Tuesday, July 02, 2019

Novel - Cantik (Bab 3)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Tajuk : Cantik
Penulis : Yanie Ismail
Penerbit : DearNovels

BAB 3

 “Kak, kau betul ke dah fikir masak-masak nak pindah ke rumah tu? Kau tak nak tengok rumah lain dulu?” Naim yang sedang duduk di atas katil bergerak-gerak membetulkan kedudukan. Nasiblah tilam aku tebal dan empuk. Tidak terkesan langsung dengan tubuh Naim yang besar tu. Kalau tak, mahu roboh dah katil aku tu.

"Berapa kali kau nak tanya ni dik? Dari kau asyik membebel je, baik kau tolong akak mengemas."

Excuse me. Kerja mengemas ni kan kerja orang perempuan. Aku teman kau ni pun dah kira baik tau kak. Kalau ikut hati aku baik aku keluar lepak dengan kawan lagi best.”

Penyangkut baju di tangan aku campak ke arahnya. Pantas pula dia menepis. Aku mencebik.

“Akak dah bayar deposit pun. Hari ni kan dah nak masuk rumah,” ujarku. Tangan masih lagi memilih baju-baju yang akan aku bawa. Aku memilih untuk membawa baju yang sesuai untuk dipakai ke pejabat dahulu. Pakaian santai, aku biarkan di sini sahaja.

“Tuan rumah kau macamana orangnya kak? Muda keatau dah tua macam nenek kebayan? Cantik ke atau menggerutu?”

 Aku menjeling Naim. Mulalah dia nak buat cerita mistik dia. Sengaja nak takutkan aku.

Aku duduk di sebelah Naim. Terasa penat pula berdiri memilih baju-baju tadi. Aku teringat sewaktu aku melihat rumah itu. Ada sedikit rasa cuak sebenarnya untuk menyewa di situ setelah kejadian aku terserempak dengan seorang nenek. Entah kenapa aku seperti merasakan bahawa nenek yang aku jumpa di perhentian bas itu adalah orang yang sama dengan nenek yang aku lihat di tingkat 13A itu walaupun nenek di tingkat 13A itu tidak kulihat wajahnya.

Teringat pula aku kepada pertemuan dengan tuan rumah pada hari yang sama. Dialah orangnya yang menegurku sewaktu aku ingin menaiki tangga ke tingkat atas. Hilang semangat aku ketika itu. Mana tidaknya, sudahlah muncul secara tiba-tiba, suaranya pula sewaktu menegurku kedengaran kasar, tidak sepadan dengan penampilannya. Tuan rumah aku itu seorang wanita yang sangat cantik, wajahnya lengkap bersolek dan dia berkebaya merah sewaktu menyambut kedatanganku. Kelihatan sangat bersopan santun. Apabila berhadapan denganku tutur bicaranya sangat lembut. Tuan rumah mempelawa aku melihat-lihat ke dalam rumah dan menunjukkan bilik yang akan aku sewa. Kerana tertarik dengan perwatakan tuan rumah dan susun atur rumah yang cantik dan selesa, akhirnya aku pun bersetuju untuk berpindah masuk. Tanpa sedar aku tersenyum-senyum sendiri.

“Kenapa kau tersenyum je kak? Housemate kau lelaki eh?”

Eh, dia ni. Mata aku jegil memandangnya. Mulut celopar betul. Terkekek-kekek dia ketawa melihat wajah aku.

“Tuan rumah akak tu perempuanlah! Dia ni unik betul tau. Kalau kau tengok mesti meleleh air liur. Cantik macam ni!” Aku mengangkat ibu jari. Siap aku tadah dengan telapak tangan kiri, memberitahu Naim betapa hebatnya tuan rumah itu. Tentang nenek yang kujumpa itu tidak pula aku beritahu kepada Naim. Aku tidak mahu Naim membuat spekulasi yang bukan-bukan. Bukan boleh percaya adikku yang seorang ini. Menyakat aku adalah hobinya nombor satu.

“Wah, ada cantik macam Maya ke?” soal Naim teruja.

Maya tu adalah teman wanita Naim. Gatal jugak Naim ni, kecik-kecik dah ada teman wanita. Mereka berkawan sejak dari sekolah menengah sampailah masuk universiti yang sama ni, masih kekal hubungan mereka. Aku juga yang masih membujang, aku tersengih.

“Aku dah agak dah mesti cantik lagi Maya kan? Aku pun tampan, sesuai sangatlah tu. Pandai kan aku pilih kak.” Dengan riaknya Naim bercakap. Mesti sebab dia tengok aku tersenyum tu yang dia perasan lebih.

“Maya tu memang lawa. Kau tu yang tak berapa nak lawa. Kau dengan Maya macam beauty and the beast!” sakatku dan ketawa melihat riak muka Naim yang kelat.

“Tapi yang ni lagi lawa dik. Akak pun tak tahu macamana nak describe aura dia tu,” sambungku. Membayangkan penampilan tuan rumah yang aku jumpa hari tu. Aku yang pada mulanya berbelah bahagi mahu menyewa di situ, terus bersetuju tanpa banyak bantahan.

“Hebat sangat ke dia tu?” soal Naim dengan sinis. Mesti marah sebab aku kutuk dia tadi.

“Dia ni macam wanita klasik tau. Ala, yang macam kita selalu tengok dekat TV tu cerita klasik-klasik yang perempuannya berkebaya gitu. Gaya dia berpakaian, bercakap dan berjalan sangat tertib seperti wanita melayu terakhir.”

“Lepas tu rambutnya disanggul tinggi. Ada bunga dicelah telinga, macam tu kan?” sambung Naim, terbahak-bahak dia ketawa.

Bahunya aku pukul. Kuat! Padan muka, tangan aku yang sakit. Geram betul dengan dia ni.

“Wujud lagi ke orang macamtu kak? Zaman sekarang ni mana ada orang macam tu lagi. Sekarang zaman moden. Semua dah berubah mengikut peredaran zaman. Kalau masih bergaya macam tu, alahai old schoolnya!” ejek Naim.

“Kalau kau tak percaya, kau tengok ajelah nanti.” Malas aku mahu berbalah dengan Naim. Dia aje yang nak menang.

Tapi sungguh, memang tuan rumah aku tu sangat klasik. Seperti wanita zaman dulu-dulu. Wajahnya sangat jelita. Tubuh badannya menggiurkan. Aku yang perempuan ini pun ralit memandang. Dalam hati asyik memuji kecantikan ciptaan ilahi. Aku rasa seperti tidak percaya ada manusia yang sesempurna itu.

“Jomlah kak kita turun bawah, mesti umi dan walid dah tunggu lama. Aku pun tak sabar nak tengok tuan rumah kau nanti.” Naim bangun dan membantu membawa turun beg pakaian aku.

Di bawah, walid dan umi sudah menanti kami di dalam kereta. Sepanjang perjalanan, tidak banyak yang kami bualkan, sesekali walid dan umi menyelit kata-kata nasihat untukku.

Sampai di hadapan rumah sewaku yang bernombor 13itu, aku menjenguk. Sunyi sahaja. Kemana si Azrin ni pergi? Bukan dia tidak tahu aku akan pindah masuk hari ini.

Aku cuba menghubungi Azrin. Tapi masih sama seperti sebelum ini, nombor Azrin memang tidak penah dapat dihubungi. Seakan nombor itu tidak wujud. Pelik betul aku.

“Habis tu macamana kita nak masuk ni? Hari pun dah nak dekat maghrib.” Walid mula bersuara.

“Tak ada lampuke kat koridor kondo ni kak? Gelap aje. Tengok depan sana tu walaupun ada lampu tapi samar-samar je, suram! Kat tengah ni pulak lampu berkelip-kelip. Sebijik macam dalam cerita-cerita seram.”

Sumpah aku rasa macam nak cili-cili je mulut Naim yang celopar tu. Bercakap tak tengok tempat. Main redah ikut suka dia aje.

Telefon bimbit aku berbunyi ringkas menandakan ada pesanan masuk.

Azrin! Aku membaca pesanan yang dihantar.

“Oh, Azrin keluar sekejap. Dia kata ada barang yang dia lupa beli. Dia suruh kita masuk dulu. Kunci ada kat dalam kasut….”aku berjeda sambil memerhatikan rak kasut yang tinggi itu dari luar.

“Hah!Dalam kasut tumit tinggi warna merah tu!” Aku menuding jari ke arah kasut berwarna merah. Berkilat warnanya. Aku cuba capai namun tangan aku tidak sampai.

“Kau tolong dik. Kau kan panjang tangan,” pintaku.

“Tangan panjang. Bukan panjang tangan!” tegas Naim.

Aku ketawa kecil. Terasa lah tu dengan ungkapan tu.

Agak susah juga bagi Naim untuk mencapai kunci itu namun akhirnya setelah mencuba beberapa kali, akhirnya berjaya juga. Dia menyerahkan kunci itu kepadaku.

Tanpa berlengah aku membuka pintu pagar dan kemudian pintu utama. Aku menolak daun pintu rumah perlahan-lahan sambil mengucap salam kesejahteraan dengan suara yang kuat walaupun aku tahu tiada sesiapa di dalam rumah. Kan sunah memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah. Tiba-tiba angin kuat menyerbu menampar wajah aku. Spontan aku menekup muka dengan telapak tangan. Umi dan walid di belakangku seakan tergamam.

Dari mana datangnya angin tadi? fikirku pelik. Aku masuk ke dalam rumah. Suis lampu di tepi dinding aku petik. Terang benderang ruang tamu rumah itu. Aku lihat semua tingkap tertutup dan pintu gelongsor rumah ditutupi langsir berwarna coklat tanah. Masih sama seperti kali pertama aku melihat rumah ini.

“Walid rasa lain macam aje rumah ni.”

Tu dia, walid dah bersuara. Dia sememangnya tidak mengizinkan aku pindah pada awalnya. Tetapi setelah dipujuk akhirnya walid memberi keizinan. Alasanku, tidak sanggupmeredah kesesakan lalulintas untuk ke tempat kerja nanti. Setelah berjanji yang aku akan selalu pulang ke rumah barulah walid memberi persetujuan.

“Dah, tutup pintu tu dulu. Mari kita solat maghrib berjemaah.” Umi menolak tubuh aku dengan lembut. Aku berjalan mengunci pagar dan menutup pintu rumah. Selak pintu di bahagian dalam turut aku pasang.

“Bilik kau kat mana kak?” soal Naim.

“Tu yang belah hujung sekali tu.” Aku menuding jari ke arah bilik yang di pintunya tergantung bingkai kecil bergambar bunga.

“Kenapa kau asyik dapat yanghujung-hujung aje kak? Seram betul!”

“Diam aje boleh tak?” marahku.

Naim tersengih. “Jom, umi.” Dia memimpin umi ke dalam bilik.

“Wah, besarnya bilik kau kak! Siap ada bilik air lagi dalam ni. Patutlah kau beria sangat!” Aku dengar Naim menjerit dari dalam. Teruja betul dia. Baru dia tahu kenapa aku pilih rumah ni.

“Kita solat dekat luar ni ajelah. Kakak, pergi cari sejadah,” arah walid.

“Okay.” Aku berlalu ke bilik. Menggeledah mencari sejadah. Tapi sehelai sejadah pun tidak kutemui.Aku pula memang tidak membawa sejadah dari rumah. Dalam fikiran aku mungkin di sini sudah ada sejadah. Mungkin ada Azrin letak di mana-mana. Tapi, takkanlah aku nak cari dalam bilik yang lain pula? Macam tidak ada adab pula masuk ke bilik orang.

“Alamak, tak adalah walid.” Aku menggaru kepala yang berbalut dengan tudung.

“Kain batik ada tak?” soal walid.

Aku mengangguk. Memang aku ada membawa beberapa helai kain batik tadi.

“Pakai kain batik sahajalah. Hamparkan dekat sini. Cuba kakak cari kiblat dekat mana. Walid nak ambil wuduk dulu.”

Aku perhatikan walid masuk ke dalam bilik air yang terletak di bahagian luar, diantara bilik aku dan bilik yang satu lagi. Bilik Azrin pula bertentangan dengan bilik aku. Dapat aku bayangkan betapa besarnya bilik Azrin. Melalui aplikasi solat yang aku muat turun di dalam telefon, aku mencari arah kiblat dan membentangkan kain batik mengikut arah yang ditunjukkan.

Selesai solat maghrib, walid mengajak kami keluar untuk makan malam.

Aku mengemas dan melipat semula kain batik yang dijadikan alas solat tadi. Aku memakai tudung dan mengenakanfoundation di muka. Itu adalah asas makeup yang wajib aku kenakan walau kemana jua tujuanku.

“Lambatlah kau ni kak. Nak keluar pergi makan pun nak cantik-cantik. Nak makan dekat-dekat sini je,” laung Naim dari ruang tamu.

“Sibuklah kau ni. Biar kemana sahaja kita pergi, penampilan itu harus dijaga. Baru ada rasa yakin diri. Sabar sikit boleh tak!” ujarku sedikit merungut.

Bosan mungkin menunggu aku bersiap. Nak lilit tudung bagai, padahal boleh aje aku pakai tudung sarung macam umi.

Aku keluar dari bilik sambil tersenyum-senyum. Sudah bersedia untuk keluar rumah.

“Aku tengok macam tu jugak rupa kau kak. Tak ada berubah pun jadi rupa Siti Nurhaliza.”

Naim kujeling. Dia ni kalau kenakan orang memang hebat.

“Dah, jom,” kata walid sambil berjalan ke pintu utama.

“Jap, nak minum.” Aku cepat-cepat berlalu ke dapurmahu mencari air. Dahaga pula tekak.

Dapur rumah ini bersih dan kemas. Aku lihat di atas meja ada tudung saji. Gatal pula tangan aku nak tengok apa yang ada di dalam tudung saji itu.

Sebaik sahaja tudung saji aku angkat, aku lihat tersusun beberapa buah pinggan mangkuk yang berisi pelbagai jenis lauk. Azrin yang masak kah? Kagum juga aku. Wangi bau masakannya. Aku menghampiri sebuah pinggan yang terlungkup. Aku nampak ada secebis kertas terselit di situ. Aku ambil kertas berwarna kuning itu.

 

Dari Melaka pergi ke Pahang,

Singgah ke Johor beli berangan;

Saya mengucap selamat datang,

Jikalau salah dikeji jangan

 

Selamat menjamu selera, Aisha.

 

Azrin masak untuk aku dan keluarga aku? Terharu aku dengan sambutan Azrin atas kedatanganku. Umi, walid dan Naim aku panggil ke dapur.

Seperti aku, mereka juga teruja melihat lauk pauk yang pelbagai terhidang di atas meja.

“Kita nak makan ke makanan ni kak?” soal Naim. Dia sekadar memerhatikan hidangan di atas meja.

“Entahlah. Tapi kalau tengok nota yang ditulis ni, memang semua makanan ni untuk kita,” ujarku sambil menyerahkan kertas kecil itu kepada Naim.

Aku berbelah bahagi sama ada mahu menjamah atau tidak makanan yang terhidang ni. Tidak sangka Azrin sanggup bersusah payah masak untuk aku dan keluarga aku.

Naim membaca keratan pantun itu. “Fuh, memang klasik betul tuan rumah kau ni kak. Siap pantun bagai.”

“Habis tu macamana?” tanyaku.

“Tak nak aku makan makanan ni. Kita makan kat luar ajelah.” CadangNaim kemudiannya.

Aku pandang umi dan walid. Mereka berdua mengangguk tanda setuju.

Aku mengalah. Makanan ni boleh disimpan untuk esok, fikirku.

“Baiklah umi.

“Tak sudi ke merasa masakan saya?”

Aku yang sedang menutup tudung saji tergamam mendengar suara itu.

Serentak kami menoleh. Mulut aku terlopong. 


No comments: