Monday, July 01, 2019

Novel - Cantik (Bab 1)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Tajuk: Cantik
Penulis : Yanie Ismail
Penerbit: DearNovels

BAB 1 

Akhbar di tangan aku teliti. Ruangan iklan aku perhatikan dan kubaca satu persatu. Yang mana dirasakan sesuai dengan citarasaku dan lokasi yang berdekatan dengan tempat kerja, aku tandakan dengan bentuk bulatanmenggunakan pen marker berwarna merah yang aku pinjam dari Naim.

Sudah seminggu aku menjadi pembelisetia akhbar kecil itu. Tujuan aku hanya satu iaitu mencari bilik kosong untuk disewa. Bukan mudah rupanya mencari bilik yang sesuai dengan citarasa. Aku ni bukanlah jenis yang memilihsangat.Tapi dah alang-alang memilih tu, haruslah aku mencari bilik sewa yang memenuhi citarasaku. Jika boleh aku tidak mahu bilik yang terlalu kecil. Aku mahukan kawasan perumahan yang agak sunyi dan nyaman. Jadi aku harus membuat pilihan dengan bijak dan memilih dengan sebaiknya.

“Semoga kali ini ada rezeki aku,” doaku dalam hati.

“Kak, kau ada ambik beg stationery aku tak?” soal Naim yang masuk kebilik secara tiba-tiba.

Aku mengurut dada. Hai lah dia ni. Tak reti bagi salam ke? Jelingan aku hanya disambut dengan sengihan dari dia.

“Mana ada akak ambik. Kan tadi akak pinjam marker ni pun kau yang ambikkan,” ujarku sambil pandangan mata aku halakan semula menatap akhbar di tangan.

“Kau jangan hilangkan pulak marker tu kak. Dah banyak marker aku kau hilangkan dalam masa seminggu ni.”

Ewah, sempat pula dia perli aku.

“Alah, setakat marker macam ni berapa sen sangatlah. Dengan kakak sendiri pun nak berkira!”

“Kalau dengan kau, kak aku memang tak boleh nak berkira. Tapi aku hanya nasihatkan aje. Peringatan. Kau kan selalu je lupa kat mana kau letak barang. Maklumlah faktor penuaan memang aku tak boleh nak cakap apa kak.”

“Weh!” jeritku.

Dia hanya ketawa sambil melabuhkan punggung di sebelahku. Habis bergoyang katil aku kerana hentakan badan besarnya tu.

Aku meneliti semula akhbar di tangan. Kehadirannya tidak aku pedulikan. Perhatian aku lebih kepada akhbar di tangan. Aku membaca semula petak-petak iklan yang sudah aku tandakan. Hati aku tertarik dengan satu iklan ni. Iklannya sangat ringkas.

 

MENCARI BILIK YANG PRIVACY? HUBUNGI SAYA SEGERA.HANYA ADA SATU KEKOSONGAN!

 

Entah kenapa melihat sahaja perkataan privacy itu sudah menarik minatku. Aku mengambil telefon bimbit, mahu menyalin nombor telefon yang disertakan. Namun belum sempat aku habis menyalin, akhbar ditarik kasar.

“Kau dah dapat rumah yang kau cari ke kak?” soal Naim tanpa mempedulikan jelingan maut yang aku hadiahkan kerana mengganggu aku.

“Belum pilih lagi. Adalah beberapa iklan yang akak rasa sesuai. Tapi akak macam suka je tengok iklan ni.” Aku tunjuk satu iklan yang menarik perhatian aku tadi.

Dia meneliti dan membaca iklan tersebut. Kemudian dia pandang aku. Keningnya berkerut.

“Kau yakin ke kak? Tengoklah iklan ni ringkas semacam je. Kau cuba tengok iklan yang lain. Semua ada dinyatakan serba sedikit ciri-ciri bilik yang diiklankan. Alamat lengkap pun ada. Senang kalau kau nak cari review online. Ini tidak, dibuatnya rumah berhantu ke kan naya!”

Aku bingkas bangun apabila mendengar kata-kata Naim. Pehanya aku pukul. Kemudian aku menyeringai kesakitan. Peha ke besi ni, rungutku.

 “Alah, mungkin tuan rumah nak jimat kut,” kataku, cuba husnudzon. “Buat iklan macam ni kau ingat murah ke?”

“Memanglah tak murah kak. Tapi kalau nak jimat sekali pun, takkanlah ringkas sangat macam ni. Aku tengok pun tak menarik. Sewa bulanan pun tak ditulis. Kalau aku dah pangkah awal-awal ni kak. Kat mana rumah ni?” tanya Naim.

Aku menjungkit bahu. “Akak pun tak pasti. Nilah akak nak cuba tanya. Dah kau pulak sibuk kat sini.”

“Cari rumah lain ajelah kak. Ini kalau tak rumah hantu, entah-entah rumah pembunuh bersiri kut,” kata Naim.

“Eh, kau ni! Kalau kau cakap bukan-bukan lagi akak sumbat mulut kau dengan suratkhabar ni,” ugutku.

Naim ketawa. “Aku bukan apa kak. Zaman sekarang ni kita tak boleh nak percaya semua benda bulat-bulat. Orang yang kita nampak baik tu tak semestinya baik, begitulah juga sebaliknya.”

Aku mengeluh. Ada benarnya juga apa yang dikatakan oleh Naim itu.

“Kau tak rasa pelik ke kak?” tanya Naim.

“Pelik apanya?” jawabku sedikit bengang. Tumpuanku asyik terganggu.

“Yalah, sewa rumah tak diberitahu. Alamat pun tak ada.”

“Ish, kau ni. Banyak tanya pulak. Macam yang akak cakap tadi tulah. Mungkin orang ni nak berjimat. Kan dia dah tulis situ telefon nombor untuk dihubungi. So, telefon ajelah kalau berminat,” kataku.

“Tapi nama pun tak dinyatakan kat sini. Entah siapa-siapa yang tulis iklan ni.” Naim terus membebel.

“Eh kau ni, jangan peningkan kepala akak boleh tak?” marahku.

“Sukahati kau lah kak. Tapi kau tengok ni, siap tulis privacy. Apa yang privacy sangat? Takut aku dengar perkataan tu kak. Macam ada sesuatu. Eii seram!”

Privacy tu mungkin maksudnya suasana rumah yang sunyi. Tiada gangguan. Jiran sebelah menyebelah tak sibuk dan membawang hal dalam kain orang lain,” ujarku sekaligus menyedapkan hati sendiri.

“Kau suka ke macam tu kak? Jiran saling tak mengenal antara satu sama lain? Kalau jadi apa-apa kat kau tak ada siapa pun yang tahu tau. Lepas tu kau jangan lupa kak, kerja kau nanti mesti memerlukan kau kerja lebih masa. Kau tak takut ke nanti balik rumah sorang-sorang? Kau bayangkan kau naik lif sorang-sorang di tengah malam yang sunyi. Tiba-tiba ada satu bau yang sangat busuk. Sedangkan dalam lif tu hanya ada kau seorang.”

Aku kusyuk mendengar pendapat Naim sambil membayangkan suasana seperti itu.

“Lepas tu kau pun tercari-cari dari mana datangnya bau busuk itu. Perlahan-lahan kau menoleh kebelakang.... pom!!”

Serentak itu bahu aku terhenjut, terkejut!

“Aku terkentut la kak. Sakit perut,” dia mengekeh ketawa sambil berlalu pergi.

Hampir terkeluar kata-kata makian dari mulut aku. Hampeh punya adik. Tinggalkan bau busuk kat bilik aku.

Aku mengeluh perlahan. Naim ni buat aku seriau pulak. Ada juga betulnya apa yang diperkatakan oleh Naim tu.

Sekali lagi ruang iklan di akhbar itu aku lihat. Aku berkira-kira samada mahu meneruskan atau tidak. Walaupun tidak dinyatakan lokasi rumah namun perkataan privacyitu sangat menarik perhatian aku.Tidak salah rasanyajika aku tengok keadaan rumah tu dulu. Kalau rasa selesa, apa salahnyaaku menyewa di situ. Kalau tidak, aku carilah rumah lain. Apa susah!

Akhirnya aku nekad mahu mencuba.Aku menyalin semula nombor telefon yang tergendala sebentar tadi ke dalam telefon bimbitku.

Dengan lafaz bismillah, jari aku hala ke arah gambar gagang telefon, namun belum sempat aku menekan apa-apa, telefon bimbitku berbunyi. Aku mengerut dahi. Pelik! Ni nombor yang baru sahaja aku simpan. Bagaimana pula nombor aku boleh didail dari sebelah sana? Adakah tadi tanpa sedar aku telah menekan butang dail dan meninggalkan panggilan tidak berjawab? Eh, mustahil sangat! Aku membiarkan deringan mati dengan sendiri. Nak jawab ke tidak? Dalam aku berkira-kira begitu, telefon bimbitku berbunyi sekali lagi. Panggilan dari nombor yang sama!

“Assalamualaikum,” ucapku sebaik sahaja panggilan aku jawab.

Kedengaran seperti suara berbisik-bisik di sebelah sana.

“Hello.. hello..” panggilku lagi.

Masih kedengaran suara berbisik. Kali ini semakin bingit. Eh, nak bercakap ke tak ni? Segera aku matikan talian kerana telingakuterasa sakit mendengar bunyi itu. Mungkin ada gangguan talian, fikirku.

Kali ini aku pula yang mendail nombor telefon itu. Tiada bunyi deringan. Sunyi. Tiada sebarang bunyi di sebelah sana. Aku mencuba sekali lagi. Masih sama juga. Aku memandang skrin telefon pelik. Talianku matikan.

Telefon bimbit aku letakkan di sisi. Tangan mencapai semula akhbar. Mahu menghubungi pemilik rumah yang lain.

Tiba-tiba telefon bimbit aku berbunyi ringkas menandakan ada pesanan yang masuk.

WhatsApp, ujarku saat telefon aku angkat. Aplikasi itu aku buka. Pemilik rumah yang barusan sahaja menghubungi aku tadi menghantar lokasi melalui google map.

Aku meneliti lokasi yang dikongsi. Dekat kawasan bandar ini juga. Jadi tidaklah terlalu jauh dari rumah umi. Yang paling seronok, lokasi itu dekat dengan tempat kerja aku.

Aku membalas pesanan itu dengan bertanyakan harga sewa bulanan yang dikenakan dan berapa bulan deposit yang harus aku dahulukan.

Aku sabar menunggu jawapan dari sebelah sana. Senyap. Tiada tanda menaip atau sebagainya.

Sabar Aisha, bisikku sekadar memujuk diri sendiri.

Sepuluh minit berlalu, namun masih tiada balasan. Eh, lama pula dia ni nak balas mesej aku. Aku cuba mendail nombor telefon pemilik rumah itu sekali lagi namun seperti tadi, tiada langsung bunyi di sebelah sana.

Aku cuba menaip nama kondominium yang kongsikan oleh pemilik rumah tadi di carian google. Tetapi satu artikel mahupun gambar tentang kondominium itu tidak aku temui. Mungkin kondominium itu baru sahaja siap, tekaku.

Perlu ke aku pergi lihat keadaan rumah tu dulu? Kalau aku pergi hari ini pun apa salahnya memandangkan aku tidak ada aktiviti apa-apa sepanjang hari ini, fikirku. Aku nekad mahu melihat rumah itu hari ini juga.

Setelah meminta izin dari umi aku pun memandu ke tempat tersebut berpandukan lokasi yang dihantar oleh tuan rumah.Tidak aku khabarkan kepada pemilik rumah akan kedatanganku. Pelawaan Naim untuk menemani aku tolak. Nanti lagi bermacam-macam benda mengarut yang dicakapnya.

Setengah jam memandu, aku rasakan aku sudah sesat jalan. Berpusing-pusing aku mencari lokasi tempat itu dan berkali-kali juga aku berpusing di tempat yang sama. Peta yang tertera di telefon bimbit aku perhatikan. Eh, kenapa senyap tak ada arah ni? Haih, aku mengeluh.

Kereta aku perlahankan apabila tiba di satu perhentian bas. Di perhentian bas itu aku melihat ada beberapa orang sedang menunggu. Aku mengambil keputusan untuk bertanyakan arah. Mungkin aku sudah hampir di kawasan lokasi cuma bangunan sahaja yang belum aku temui.

Aku cuba menegur seorang wanita yang sedang asyik memerhatikan telefon bimbit sambil tersenyum-senyum. Namun kehadiran aku tidak dilayan, hanya sebuah jelingan yang kuterima. Aku mengalihkan pandangan ke arah seorang lelaki yang sedang berdiri bersandar di tiang perhentian bas itu. Lelaki itu tersengih-sengih memandang aku semacam. Terus aku batalkan niat untuk bertanya.

Di hujung perhentian bas itu, kulihat seorang tua yang sudah agak bongkok sedang duduk membelakangi jalan raya. Orang tua itu aku dekati.

“Assalamualaikum nenek. Er, nenek tahu tak tempat ni kat mana?” tanyaku seraya menunjukkan peta lokasi di telefon bimbitku.

Orang tua yang kupanggil nenek tadi menoleh ke arahku. Aku terundur beberapa langkah ke belakang kerana terkejut melihat wajah nenek itu. 

No comments: