Friday, July 26, 2019

Lesen Menyelam (Diving License)

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Aduh, apa nak jadi dengan lesen diving ni?
Sebenarnya saya adalah sejenis yang takutkan air. Kenapa? Sebabnya pernah ada kenangan pahit.

Jadi beberapa tahun lepas, company bagilah trip incentive ni. Mula-mula dulu cadangnya nak pergi ke Turkey tapi masa tu ada pulak kejadian yang tak berapa best di sana jadi terpaksa tukar lokasi. Kawan-kawna pula nak pergi bercuti sambil bercanda di tepian pantai..aduh lemah..

Tapi ikut ajelah. Jadinya pergilah kami berlima orang ke Maldives.
Disebabkan peruntukan ada terlebih sedikit (alhamdulillah rezeki) yang mana harus digunakan sepenuhnya, maka keluarlah cadangan diving ni.

Kami 4 orang ni memang tak pernah ada experience pun hehe.. yang seorang tu dah pro sangat.
Maka, dalam keadaan yang terpaksa dan hati yang berdebar aku pun join jelah.

Bagi orang yang takutkan air memang dup dap rasanya..hahahaha..

Tapi alhamdulillah akhirnya lulus juga dengan cemerlang (yeke??) 3 hari kami di pulau redang ambik ujian setelah beberapa kali pergi kursus di kolam renang.

Subhanallah, bila berada di dalam air (di dasar) satu perasaan yang tak dapat digambarkan. Boleh menangis tau...cantik sangat!!! tapi dalam masa yang sama dup dap dup dap berdebar.

Okay, dah lulus tu bersemangatlah kami nak pergi menyelam kat Maldives tu 😜
Sampai je masa kat sana dah siap2 pilih pakaian memasing tibalah masa nk menyelam.
Seperti biasa masa awal-awal tu tentulah ada ujian basic kena hadap dulu seperti buka mask sepenuhnya dan pasang balik di dalam air tu. Buka corong oksigen dan pakai semula.

Dan.... taraaaaa... aku fail! Tak tahulah sebab nervous sgt ke atau sebab mata aku memang tak nampak bila kat laut tu (bila berada di bahagian yang tidak berapa dalam, airnya tidak berapa jernih sebab bercampur dengan pasir) Sudahla aku sejenis yang rabun. mana boleh nak pakai cermin mata kan sebab kena pakai goggle. Masa ni memang buat beberapa kali pun aku dah jadi blur.

Haha sudahnya aku give up...
Berhuhu jelah tgk kawan2 menyelam di laut Maldives tu.

Aku? Lepak-lepak jelah kat pantai Club Med tu ambil angin sambil-sambil baca buku.

Haruskah aku cuba beranikan diri semula? Hmmmm.....



No comments: