inai bercorak ni, sbb banyaklah aku terima email mahupun notes yang ditag oleh kawan2 Facebook. Ada kekeliruan di situ, maksudnya ada yang berkata dibolehkan dan ada yang mengatakan haram. Juga tentang lelaki yang memakai inai. 

Aku pun mencari maklumat kat Google dan akhirnya terjumpalah artikel ni dari E-Fatwa

*******
Keputusan: 
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalahdibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.
    ********

Jadi, pada pasangan yang nak berkahwin tu, bolehlah mengambil langkah yang sepatutnya hehehe..selagi tidak melanggar syarak. Korang boleh jugak baca kat sini sebagai panduan. 

Sunday, March 27, 2011

Earth Hour

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Darling Sakinah dengan Tanglungnyer..
Malam Sabtu yang lepas, aku bersama famili dan anak-anak dah membuat perancangan untuk menyokong  EARTH HOUR . Petang tu aku bersama anak2 pergilah ke kedai membeli ayam panggang dan sate minang. Dinner dengan famili di bawah sinaran bulan purnama.

Bermula jam 8mlm kami dah bekerjasama membersihkan dan menyiapkan gazebo atas tu (siap dengan pemandangan sungai..hehehe). Wah, bebudak dah mula excited, siap pasang tanglung dan lilin2 kecil di keliling gazebo..heheh mcm nak candle lite dinner pulak kan..

So tepat jam 8.30mlm lampu pun dimatikan. Kami semua berkumpul kat gazebo sambil makan2 dan bercerita. Pemandangan malam sangat indah dan cuaca juga cantik..Alhamdulillah..

Lepas dah makan, bebudak excited pulak nak main bunga api, siap nyanyi lagu raya pulak tu..adoiii..sangat tk sesuaiiii.. dah tu siap nak buat experimen lagi. Experimen apa pun aku tk tahulah. Yang aku nampak, dari dalam tanah keluar asap berkepul2..ntah apa2lah budak2 nih..

Bapak aku pulak dan membebel sbb kami paksa dia tutup TV hehe.. dia keluar tgk pulak jiran2 tkder sorg pun yg tutup lampu. Dia tetap membebel tapi kami ketawa2 aje..heee...

Aku rasa bagus jugak buat aktiviti ni dengan keluarga. Di samping dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan, kita jugak dapat memupuk anak2 akan pentingnya menjaga alam sekitar.


Thursday, March 24, 2011

Dot Dot Dot Dalam Botol

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Salah satu babak dalam citer Dot Dot Dot Dalam Botol

Hari ini aku rasa terpanggil pulak nk bercerita tentang filem Dot Dot Dot dalam Botol. Sempat aku bercerita dengan kakak semalam 'Kenapa tajuknya ditukar ke (dot dot dot) ... dalam botol?. Kata kakaku mungkin kedengaran sopan.

Tapi aku pulak berfikir lebih elok kut diletakkan tajuk asal sahaja. Perkataan 'anu' itu kalau dilihat dalam kamus  Dewan Bahasa dan Pustaka , membawa maksud orang/benda yang tidak disebut namanya atau sesuatu / benda yang tidak diketahui dengan tepat. Tapi jika disebut Dot Dot Dot, pemikiran masyarakat kita lebih tertumpu kepada benda yang selalunya tidak elok. Entahlah, pendapat masing2 kan. Ada jugak yg mengatakan Anu itu adalah kemaluan. Hmmmm...

Apapun, sebelum korang nak mengutuk filem ni, aku rasa baik korang g tengok dulu. Fahami apa maksud yg ingin disampaikan oleh Raja Azmi di sebalik cerita yang mengundang kontroversi ini. Tak perlulah kita nk menghentam atau melatah apabila mendengar tajuk cerita ni. 

Mungkin Raja Azmi terkenal dengan sikapnya yang 'berterus terang' atau 'lancang' kata orang, tapi setiap orang kan berhak mengatakan pendapatnya (tak kisahlah bagaimana mereka meluahkan) hehehehe..ada ke yg tk bersetuju dengan aku nih?

Filem ini kata Raja Azmi bukanlah cerita seks atau cerita ranjang. Perkara sebegini memang ada berlaku dalam masyarakat kita sekarang cuma masih belum dibicarakan secara terbuka tentang lesbian/gay dan pertukaran jantina ni. Korang leh baca kat  murai.com . 

Rasanya filem ini diklasifikasikan dalam kategori 18thn ke atas. Janganlah pulak korang g tgk bawa anak2 yg bawah dari 18thn yer. 

Aku nak cerita lebih-lebih pun, aku sendiri belum tahu jalan ceritanya macamana. Adakah aku akan pergi tengok nanti? jeng..jeng..jeng...

Nota kaki : Sokonglah filem tempatan

Monday, March 21, 2011

Baca, Hafal dan Fahamilah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Mode : Nak bagi Tazkirah :-)) 





Pagi tadi sewaktu nak bersiap-siap untuk pergi kerja, seperti biasa mak dan ayah akan menonton rancangan Tanyalah Ustaz. Selalunya volume suara TV itu akan kedengaran sehingga ke bilik aku..hehehe. Jadi, sambil bersiap tu bolehlah juga aku mendengar dan menambah ilmu. 

Topik hari ini berkenaan membaca Al-Quran. Berapa kerapkah korang membaca Al-Quran? Berasa terpukul jugakkan dengan soalan ini? Terasa kejahilan diri ini. Sejujurnya, aku pun bukanlah selalu ada masa nak membuka dan membaca Al-Quran (Astaghfirullah). Bila teringat tu adalah aku membaca. Paling-paling pun hanya setiap hari khamis - membaca surah Yasin.

Terpanggil aku nak berkongsi kata-kata ustaz tentang menghafaz ayat-ayat Al-Quran ni. Kalau ayat-ayat yang dijadikan doa harian tu senanglah kita menghafalnya (tapi sekadar hafal je kan, tanpa tahu pengertian maksudnya? Kalau ada yang hafal sekali dengan pengertiannya itu Alhamdulillah) Kata Ustaz, semua orang boleh menghafaz Al-Quran. Hanya malas dan rajin aje. 

Okay, mari kita mulakan dari sekarang menghafaz ayat-ayat suci ini. Caranya? Setiap kali ingin menghafaz, hafaz ayat itu satu per satu. Jangan berganjak ke ayat yang seterusnya sekiranya belum yakin mampu menghafaz. Ulang beberapa hari ayat yang sama sehingga kita ingat dan seterusnya beranjaklah ke ayat yang berikutnya. Ulangi langkah di atas sehingga berjaya. Haa..boleh tak?

Hmm..aku pun rasa nak mulakan. Aku nak cuba mulakan dengan menghafaz surah Yasin dulu.  Semoga aku berjaya! Korang pun cubalah! Tak rugi pun kan? Kalau lirik lagu bermacam-macam korang boleh hafal, kenapa ayat-ayat Al-Quran tak boleh pulak kan?

Apa kata korang nyanyi je lagu ni ..."-))

♫ 
Marilah Mengaji Kenal Huruf Al-Quran
Mari, Mari Mengaji Penuh Kesungguhan
Marilah Mengaji Faham Isi Al-Quran
Hayati Maksudnya Dalam Kehidupan ♫ 

Pelbagai kegunaan Ubat Gigi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Artikel ni aku kopipes dari email yang aku terima. Supaya senang, aku translate kan ke Bahasa Melayu.. Jom tengok perkara2 yang boleh dibuat menggunakan ubat gigi (putih dan bukan jenis gel) yang mungkin berguna untuk kita suatu hari nanti (jimat dan berkesan)

1) Melegakan kerengsaan akibat gigitan serangga, luka atau lepuh.
- Sapukan ubat gigi pada kerengsaan / gigitan tersebut bagi menghentikan kegatalan dan mengurangkan bengkak. 
- Bila disapukan pada luka atau lecet, ianya akan kering dan memungkinkan luka sembuh dengan cepat. Seeloknya disapukan pada waktu malam.

2) Melegakan sakit akibat melecur/terbakar.
- Hanya untuk luka kecil, dan luka tertutup sahaja, ianya dapat memberikan kelegaan/rasa dingin buat sementara.
- Sapukan dengan segera di kawasan yang terkena lecur, ianya dapat melegakan rasa berdenyut dan mengelakkan luka dari terbuka.

3) Mengurangkan cela pada wajah
- Ingin mempercepatkan penyembuhan jerawat? Haa..sapukan je ubat gigi pada jerawat (seeloknya malam sebelum tidur) dan cucilah dengan bersih pada pagi harinya.

4) Untuk membersihkan kuku
- Untuk kuku bersih, bersinar dan kuat, hanya gosokkan ubat gigi (menggunakan berus gigi) di bahagian bawah dan atas kuku anda.

5) Sebagai gel rambut
- Sekiranya anda gemarkan stail rambut yang extrem dan tahan lama, cuba gunakan ubat gigi sebagai gel rambut sekiranya anda kehabisan gel rambut yang biasa anda gunakan.

6) Menyahbau busuk yang melekat di tangan
- Bawang putih, bawang merah, ikan dan apa sahaja bau makanan yang melekat di tangan, dapat dihilangkan dengan menyental tangan dan hujung jari anda dengan ubat gigi. 

7) Menghilangkan kotoran
- Ubat gigi dalam menghilangkan kotoran yang melekat pada pakaian ataupun permaidani. 
- Untuk pakaian, sapukan ubat gigi pada kotoran dan gosok kotoran sehingga hilang, dan basuh seperti biasa.
- Untuk permaidani, sapukan pada kotoran dan gosok dengan menggunakan berus kasar kemudian bilas.

8) Memperkemaskan kasut kotor
- Sangat sesuai untuk kasut sukan atau kasut jenis kulit.
- Sapukan pada tempat yang kotor/haus, gosok dan kemudian lap bersih.

9)  Menghilangkan kesan krayon pada dinding bercat
- Sangat berguna untuk anda yang ada anak yang suka menconteng dinding hehehe..
- Sapukan ubat gigi pada kain yang basah, kemudian gosok perlahan dan anda akan lihat kesan krayon tersebut hilang.

10) Mengilatkan barang perhiasan atau barangan yang diperbuat daripada perak
- Gosokkan ubat gigi pada barangan tersebut dan biarkan semalaman. Lap sehingga bersih dengan kain yang lembut keesokan paginya.
- Untuk mengilatkan berlian, gosok perlahan dengan berus gigi, ubat gigi dan sedikit air. Bilas sehingga kesan ubat gigi hilang.
- Kaedah ini tidak sesuai utk barangan mutiara, kerana ianya akan merosakkan mutiara tersebut.

11) Memadam goresan pada CD atau DVD
- Sapukan lapisan nipis uabt gigi pada kesan goresan, gosok dengan lembut dan bilas sehingga bersih.

12) Menghilangkan bau masam botol susu bayi
- Gunakan ubat gigi dan gosok botol susu. Pastikan botol dibilas bersih!

Selamat Mencuba!

Saturday, March 19, 2011

Mencantikkan Blog

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hee, korang ada nampak apa-apa perbezaan pada blog aku nih? (pada sesiapa yang selalu lawatlah kan). Aku baru je 'mencantikkan dan memudahkan' blog aku ni. Antaranya :-

1) Ruangan komen ~ ruangan komen aku dh kelihatan cantik sikit, takderlah tipikal sangat kan.

2) Perasan tak cursor aku dh berubah? Kalau dulu gambar anak panah je, skrg aku dh tukar ke smiley. Sebenarnya ada banyak lagi yang cantik-cantik.

3) Cuba korang tgk belah kanan..ada nampak gambar Spongebob tu? Apa yang tertulis di ditu? Yes..senang kan korang nk terus ke page atas..tak payah nak guna mouse utk scroll up.

4) Kalau korang bawak cursor tu dan halakan ke title2 posting, apa yang korang nampak? haaa..itulah dia.

Aku ni sebenarnya tak pandai sangat tentang gadget2 yang ada ni..banyak sebenarnya utk menjadikan blog korang kelihatan menarik. Nak tahu rahsianya jom join! Klik sini

Pasangan Jiwa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Aku rasa tertarik dengan artikel ni dan nak berkongsi dengan korang semua. Artikel ni aku copy & paste dari
page 'Sahabat Cinta Berbagi Ilmu'

~~~~ ********** ~~~~~

Ketika kita bertemu orang yang tepat untuk dicintai, Ketika kita berada di tempat pada saat yang tepat, Itulah kesempatan. Ketika kita bertemu dengan seseorang yang membuatmu tertarik, Itu bukan pilihan, itu kesempatan. Bertemu dalam suatu peristiwa bukanlah pilihan, Itupun adalah kesempatan.

Bila kita memutuskan untuk mencintai orang tersebut, Bahkan dengan segala kekurangannya, Itu bukan kesempatan, itu adalah pilihan. Ketika kita memilih bersama dengan seseorang walaupun apapun yang terjadi, Itu adalah pilihan. Bahkan ketika kita menyadari bahwa masih banyak orang lain yang lebih menarik, lebih pandai, lebih kaya daripada pasanganmu dan tetap memilih untuk mencintainya, Itulah pilihan.

Perasaan cinta, simpatik, tertarik, datang bagai kesempatan pada kita. Tetapi cinta sejati yang abadi adalah pilihan. Pilihan yang kita lakukan. Berbicara tentang pasangan jiwa, ada suatu kutipan dari film yang Mungkin sangat tepat : "Nasib membawa kita bersama, tetapi tetap bergantung pada kita bagaimana membuat semuanya berhasil" Pasangan jiwa bisa benar-benar ada. Dan bahkan sangat mungkin ada seseorang yang diciptakan hanya untukmu.

Tetapi tetap berpulang padamu untuk melakukan pilihan apakah engkau ingin melakukan sesuatu untuk mendapatkannya, atau tidak… Kita mungkin kebetulan bertemu pasangan jiwa kita, tetapi mencintai dan tetap bersama pasangan jiwa kita, adalah pilihan yang harus kita lakukan. Kita ada di dunia bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai TETAPI untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna dengan cara yang sempurna.

Thursday, March 17, 2011

j.e.r.a.w.a.t

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Melihat kepada tajuk di atas ni je pun dah menakutkan kan? Musuh wanita nih! 

Minggu ni jerawat tumbuh lagi di muka aku (selalunya di sekitar hidunglah) Haishh sangat benci. Memang bila tiba time begini je, pasti 'jerawat bulanan' akan muncul. Sangat sakit hati. Tapi rasanya dulu tak macam ni. Dulu kulit wajah aku bersih (eh, siapa lagi nak puji diri sendiri kan?) dan jerawat teramatlah segannya nak muncul tapi la ni..dh makin berani pulak, dtg tanpa dijemput, perginya tak juga walau dah puas aku 'usir'. Lantas bagaimana? Huhuhu...

Taklah banyak mana pun sebenarnya tapi disebabkan jerawat yg beginilah (apalagi yg berbekas) huishhh mencacatkan pemandangan wajah aku yg ayu ni (sekali lagi nk puji diri sendiri - sentiasa bersyukur dgn anugerah Ilahi ;-)))

Puaslah bermacam petua aku cuba, semuanya memerlukan kesabaran. Setiap malam aku sapukan krim aloe vera. So nampaklah sedikit perubahannya. Tapi macam lambatlah pulak aku nk dptkan hasilnya.

Sudahnya aku sambung semula memakai krim Tia Amelia ni. Bagus set penjagaan ni. Dulu dh pakai. Bila muka dh elok, malaslah pulak nak sambung. Sudahnya?? Huhuhu.. Alamtnya aku kena teruskan jugaklah memakainya memandangkan kulit wajah aku dh tk seperti waktu remaja dahulu.

Semoga jerawat ni cepat nyah dari muka aku..heeee

Nota kaki : hehehe aku jumpa petua, katanya nak elakkan jerawat tu meninggalkan parut / bekas hitam, gosok jerawat tu dengan bawang putih.... aku tgh mencubalah ni. hehehe..

Bekal Oh Bekal

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Semenjak 'jiran' sebelah aku dah takder, aku rajin membawa bekal. Dulu pun rajin sebenarnya, tiap2 hari aku akan bangun pagi dan masak utk bekalan pagi dan tengahari aku, tapi bila dh semakin ramai kawan di sini, jadi malaslah pulak sbb ada kwn nk kuar makan tenghari maa...

Actually sebab sebenarnya adalah malas nak kuar pergi makan. Bila dah keluar bawa kete g makan kat luar, for sure balik tu dah tkder tempat parking. terpaksalah parking jauh2 atau double park kat kete orang. Tempat makan dekat2 sini? Hmmm yg paling dekat kedai india kat bawah tu haaa..tapi aku lebih suka bawa bekal je atau g makan kat tempat lain.

Nak dijadikan citer, minggu ni mmg rajin aku bgn pagi dan masak bekal..Chaiyok! Hari ini, aku goreng ayam (Hehehe ayamas beku tu je..nyahbeku dan goreng!). Pastu aku potong2 sosej dan masak dengan bawang putih, sedikit sos tiram dan sos barbeque lada hitam..walla!!

Dah siap tu aku dengan yakinnya, bukak periuk nak senduk nasi tapi whoaaaa.....nasi tkde! Bersih periuk tanpa kerak2 pun. Huhu..kenapa aku boleh tk perasan? Cuba ingat2 balik, semalam aku tk makan ke? Aku lupalah (apa yg aku fikir agaknya sampai boleh lupa?). Lagipun mak aku tak masak rasanya, hanya makan lebihan nasi siang hari sbb aku jarang makan malam (konon nk kuruskan badan ni) 

Merungut jugaklah aku pada mak..hehehe. Mak aku dah kelam kabut, siap nk ke kedai belikan aku nasi. Tapi takpelah..aku ckp kat mak, aku g beli nasi je kat kedai. So, tengahari tadi belilah nasi (seperti biasa aku akan ambik nasi tu suku je (mmg sdg membiasakan diri makan sikit) dan sesenduk sayur. Tahu berapa aku kena? RM2.50! Haaa??? yelah kut, skrg barang2 kan dah mahal. 

Moral of the story ~ Pastikan malam sebelumnya, aku dh sediakan semua bahan nak masak esoknya..dan kalau nk bawa nasi, pastikan nasi ada..heheheh :-))

Tuesday, March 15, 2011

Cacamarba a.k.a Rojak?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Cerita ni dah beberapa hari berlalu tapi aku tetiba teringat pulak ni haa. Nk jadikan cerita, hari tu aku dan anak2 buah pergilah keluar nak mencari barang2. Huishhh..dalam kepala dah set barang apa yang nak dicari. Sampai kat sana, dapat jugaklah barang yang aku nak, tapi lepas tu blur nak beli apa lagi sedangkan barang yang harus dibeli banyak sebenarnya. Takpe lah, nanti bila2 aku g cari lagi..

Seperti biasa, bila bawak anak2 ni, bermacam2lah dorg minta kalau ada benda yang menarik perhatian. Pun aku kena belanja mereka makanlah kan memandangkan waktu itu memang dh sepatutnya utk makan tengahari. Bebudak tu pulak, bila ditanya 'korang dah makan ke?' jawapan pun bercampur2. Ada yang kata dah, ada yg kata belum, ada yang kata breakfast je hehehe..apapun bila aku ajak g makan, masing2 dh teruja.

Dalam perjalan balik tu, aku bukaklah siaran radio yang biasa aku dengar. Kami dalam kereta pun ikut menyanyi. Memula tu dengar lagu ballad (aku pun dah lupa lagu apa), belum habis pun lagu tu tetiba bertukar pulak dengan lagu kumpulan Rabbani (Intifada), kitorg pun ikut menyanyi sama..lepastu belum habis lagu Intifada, terus keluar pulak "...Hmmmmm..jahat hanya kamu.." 

Kitorg masing2 dah terkedu, kemudian pecah ketawa kami. Mana taknya, dahlah lagu bertukar2, yg paling kelakar selepas lagu nasyid tu keluar pulak lagu jahat...hahahah... 

Entah aku tak tahu kenapa jadi mcm tu, mungkin bila beralih kedudukan, stesyen radio bertukar kut..tapi..masih channel yg sama..:-)))....

Saturday, March 12, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Korang dah tgk filem Hikayat Merong Mahawangsa? Kalau dah tgk apa pendapat korang tentang garapan cerita ni? Pada yang belum tu cepat2 pergi ya..

Aku dah kawan2 kononnya nak menjadi antara yg pertama menonton filem ni. Tapi akhirnya kami memilih Jumaat malam untuk menonton filem ni, bermakna hari kedua tayangan bermula. Okaylah tu kan. Nk mengelakkan supaya tak kecewa kalau tiket abis kalau beli di kaunter tiket, kami buat tempahan online saja. Senang! Nak ambil tiket lagi 5minit sebelum tayangan pun boleh (sebab dah bayar kan melalui kad kredit) 

Aku rasa boleh tabiklah pada Yusri dan KRU team sebab berjaya hasilkan filem epik macam ni. Memang bukan senang nak buat yang setanding dengan filem2 epik antarabangsa yang lain tapi pujian memang patut diberi untuk mereka.
Filem sejarah macam ni, memanglah agak boring (sorry, bagi aku yg tk berapa gemar sejarah ni) tapi KRU berjaya menyuntik unsur2 lucu dalam beberapa babak dan melalui percakapan..hehehe..

Aku rasa bab yang best tu sewaktu Stephen Rahman Hughes dibawa masuk ke gelanggang. Sewaktu tu wajahnya ditutupi kain hitam. Bila terbuka je wahhh penonton pun bersorak heheh..hensem..:-))

 Yang menghairankan aku adalah sewaktu adegan Dato' Rahim Razali. Entah kenapa setiap kali wajah Dato' difokus, penonton semua ketawa.. Agaknyalah mungkin wajah Dato' nampak lucu dengan gaya rambut sebegitu heheh..
Apapun, korang pergilah tengok filem ni.. memang satu kelainan. Tahniah buat KRU.
Pada korang yang masih tak tahu tentang Merong Mahawangsa ni, bolehlah google je..kalau malas sangat, klik je link wikipedia ni untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas


Hikayat Merong Mahawangsa atau Sejarah Kedah adalah hikayat yang menceritakan susur galur Merong Mahawangsa dan pengasas Kedah, sebuah negeri di Malaysia. Sungguhpun terdapat beberapa fakta sejarah, ia turut mengandungi dakwaan yang mengkagumkan. Era yang dirangkumi oleh teks ini bermula dari pembukaan negeri Kedah oleh Merong Mahawangsa, yang didakwa sebagai keturunan Iskandar Agung dari Macedonia sehingga ketibaan Islampada abad ke-2 M.
Merong Mahawangsa merupakan penganut Hindu dan terdapat sembilan pemerintah Hindu sebelum Phra Ong Mahawangsa memeluk Islam pada 1136 dan mengambil nama Sultan Mudzafar Shah. Hikayat ini turut menggambarkan serangan Chola ke atas Kedah.

Hikayat Merong Mahawangsa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Korang dah tgk filem Hikayat Merong Mahawangsa? Kalau dah tgk apa pendapat korang tentang garapan cerita ni? Pada yang belum tu cepat2 pergi ya..

Aku dah kawan2 kononnya nak menjadi antara yg pertama menonton filem ni. Tapi akhirnya kami memilih Jumaat malam untuk menonton filem ni, bermakna hari kedua tayangan bermula. Okaylah tu kan. Nk mengelakkan supaya tak kecewa kalau tiket abis kalau beli di kaunter tiket, kami buat tempahan online saja. Senang! Nak ambil tiket lagi 5minit sebelum tayangan pun boleh (sebab dah bayar kan melalui kad kredit) 

Aku rasa boleh tabiklah pada Yusri dan KRU team sebab berjaya hasilkan filem epik macam ni. Memang bukan senang nak buat yang setanding dengan filem2 epik antarabangsa yang lain tapi pujian memang patut diberi untuk mereka.
Filem sejarah macam ni, memanglah agak boring (sorry, bagi aku yg tk berapa gemar sejarah ni) tapi KRU berjaya menyuntik unsur2 lucu dalam beberapa babak dan melalui percakapan..hehehe..

Aku rasa bab yang best tu sewaktu Stephen Rahman Hughes dibawa masuk ke gelanggang. Sewaktu tu wajahnya ditutupi kain hitam. Bila terbuka je wahhh penonton pun bersorak heheh..hensem..:-))

 Yang menghairankan aku adalah sewaktu adegan Dato' Rahim Razali. Entah kenapa setiap kali wajah Dato' difokus, penonton semua ketawa.. Agaknyalah mungkin wajah Dato' nampak lucu dengan gaya rambut sebegitu heheh..
Apapun, korang pergilah tengok filem ni.. memang satu kelainan. Tahniah buat KRU.
Pada korang yang masih tak tahu tentang Merong Mahawangsa ni, bolehlah google je..kalau malas sangat, klik je link wikipedia ni untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas


Hikayat Merong Mahawangsa atau Sejarah Kedah adalah hikayat yang menceritakan susur galur Merong Mahawangsa dan pengasas Kedah, sebuah negeri di Malaysia. Sungguhpun terdapat beberapa fakta sejarah, ia turut mengandungi dakwaan yang mengkagumkan. Era yang dirangkumi oleh teks ini bermula dari pembukaan negeri Kedah oleh Merong Mahawangsa, yang didakwa sebagai keturunan Iskandar Agung dari Macedonia sehingga ketibaan Islampada abad ke-2 M.
Merong Mahawangsa merupakan penganut Hindu dan terdapat sembilan pemerintah Hindu sebelum Phra Ong Mahawangsa memeluk Islam pada 1136 dan mengambil nama Sultan Mudzafar Shah. Hikayat ini turut menggambarkan serangan Chola ke atas Kedah.

Friday, March 11, 2011

Contest ~ 4 Sebab Saya Sayang Dia

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Heheha aku pun tidaklah tahu akan adanya kewujudan contest2 cam gini. Adikku yang notty Hanny Esandra telah pun tag aku untuk join contest ni. So layan ajelah yer....


Korang pun kalau nak join masih sempat lagi. Tarikh tutupnya pada hari Ahad bersamaan 20.3.2011. Ha, apa lagi jom cepat2 join. saje gedikz2 kata awien hehehe... Untuk mengetahui syarat penyertaan dengan lebih detail lagi, korang klik je link ni.. Yeaaahhh...terjah.. http://atipepelawien.blogspot.com/

So, back to the contest 4 Sebab Saya Sayang Dia ~~

1 ~ Sebab dia sentiasa menjadi teman setia mendengar luahan hati siang dan malam.
2 ~ Sebab dia sentiasa menemaniku tatkala menonton cerita seram (apabila tiada siapa yang sudi huhuhu) walaupun dia tidak mengerti, dan buat-buat bodoh je di sisiku :-))
3 ~ Sebab dia jadi yang pertama 'menyapa' aku tatkala bangun pagi dan menyambut kepulanganku dari opis.
4 ~ Sebab dia menjadikan diriku begitu berharga..:-))

Ha, okay tak 4 sebab2 aku sayang dia ni? Korang tahu siapa dia ni? Encik Tunang? Heheh En Tunang tentulah aku sayang kat dia. Rasanya 4 sebab itu tak cukup untuk nyatakan kenapa aku sayang dia. 

Sebab di atas tu aku tujukan buat Kucing Kesayangan aku yang telah pergi tinggalkan aku. Sangat sedih. Kenangan bersamanya sentiasa segar dalam ingatan. 

Boleh kan Cik Awien? Si dia tu tidak semestinya manusia..tul tak? heheheh....

Oh lupa..4 orang kawan yang harus di tag..Jeng..jeng..jeng...

Sue
Han Rahim
Jillian Di Jill
Ayoub Noh


Merentas Desa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Pagi tadi sewaktu dalam perjalanan nak ke opis, jalan agak sesak sedikit. Aku mulanya tak perasan sangatlah kerana seperti biasa aku akan menyanyi2 dalam keta (kereta) seorang diri (lagipun memang selalu jugak lewat ke pejabat) jadi aku tak ambil pusing sangat. 

Tapi bila tiba di satu selekoh, keta makin perlahan. Lebih lagi keta yang di depan aku, aduhaiii lambat cam siput. Aku cukup pantang jugaklah kalau duk belakang kete yang macam ni. Kalau sampai nak tinggalkan jarak dengan kete yang depan sampai satu kilometer, baik duk tepi je ah.. heheheh

Akhirnya terjawablah persoalan. Rupanya ada acara merentas desa. Dari sekolah mana tidak pulaklah aku tahu. Mungkin sekolah menengah Sri Petaling yang terletak berhampiran opis aku.

Sempat aku curik ambil gambar (Hehehe pakai henset baru yang dibeli oleh tunang aku..tp dalam jarak jauh jelah). 

Teringat aku masa zaman sekolah dulu. Merentas Desa ni adalah acara wajib yang perlu disertai oleh semua pelajar apatahlagi pelajar yang malas bersukan macam aku ni haa..;-))

Thursday, March 10, 2011

THE FACEBLOG

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Aku kopipes jek. Korang baca jelah. Klik kat sini http://the-faceblog.blogspot.com/


SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH


Edit

Buku Baru Lagi!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sebenarnya bukan buku baru pun heheh tapi BARU sahaja aku beli!

Ini entry aku yang ke-3 untuk satu hari ni. Wah kenapa pulak aku tetiba rajin nak berkongsi cerita dengan korang semua nih.

Tengahari tadi selepas menjamu selera di Amcorp Mall, kami singgah di kedai buku 'Read More For Less'. Mulanya bos aku yang nak singgah. aku dan kawan2 yang lain setakat nak tengok2 sahaja. Tapi aku ni kalau dah masuk ke dalam kedai buku, rasa macam tak sah bila keluar dengan tangan yang kosong. 

Belek punya belek, akhirnya aku tangkap 2 buah buku. Lagipun masa suntuk sebab harus kembali ke opis mah. Kalau dah masuk kedai buku tu, berjam-jam baru puas nak memilih, betul tak? Wah, murah2 harga buku kat situ. Tapi bagi aku Pay Less Book lagi banyak pilihan. 

Buku ni pun entah bila agaknya aku nak baca. Kat rumah tu masih ada buku lagi yang belum habis dibaca. Simpan buat koleksi dululah. Nanti bila senang aku baca. :-))

Ayam, ayam dan ayam

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Licin! Aku sebenarnya malas nk upload gambar aku dalam ni  (tengok tu menjelir dan mengenyit mata!), tapi sebagai kenangan aku letak jugaklah

Perkara yang paling membuatkan aku blur setiap kali menulis entry adalah 'title'. Tak reti nak tulis tajuk apa sebenarnya sebab cerita aku pun kadang2 bercampur aduk tentang seharian perjalanan hidup ini haa... so tajuk entry aku pun bermacam2lah..korang layan jelah ek...

Kali ini bersamaan dengan tajuk entry, tengahari tadi kami satu department keluar makan bersama sempena meraikan (eh betul ke meraikan?) majlis perpisahan seorang rakan sekerja. Jiran aku lebih tepatnya. Baru je mula rapat, bercerita dan bergelak ketawa tetiba dia dah nak pergi pulak. Aku akan kembali bersendirian sambil mendengar lagu dan menghadap dinding pejabat ini. Bukanlah maksudnya tak ada orang lain dalam bilik ni, tapi disebabkan akulah orangnya yang sentiasa berada di opis. Yang lain bukan sepenuh masa di opis. 

Bercerita tentang ayam..sebab hari ini kami makan Ayam Panggang di Kenny Rogers. Semalam pulak kami makan Ayam Golek. Kelmarin makan Nasi Ayam. Hari Isninnya pulak aku makan nasi campur berlaukkan Ayam Goreng. Hahaha..mesti korang dengar pun macam jemu je kan? Aku pun tak sedar sehinggalah kawan beritahu. Heee..betul jugak tu ayam..ayam..bermacam2 ayam.

Cukuplah tu cerita tentang ayam. Aku dah tergelak2 ni sebab tetiba pulak kawan sebelah  ni berbuyi macam ayam...:-))

Moneyplant ku layu di kolam pasu

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Kesian tak rupa pokok aku ni?

Adeh, tadi tetiba aku tergerak hati nak menjenguk rak di atas kepala aku ni ha.. Akhirnya terlihatlah moneyplant aku yang dah lama tercongok di situ, terpuruk dan tersorok tanpa belaian..haishhh.

Kalau dulu (sewaktu department aku di tingkat bawah) rajin benar aku membelai pokok kesayanganku ini. Kata kawanku pokok aku ini cantik, cepat membesar dan menjalar. Wah, adakah tandanya rezeki aku bertambah? kata oranglah..hahahah tapi aku tk ambik kisah pun tentang itu. Rezeki Allah yang bagi dan aku bersyukur dengan limpah kurniaNya. Aku sebenarnya bukanlah seorang yang suka sangat menanam bunga atau yang sewaktu dengannya. Entahlah, tidak ke situ pulak minat aku. 

Nasib baik pokok aku ni masih sempat diselamatkan. Hanya sehelai daun yang sudah layu. Daun2 lain mujur sempat diselamatkan. 

Persoalannya nanti: Adakah aku akan teringat untuk membelai pokok aku ni nanti? Heee..kena letak reminder lah kut supaya aku takkan lupa...

Wednesday, March 09, 2011

Chaiyok!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sekadar gambar hiasan je....


Manuskrip aku rasa macam dah hampir nak siap je ni hehehe. Sempat-sempatkan jugak mencuri masa yang seakan tak cukup itu, tak kira di mana aku berada. Ketika di pejabat (Syhhhhh...:-), Ketika di bilik, sambil pasang TV (kenkadang laptop terpasang tapi mata melekat kat TV..haishh) Walaupun tengah keluar dengan tunang (dia akan menghulurkan ipadnya utk aku menaip..hehehe)

Inilah azam aku konon nak siapkan manuskrip ini sebelum majlis perkahwinan aku berlangsung (Insya Allah. doa-doakan ya) Chaiyok! Chaiyok!

Semalam aku sempat mengemas baju-baju lama yang terperuk di dalam almari aku yang tak berapa nak besar tu. Baju2 tu kebanyakkannya masih elok lagi dan jarang dipakai. Sebabnya? Entahlah samada terlalu banyak baju (seperti kata bapak aku :-)) atau baju itu semuanya dah kebesaran (Wah, adakah aku semakin kurus? hikhik) 

Ada jugak baju bersaiz kecil sebenarnya (dulu kan aku lebih kecil dari sekarang - wah, adakah aku sudah gemuk? whoaa - itu baju di zaman 20an tentulah aku lebih kecil kan kan). Mana baju yang lebih kecil aku bagi kat anak buah aku yang perempuan itu aje. Tingginya dah nak hampir sama dangan ketinggianku walaupun dia masih bersekolah rendah. Percaya atau tidak? Percayalah! Eh aku bukan pendek tau.. aku ni kira kategori perempuan tinggi juga (160cm tu..okaylah kan bagi seorang perempuan muda cam aku nih)

Mana yang agak besar dan sesuai utk pakaian pejabat, aku bagi kat kengkawan yang sudi menerima. harap-harap baju2 yang tidak seberapa itu dapatlah dimanfaatkan daripada aku buang begitu sahaja kan. 

Sekarang ni almari aku dah semakin tipis (eh betul ke perkataan yg aku guna ni?). Mulalah bercadang nak beli baju. Tak mahu membazir ah, beli baju mengikut keperluan sahaja okeh. Kalau ikut nafsu alamatnya akan berulang semula eko-sistem seperti di atas..:-))


Tuesday, March 08, 2011

Selamat Hari Wanita

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini bersamaan 8 March 2010 adalah hari WANITA. Wah, bertuahnya menjadi seorang wanita kan. Jadikan ini satu penghargaan buat semua kaum wanita atas segala jasa dan pengorbanan anda. Maka jagalah diri anda dan keluarga dengan sebaiknya. Jadilah seorang wanita yang solehah dan disayangi. So kesempatan ini aku ingin mengucapkan Selamat Hari Wanita kepada semua wanita di seluruh dunia.

Mari kita kongsi sedikit info tentang hari wanita ini yang aku kopipes (of cozlah) dari Wikipedia.

Hari Wanita Antarabangsa atau Hari Wanita Sedunia disambut setiap tahun pada 8 Mac


Kajian menunjukkan kebanyakan negara masih mengamalkan dasar atau undang-undang yang mendiskriminasi wanita  
-  Wanita di zaman dahulu selalu di pandang rendah. Selalu dinafikan hak mereka. Mereka tidak digalakkan belajar tinggi-tinggi kerana masih memegang pepatah 'wanita duduknya di dapur'. Ha, maka bersyukurlah kita kerana zaman sekarang martabat seorang wanita itu telah diangkat. Malah wanita zaman sekarang lebih ramai yang berdikari dan berjaya.


Wanita hendaklah diberikan hak serta peluang yang sama rata sama ada dalam bidang pendidikan, kerjaya mahupun pembuatan keputusan. Wanita bergelut dengan kerjaya demi menyara keluarga dan diri, sedangkan pada masa yang sama, turut menjadi seorang ibu mahupun isteri di rumah. 
-   Ya, aku sangat setuju dengan penyata ini. Banggakan menjadi seorang wanita? 

Wanita terpaksa bertungkus-lumus mencari nafkah bersama-sama suami mahupun bersendirian. Ada ketikanya, mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada tanggungjawab membesarkan anak sepenuhnya.Ibu yang bekerja bimbang tentang keselamatan serta kebajikan anak yang ditinggalkan di pusat-pusat jagaan.Tambahan pula, kos menghantar anak ke pusat jagaan atau didikan awal yang menawarkan perkhidmatan atau kemahiran tambahan agak tinggi. Umumnya, perkhidmatan jagaan anak mahupun didikan awal kanak-kanak yang berkualiti merupakan prasyarat penting kepada wanita yang bekerjaya. 
-   Jadi, kepada lelaki2 di luar sana tu, janganlah menyerahkan sepenuhnya kerja rumahtangga kepada wanita sahaja. Konon sebagai wanita, itu adalah tanggungjawab mereka. Bukankah lebih manis sekiranya para suami bersama2 isteri menguruskan hal rumahtangga bersama. Menolong meringankan beban isteri dalam menguruskan hal rumatangga. Dengan ini, rumahtangga pun aman dan bertambah kasih sayang...:-))

Nabi Muhammad menjadi contoh ikutan kita semua. Nabi suruh wanita menutup aurat bukanlah kerana mahu mengurangkan hak wanita untuk dedah sana atau dedah sini. Tetapi meninggikan martabat wanita beriman itu menjadi seumpama mutiara yang tidak ternilai. Dalam sejarah, Nabi tidak pernah memarahi dan memukul isteri-isterinya. "Dikalangan lelaki, akulah yang paling terbaik melayan isteri". Syurga anak-anak berada di bawah telapak kaki ibunya. 
-   Sangat terharu! 

Wednesday, March 02, 2011

Syukur

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Bersama airmata pasti ada senyuman
Bersama kesedihan ada kegembiraan
Bersama cubaan ada anugerah
Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan oleh Allah S.W.T 

Ada orang yang menyayangi kita dan ada orang untuk kita sayangi

Memetik kata-kata semangat seorang teman yang sudi berkongsi suka dan dukaku. Terima kasih teman kerana menjadi pendengar nan setia. Terima kasih teman kerana menjadi tongkat semangat untukku. Terima kasih teman atas segalanya. Semoga rahmat Ilahi akan sentiasa menemani perjalanan hidupmu dan hidupku..amin.

Aku bersyukur ya Allah atas segala nikmat yang KAU berikan. Sesungguhnya nikmat di dunia hanyalah sementara. Wahai Tuhan, ku tak layak ke SyurgaMu. Namun tak pula, aku sanggup ke nerakaMu.

Ku pohon kau tunjukkanlah jalan yang lurus, jalan yang kau redhai. 
Semoga kita akan dapat mengejar syurga yang di janjikan oleh Allah..insya Allah.Amin.
 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design