Monday, July 01, 2019

Novel - Cantik (Bab 2)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Tajuk : Cantik
Penulis: Yanie Ismail
Penerbit : DearNovels

BAB 2

Wajah nenek itu berkedut seribu seperti usianya sudah hampir mencecah ratusan tahun. Matanya terperosok ke dalam. Tulang pipinya cengkung. Jemari tangannya runcing dan kurus. Bulu romaku tiba-tiba terasa meremang.

Nenek itu masih merenung ke arahku. Kemudian dia tersenyum. Namun senyumannya itu tidak mampu menenangkan hatiku. Senyumannya seperti menyimpan satu muslihat.

“Eh, tak apalah nenek. Saya cari sendiri,” ujarku, tergesa-gesa mahu berlalu.

Belum sempat aku berpaling, terasatanganku dipegang. Sejuk. Aku perhatikan tangan kanan nenek itu kejap memegang pergelangan tanganku. Aku pandang nenek itu, dia berpaling ke hadapan.Tangannya kirinya diangkat dan dia menunjuk ke hadapan. Aku memerhatikan arah yang ditunjuk oleh nenek itu. Sayup-sayup kulihat papantanda nama kondominium yang ingin kupergi itu terpampang di bahagian atas bangunan. Aku menarik nafas lega. Cepat-cepat aku mahu beredar dari situ, tapi nenek itu masih tidak mahu melepaskan tanganku. Dia memandangku dengan sebuah senyuman sinis. Perlahan-lahan pegangan dilepaskan.

Dengan pantas aku mengucapkan terima kasih dan berjalan menuju ke kereta yang kuparkir di bawah pohon berhampiran perhentian bas. Sewaktu melewati beberapa orang yang sedang menunggu aku perasan mereka memandang semacam ke arahku. Wanita yang mula-mula aku tegur tadi memandangku sambil menggeleng-geleng.

“Harapkan muka je cantik tapi tak siuman rupanya.”

Aku berpaling ke arah suara itu. Itu lelaki yang memandang aku semacam tadi. Dia merenungku tajam. Dia bercakap pasal aku ke? Kurang ajar betul cakap aku tak siuman. Langkah pantas kuhayun menuju ke kereta.

Aku sampai di lokasi kondominium dalam setengah jam kemudian. Masuk ke dalam kawasan kondominium ini terbit rasa kagum. Cantik sungguh kawasan kondominium ini. Persekitarannya sunyi, bersih dan nyaman.

Aku mencari petak parkir yang tertera di atas kertas yang diberi oleh pengawal kondominium ini tadi sewaktu aku mendaftar masuk. Kemudian aku mencari lif.

Dari jauh aku melihat satu pintu kaca yang kukira jalan masuk ke kondominium itu.

Aku cuba menolak pintu kaca tersebut tapi tidak boleh dibuka.Terpaksalah aku menanti di situ dengan harapan ada sesiapa yang akan melalui pintu itu.

Tidak lama menunggu, ada sebuah keluarga tiba dan membuka pintu kaca itu menggunakan kad. Aku turut mencelah masuk sebelum pintu tertutup sendiri.

Wah, bagus juga ciri keselamatan di kondiminium ni. Maknanya bukan orang sembarangan boleh masuk ke dalam kawasan ni.

Lif di ruangan ini ada tiga unit namun hanya satu sahaja yang kulihat berfungsi. Itu pun dapat aku teka berdasarkan nyalaan nombor yang tertera di mana lif itu berada.

Ting!

Pintu lif terbuka. Aku mendahului keluarga tadi masuk ke dalam lif. Butang berangka 13A aku tekan. Aku menoleh memandang wanita yang masuk akhir sekali, yang kukira adalah si isteri. Memberi senyuman dan isyarat kening bertanyakan tingkat berapa tujuannya. Memandangkan aku berdiri berhampiran deretan butang bernombor itu, tidak salah sekiranya aku membantu.

Tetapi dia langsung tidak membalas senyumanku, sebaliknya reaksi wajahnya kelihatan pelik melihat nombor yang menyala. Dia kemudian menekan butang bernombor 3. Aku hanya mampu tersenyum hambar memandang kedua pasangan itu. Anak kecilnya dikendong oleh si ayah.

Aku lihat pasangan suami isteri itu berpandangan sesama sendiri kemudian mencuri-curi pandang kepadaku. Dah kenapa dia orang ni? Apa yang pelik pada aku? Aku belek baju yang tersarung dibadan. Elok sahaja tidak terbalik pun. Aku betulkan tudung di kepala. Kemudian aku pandang pasangan suami isteri itu sekali lagi. Keduanya melarikan padangan apabila tertangkap mereka mencuri pandang ke arahku. Aku kemudian menghalakan pandangan melihat nombor di skrin kecil yang semakin menaik.

Pintu lif terbuka ditingkat tiga dan pasangan suami isteri tadi keluar seperti tergesa-gesa. Seperti takutkan sesuatu. Sebelum pintu tertutup sepenuhnya aku melihat si isteri sekali lagi memandang aku dengan pandangan pelik.

Sampai di tingkat 13A aku keluar dari lif. Aku berhenti di hadapan lif sebentar. Jalan mana yang harus aku ambil? Aku keliru mahu mengambil lorong kanan atau kiri. Ah, lorong kanan dululah. Bukan kah di dalam Islam, apa sahaja yang kita lakukan haruslah dimulakan dengan kanan kecuali kalau masuk ke tandas.

Aku mencari-cari nombor rumah seperti yang dimaklumkan oleh tuan rumah. Rumah bernombor 13. Sah aku salah jalan kerana di sebelah kanan semua rumah bernombor genap. Aku berpatah-balik semula. Mata aku halakan ke kiri dan ke kanan melihat setiap unit rumah yang aku lalui. Semua rumah tertutup rapat pintunya. Sunyi! Tingkat 13A ini adalah tingkat yang paling atas di kondominium ini. 13A tu bermaksud tingkat 14. Menurut kepercayaan orang cina nombor 4 itu membawa maksud yang tidak baik, jadi mungkin sebab itu dilabel sebagai A, tekaku.

Aku berjalan di lorong kiri pula. Di sini juga begitu. Sunyi sahaja.

Satu persatu unit rumah aku perhatikan nombornya sehingga aku sampai ke rumah paling hujung. Di sebelah kiriku tertera nombor 13 di pintu rumah. Sah, ini rumah yg aku cari!

Aku berdiri di hadapan pintu rumah bernombor 13 itu. Punat loceng kutekan sekali. Dari luar aku dapat mendengar bunyi loceng sayup-sayup. Aku menunggu seketika. Punat loceng kutekan sekali lagi apabila lima minit sudah berlalu tanpa ada sesiapa yang menyambut kedatanganku. Aku mengeluh, mungkin tuan rumah tiada di rumah. Salah aku juga kerana tidak memaklumkan kedatanganku.

Tiba-tiba aku  mendengar bunyi pagar dibuka. Aku berpaling dan dari jauh aku melihat sesusuk tubuh seperti nenek tua yang sudah bongkok sedang berjalan.

“Er..nek!” panggilku.

Nenek itu langsung tidak berpaling memandangku. Aku mengejar nenek itu. Semakin laju kuberlari semakin jauh nenek itu daripadaku.

“Laju pulak orang tua ni jalan,” rungutku. Sampai di simpang menuju ke lif aku terpinga-pinga kerana nenek itu sudah hilang entah kemana. Mustahil dia sudah turun kerana aku tidak mendengar bunyi lif terbuka.

Adakah nenek tadi turun menggunakan tangga? Hebat betul nenek ni jika masih mampu menuruni tangga.

Pintu kecemasan yang berhampiran dengan lif aku buka dan aku perhatikan bahagian tangga menuju ke tingkat atas dan bawah. Aku merapati tangga dan mengintai ke bawah untuk melihat nenek tadi, tapi tiada bayang pun akan kewujudan nenek itu. Kemana nenek tadi pergi?

Kepala aku dongak memandang ke tingkat atas dari celahan tangga.

Tiba-tiba aku teringatkan sesuatu. Aku menjadi sedikit pelik, bukan kah tingkat 13A ini adalah tingkat yang paling atas sekali? Jadi tangga ke bahagian atas ini pergi kemana? Aku mendaki beberapa anak tangga sebelum langkahku terhenti. Aku memasang telinga, memang benar aku mendengar bunyi seperti hentakan kasut bergema. Bunyi itu seperti dari atas menuju ke bawah. Bunyi itu seperti orang sedang berlari turun dengan laju.

Terasa meremang bulu romaku tiba-tiba. Pantas aku berlari turun semula dan keluar dari pintu kecemasan yang aku masuk tadi.

Aku mengurut dada dan menarik nafas. Tidak semena-mena nenek itu muncul semula di pandangan mataku. Kali ini dia berjalan semula menuju ke rumahnya tadi. Aku menurut dari belakang. Langkahnya laju. Kali ini aku tidak cuba untuk mengejar. Aku hanya memerhatikan nenek itu hilang disebalik pagar yang terbuka.

Perlahan-lahan aku mendekati unit rumah yang terbuka pagarnya itu tapi pintu di dalam tertutup. Punat loceng kutekan. Tiada tindak balas, kemudian aku masuk ke dalam ruangan kecil dan pintu kuketuk sambil memberi salam. Masih tiada sahutan malah suasana terus menjadi sunyi.

Tidak mahu berfikir yang bukan-bukan, aku berpaling dan melangkah semula ke rumah bernombor 13. Aku cuba mendail nombor telefon pemilik rumah namun masih tiada jawapan. Lantas aku menghantar pesanan ringkas. Memaklumkan kedatanganku.

Aku memerhatikan sekeliling. Agak suram dibahagian hujung ini. Aku melihat pintu kecemasan yang tertutup di sebelah kanan, bertentangan dengan koridor.Bermakna ada dua pintu kecemasan. Satu berdekatan dengan lif dan satu lagi berada di hujung sini. Aku sengaja berjalan ke situ dan cuba membukapintu dan mengintai ke arah tangga.Suram dan gelap keadaan di sini, sama seperti tangga di sebelah sana.

Kali ini aku nekad mahu naik ke tingkat atas. Pintu kecemasan aku renggangkan dan aku sendal menggunakan sebongkah batu bata yang memang ada di situ. Senang untuk aku berlari keluar jika terjadi apa-apa.

Belum sempat anak tangga kupijak, terdengar suara seseorang di belakang. Pantas aku berpaling. Hampir luruh jantungku apabila aku melihat sesusuk tubuh sedang berdiri memerhatikanku. 

No comments: