Friday, July 05, 2019

Novel - Cantik (Bab 5)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Tajuk : Cantik
Penulis : Yanie Ismail
Penerbit : DearNovel

BAB 5 

Aku terjaga apabila wajahku terasa berbahang. Aku memicingkan mata dan mengangkat lenganku menahan panahan matahari dari terus membakar kulit wajah.

Kepala aku terasa sedikit pening. Aku memicit kepala sambil memejam mata seketika. Apabila terasa kembali tenang aku buka mata perlahan-lahan.

Kenapa aku di sini? Aku cuba mengingati apa yang berlaku semalam sehingga aku boleh tidak sedarkan diri.

Azrin! Pantas nama itu melintas difikiran.

“Azrin! Azrin!” pintu bilik Azrin aku ketuk. Apabila tiada jawapan, aku cuba memulas tombol pintu. Berkunci! Aku cuba merapatkan telinga ke daun pintu, sekadar untuk memastikan ada atau tidak orang di dalam. Tiada sebarang bunyi dari dalam.

“Mana pulak dia pergi ni? Apa yang terjadi pada aku sebenarnya?” Aku sedikit keliru. Cuba mengingati apa yang terjadi malam tadi. Sedang membaca yasin, aku terdengar bunyi bising dan aku keluar dari bilik. Kemudian aku mengetuk pintu bilik Azrin. Tidak lama selepas itu pintu bilik Azrin terbuka. Di situ aku lihat berdiri seorang nenek yang wajahnya berkedut seribu dengan rambut yang mengerbang. Aku menjerit memanggil nama Azrin kemudian terus tidak sedarkan diri.

Nenek semalam seperti pernah aku jumpa, tapi di mana ya? Aku cuba mengingat namun kepalaku terasa pening. Selain Azrin dan aku, siapa lagi yang tinggal di sini? Adakah nenek itu nenek Azrin? Tapi kenapa Azrin tak pernah sebut apa-apapun pun pasal nenek tu. Ah, aku bermimpi agaknya. Mungkin kerana kepenatan mengemas semalam.

Aku masuk semula ke dalam bilik untuk membersihkan diri. Perut pula tiba-tiba terasa lapar.

Sesudah mandi aku ke dapur. Mahu melihat apa yang boleh dimakan atau dimasak. Kalau ada mee segera pun jadilah.

Di dapur, kulihat di atas meja sudah tersusun sebuah pinggan diletakkan secara telangkup menutupi pinggan yang berada di bawah. Aku angkat pinggan yang telangkup itu. Ada bihun goreng. Memang kesukaan aku ni.

Aku menarik kerusi dan duduk di situ. Gelas yang tersedia di situ aku angkat untuk mengisi air teh kosong yang masih panas.Secebis kertas jatuh ke lantai. Aku mengambil dan membacanya.

 

Tuai padi antara masak

Esok jangan layu-layuan

Makan ini setelah nampak

Saya keluar mencari makan

 

Ish, berpantun pulak si Azrin ni. Mencari makan apa kalau makanan dah terhidang di depan mata. Adakah maksud si Azrin ni, dia pergi bekerja? Aku tergelak kecil. Perlu ke berpantun bagai nak beritahu dia pergi kerja?

“Kerja apa ya si Azrin tu? Hari Ahad pun bekerja. Kerja jadi cikgu kut? Tapi cikgu apa? Cikgu masakan? Atau cikgu solekan?” teka aku sambil ketawa.

Aku makan perlahan-lahan tanpa sedar licin sudah bihun di pinggan. Rasa tak cukup pula sebab perut aku terasa lapar lagi. Aku berjalan menuju ke peti sejuk. Mencari makanan. Kulihat ada lebihan buah epal yang sudah dipotong semalam. Warna buah epal itu masih putih lagi dan kelihatan segar. Selalunya buah epal yang sudah dibelah pasti akan menjadi lebam.

Aku membawa pinggan yang berisi buah menuju keruang tamu. Aku menekan remote control TV dan mencari siaran yang menarik.

“Eh, Melodi. Syok jugak layan ni.” Aku menyelesakan diri di atas sofa. Sambil makan buah, mata aku ralit menonton berita terkini dunia artis.

Panggg!!!

Aku terkejut. Bunyi itu datangnya dari arah dapur.

“Ya Allah, aku lupa nak letak pinggan aku makan tadi ke sinki.” Aku berlari ke dapur. Kulihat seekor kucing berwarna hitam, menghidu-hidu pinggan yang sudah retak dua itu, tetapi seperti takut untuk menghampiri.Aku menghalau kucing berwarna hitam itu supaya menjauhi pinggan. 

Kucing hitam itu menyeringai dan berbunyi kuat apabila melihat aku. Aku terkejut kerana hampir sahaja aku dicakarnya.

“Eh kau ni. Masuk ke rumah orang entah dari mana, lepas tu nak marah orang pulak!” bebelku.

Kucing hitam itumenyorok di tepi peti ais. Menderam-deram seperti marahkan sesuatu. Tanpa mempedulikan kucing itu, aku mengemas lantai dan membuang pinggan yang pecah tadi.

Nampaknya aku kena ganti la pinggan Azrin yang pecah ni.

Kucing hitam itu aku hampiri. Menderam-deram ia memandangku dan sesekali menyeringai menampakkan taringnya. Risau dicakar, aku membuka pintu rumahseluas-luasnya dan menolak kucing hitam itu mengguna mop lantai perlahan-lahan menuju ke luar.

Meowwww!!!

Aku dengar kucing itu menjerit nyaring disebalik pintu yang baru kututup. Langkah kaki aku halakan ke bilik setelah televisyen dan kipas kumatikan suisnya. Baik aku layan movie online, otakku sudah membayangkan beberapa buah cerita yang menjadi senarai pilihan.

Selesai solat aku membawa komputer riba ke atas katil dan akuberbaring.Suasana tengari ini terasa tenang tanpa gangguan. Nyaman dan sunyi. Wah, betapa aku suka suasana begini.

Aku membuka laman sesawang dan mencari filem apa yang akan kutonton. Aku menekan pilihan genre seram. Terpapar di skrin komputer aku semua filem yang dikategorikan sebagai seram.

Aku memilih cerita Hindustan yang berjudul Khamoshiyan. Memang menarik ceritanya. Lebih kurang satu jam menonton, mataku terasa layu. Mengantuk. Beberapa kali aku tersengguk-sengguk. Entah bila aku terlelap aku pun tidak pasti.

Bangun sahaja aku lihat persekitaran aku gelap. Teraba-raba aku aku bangun memetik suis lampu berhampiran pintu bilik. Habislah dah berapa waktu solat aku terlepas ni. Kenapalah asyik mengantuk sahaja mata aku. Aku berpaling semula dan terkejut melihat Azrin sedang duduk di birai katil.

“Eh, bila masa awak masuk bilik saya ni?” soalku, terkejut. Cuba menahan rasa marah. Aku tidak suka cara Azrin menceroboh bilikku. Walaupun ini adalah rumahnya namun dia harus menghormati hak aku sebagai penyewa di sini.

Azrin hanya tersenyum tanpa menjawab pertanyaanku.

Dia memerhatikan aku tidur ke? Dah berapa lama pula dia di situ agaknya? Tak reti nak buka lampu?

“Er, kenapa awak tak hidupkan lampu?” soalku. Suara aku seperti tertelan. Aku berdehem sedikit.

Azrin membetulkan duduknya. Kali ini aku lihat penampilannya seperti biasa sahaja. Rambutnya yang hitam berkilat dibiarkan lepas. Jika dihadapan walid dan adikku tempoh hari Azrin mengenakan selendang.

“Saya dah duduk di sini dari petang tadi. Saya balik tengok awak tengah tidur. Saya tak mahu mengganggu. Jadi saya pun duduklah di sini, tengok awak tidur. Ralit tengok awak tidur, saya pun tidak sedar dah malam.” Azrin ketawa kecil.

Tengok aku tidur? Okay, tak kelakar. Seram pula aku mendengar kata-kata Azrin. Kenapa pula dia nak tengok aku tidur?

“Awak sangat cantik walaupun sedang tidur. Saya suka tengok.” Azrin bangun. Dia mendekatiku.

“Awak pergi mandi dulu. Nanti kita makan sama-sama ya.” Azrin mengelus pipiku. Aku tergamam, tidak sempat mahu mengelak.

Azrin keluar dari bilik meninggalkan aku kebingungan. Seram pula aku dengan perangai Azrin ni. Jangan-jangan dia ni… aku mengeliat kegelian. Tidak mahu memikirkan kumungkinan itu. Aku wanita tulen ya. Aku sukakan lelaki bukan kaum sejenis. Alahai, peliknya perangai Azrin ni.

Aku segera masuk ke bilik air untuk mandi dan mengambil wuduk. Kemudian kain batik aku bentangkan dan mula membaca iqamat perlahan. Semasa membaca surah al-fatihah terasa bahuku ditepuk perlahan. Kukira Azrin mahu solat bersama. Aku melihat bayangan Azrin yang berdiri disebelah kananku. Lantas suara aku kuatkan sedikit cukup untuk  Azrin mendengarnya.

Sewaktu solat aku mendengar Azrin mendesir-desir membaca ayat lazim. Tumpuan aku sedikit terganggu. Aku tidak dapat menangkap apa yang Azrin baca hanya bunyi berbisik-bisik yang kuat. Aku cuba fokus dengan memejamkan mata.

Selesai membaca tahiyat akhir, aku memberi salam dan menoleh ke kanan. Aku tidak nampak wajah Azrin yang sedang duduk disebelahku. Telekung yang dipakainya menutupi keseluruhan wajahnya. Aku menoleh kekiri pula dan memberi salam kedua. Kemudian pandangan aku hala ke hadapan semula dan meraup wajah dengan tangan. Aku beristighfar beberapa kali.

Aku menoleh ke kanan semula, mahu bersalaman dengan Azrin.Tapi di sebelah kananku kosong! Tiada sesiapa. Kemana pula Azrin pergi? Aku menoleh ke kiri dan ke kanan, di belakang juga kucari namun Azrin tidak kelihatan di mana-mana. Aneh, mustahil begitu cepat Azrin keluar dari bilik.

Pintu yang memang terbuka kupandang curiga. Tidak mahu berfikir yang bukan-bukan, aku menadah tangan berdoa.Selesai berdoa, kain batik dan telekung kulipat dan letak di atas katil.

Melangkah keluar dari bilik aku terdengar suara Azrin menyanyi. Mendayu suaranya menyanyikan lagu Cindai. Ah, sudah!Dalam banyak-banyak lagu yang hit sekarang ni lagi Siti tu jugak yang dipilihnya. Perlahan-lahan aku menapak ke dapur dan berhenti tidak jauh daripada Azrin. Memerhatikan dia dari belakang.

“Sedap ke suara saya menyanyi sampai awak terpaku?”

Aku mengerutkan muka. Aku rasa sudah cukup perlahan aku menapak tadi, macamana minah ni boleh tahu aku ada kat belakang dia?

“Biasa aje,” jawab aku sambil ketawa kecil.

“Jemputlah duduk. Kita makan sama-sama.”

Pelawaan Azrin aku sambut dengan sengihan. Perut memang terasa lapar.

Azrin duduk berhadapan denganku. Rambut hitamnya yang panjang itu ditarik ke sisi.

Ya Allah cantiknya Azrin ni, aku memuji di dalam hati.

Azrin menjeling aku sambil ketawa kecil. Aku hanya mampu ketawa hambar apabila tertangkap merenung Azrin. Bukan aku sengaja tetapi kecantikan Azrin aku rasa seperti sesuatu yang mustahil. Terlalu sempurna.

Aku berdehem. “Azrin, awak ada sejadah lebih tak?” soalku baru teringat untuk bertanya.

Azrin menggeleng.

Aku mengeluh. Tak apalah, esok-esok kalau sempat aku ambik dari rumah walid, jika tidak aku beli sahaja.

Azrin membuka tudung saji. Mata aku sudah terbeliak menyaksikan nasi bryani yang terhidang bersama ayam masak merah dan dalca berserta sepinggan keropok. Liurku meleleh. Harum sungguh bau masakan Azrin.

Sebiji pinggan yang dihulurkan Azrin aku capai. Apabila pinggan sudah kuletak di depanku, aku melihat ada secebis kertas berwarna hijau yang dilipat. Azrin kupandang. Wajahnya selamba sahaja.Kertas yang berlipat dua itu aku buka.

 

Anak dara di pinggir telaga

Buat mengisi sebuah baldi

Kalau ada rasa curiga

Jangan simpan di dalam hati.

 

Apalah maksud pantun ni agaknya? Azrin kupandang sekali lagi. Dia hanya tunduk bermain dengan jari jemari.

“Mari kita makan!”

Ajakan Azrin aku sambut dengan anggukan. Terfikir juga kenapa Azrin suka meletakkan secebis kertas yang terkandung pantun di dalamnya. Pantun lama. Bukannya aku reti bab-bab menjual dan membeli pantun ni.

Aku menoleh semula melihat kertas yang aku letak di sisi. Mencerlung mataku apabila melihat titisan merah mengalir di setiap perkataan yang ditulis, seakan-akan kata-kata itu ditulis menggunakan darah!

No comments: