Wednesday, July 03, 2019

Novel - Cantik (Bab 4)

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Tajuk : Cantik
Penulis : Yanie Ismail
Penerbit : DearNovels

BAB 4      

Berdiri di hadapan kami seorang wanita berkebaya nyonya berwarna hitam. Kepalanya ditutup dengan selendang renda berwarna merah. Wajahnya disolek tipis, menyerlahkan kulitnya yang putih bersih. Kecantikannya benar-benar terserlah. Azrin! Bila masa pula dia balik dan bila pula dia masuk ke dalam rumah? Aku rasa aku tak dengar bunyi pintu dibuka pun.

“Azrin? Bila masa pulak awak balik? Kami tak perasan pun,” tegurku bagi menghilangkan rasa canggung.

Aku lihat Naim sudah terlopong. Aku cuit dia. Barulah dia tersedar. Tersenyum malu kerana tertangkap dalam keadaaan macam tu. Tulah, bila aku cerita tentang Azrin dia tak percaya. Sekarang lihatlah sendiri.

Azrin berjalan menghampiri kami. Lemah gemalai rentak langkahnya. Dia menjinjing beg raga seperti bakul yang diperbuat daripada rotan. Beg raga itu diletakkan di atastable top berhampiran sinki.Entah apa isi di dalamnya, tidak pula aku tahu. Sewaktu dia berjalan melewatiku, semerbak bau haruman yang dipakainya. Bau bunga kemboja.

“Kenapa tak mahu makan makanan yang saya masak? Pakcik dan makcik tak sudi ke?” tanya Azrin sambil tersenyum memandang umi dan walid.

Aku lihat umi dan walid terkedu. Dari tadi mereka hanya memerhatikan Azrin. Aku dah agak dah, sesiapa yang melihat Azrin pasti akan terpesona dengan aura dia.

“Penat sahaja saya masak. Tapi tak ada seorang pun yang sudi menjamah masakan saya.” Lenggok suara Azrin seakan merajuk. Tapi pada pendengaranku macam menggedik pula. Jangan mengada nak mengurat adik aku. Mengurat walid aku lagilah jangan berani-berani!

“Kenapa tercegat aje tu? Marilah duduk. Kita makan sama-sama ya. Saya pun lapar ni.” Azrin membuka pinggan yang terlangkup satu persatu. Apabila dia melewati Naim, aku perhatikan Naim sudah berpeluh. Aku tergelak dalam hati. Dah kenapa dia ni? Selalu bukan main lagi tunjuk macho.

Azrin mengambil tempat duduk di bahagian dia mula-mula sampai tadi. Aku mengambil tempat di sebelah Naim, bertentangan dengan umi.

“Silakan makan.” Azrin mempelawa. Dia memandang Naim dengan senyuman.

Cepat sahaja Naim mencapai mangkuk berisi nasi. Amboi, laju aje kalau pasal makan, kutuk aku dalam hati. Tadi bukan main kata tak nak makan masakan Azrin.

“Kak, betullah kata kau Azrin tu lain macam. Unik betul!”

Naim berbisik di telingaku. Mulut penuh dengan makanan punsibuk nak bercakap. Tak senonoh!

“Berapa umur dia agaknya kak?” tanya Naim lagi.

Aku hanya menjungkit bahu. Aku sendiri pun tidak tahu berapa umur Azrin tu. Kalau dilihat dari wajahnya aku rasa dalam pertengahan dua puluhan. Lebih kurang sama dengan aku.

“Sedap awak masak Azrin,” pujiku. Sumpah memang sedap masakan Azrin. Tak sangka aku wanita muda seperti Azrin pandai memasak. Lebih kurang macam masakan umi aku yang dah bertahun-tahun kerjanya memasak tu.

“Terima kasih. Biasa-biasa aje.” Sopan Azrin menjawab. Bibir merahnya dilap perlahan menggunakan napkin.

“Nanti bolehlah akak belajar masak dengan Cik Azrin ni.”

Ewah, Naim bersuara. Siap bercik-cik pula.

Azrin ketawa.

Aku lihat umi dan walid tidaklah begitu berselera menjamah makanan yang ada. Cuma aku dan Naim sahaja yang beria menambah.

Selesai makan aku menyuruh Naim membawa umi dan walid ke ruang tamu. Aku membantu Azrin membersihkan meja makan dan membasuh pinggan.

Aku melirik Azrin yang sedang membancuh kopi. Apabila dia menuang air panas yang berasap ke dalam teko, aku lihat mulutnya terkumat kamit seperti membaca sesuatu.

Dia ni sedang baca doa ke baca mentera? Syak wasangka mula terbit di sudut hati aku.

“Tak baik tau awak curiga dengan saya.”Tiba-tiba Azrin besuara.

Terkejut aku. Dia boleh baca ke apa yang ada dalam fikiran aku tadi?

“Er.. curiga apa?” tanyaku, buat-buat tidak faham.

Azrin membalikkan badan, menghadap ke arahku. “Awak percaya tak bila kita buat sesuatu dengan ikhlas, mesti hasilnya pun akan jadi terbaik.”

“Ya saya percaya. Tapi kalau kita buat benda yang tak baik, boleh ke dikatakan ikhlas?” tanyaku.

Azrin terus berpaling daripadaku sambil mendengus kasar. Sumpah, terkejut aku dengan tindak balas dia begitu. Salah cakap ke aku? Bukan aku menuduh dia buat benda tak baik, cuma aku saja mahu bertanya pendapatnya tapi tak sangka pula begitu sekali tindakan Azrin. Ah, lantaklah.

Selesai mencuci pinggan, aku menyertai mereka di ruang tamu. Kulihat langsir pintu gelongsor telah terselak sepenuhnya. Pintu gelongsor juga dibuka separuh. Angin malam terasa sejuk sampai ke tulang.

Aku berjalan ke arah pintu gelongsor, mahu menutup sedikit pintu kerana aku tidak tahan dengan angin sejuk.

“Jangan tutup pintu tu!!!”

Langkah aku terhenti apabila Azrin menjerit. Aku pandang wajah Azrin. Betul ke Azrin yang menjerit tadi? Kenapa suara dia tiba-tiba menjadi garau dan kasar?Persis suara yang menegurku sewaktu mula-mula aku bertemu dengan Azrin. Aku lihat walid, umi dan Naimberiak biasa sahaja sambil mereka menjamah buah epal yang dipotong Azrin tadi. Aku seorang sahaja ke yang perasan suara Azrin berubah? Sumpah suara yang aku dengar tadi sangat menakutkan.

Azrin aku pandang. Dia melemparkan senyuman. Aku memeluk tubuh yang terasa kedinginan, bercampur dengan seram sejuk.

Ya Allah, betul ke keputusan aku pindah rumah ni? Tiba-tiba hatiku berbolak balik. Semoga semuanya baik-baik sahaja, doaku dalam hati.

Aku duduk di sebelah Naim. Kulihat Naim bukan main rancak lagi berbual dengan Azrin. Hai, dah lupa ke girlfriend yang setia kat sana tu.

Aku lihat walid tidak banyak bercakap tapi mata walid sesekali melirik ke arah Azrin. Seperti ada sesuatu yang bermain di dalam fikiran walid. Umi pula ralit menonton televisyen. Aku pun turut menghalakan pandangan ke arah televisyen.Aku duduk sambil berpeluk tubuh. Aku seorang aje ke yang rasa sejuk sangat ni?

“Rasanya eloklah kami beransur. Hari pun dah jauh malam ni.”

Aku menoleh apabila mendengar suara walid. Walid sudah berdiri dan terus berjalan ke pintu utama. Umi dan Naim turut bangun dan mengekori langkah walid.

Aku turut menghantar mereka ke depan pintu. Bersandar, memerhatikan Naim yang sedang memakai kasutnya.

Entah kenapa aku terasa sebak berpisah dengan ahli keluargaku. Walaupun sebelum ini aku pernah tinggal di asrama, tetap juga aku merasa sebak apabila berjauhan dengan keluarga.

“Dah duduk jauh ni, pandai-pandai jaga diri. Jangan mudah percaya sangat dengan orang yang kita belum kenal. Jaga solat. Jangan pernah tinggal solat. Solat tu tiang agama. Rajin-rajin juga baca al-quran. Jangan sesekali kita lalai. Orang yang lalai ni senang diperdaya syaitan. Kalau ada apa-apa cepat beritahu kami.” Panjang pesanan daripada walid.

Aku menggangguk. Sebak aku tahan. Lain macam pula aku dengar nasihat walid. Mungkin walid tidak sedap hati aku berjauhan daripada keluarga. Ah, tapi bukan tidak biasa pun.

“Alah, tak payahlah nak sendu sangat kau ni kak. Macam tak biasa pulak. Lagipun bukan jauh sangat rumah sewa kau ni dengan rumah walid. Nanti hujung minggu kau jangan lupa balik tau,” pesan Naim pula.

“Jaga diri baik-baik ya, nak. Jangan lupa telefon umi selalu.” Umi menyentuh pipi aku dengan lembut.

“Assalamualaikum.” Ucap mereka hampir serentak.

Aku menjawab salam di dalam hati. Pemergian mereka aku iringi dengan rasa sayu. Entah kenapa aku terlebih sensitif pula malam ni.

Setelah kelibat mereka hilang dari pandangan, aku masih lagi berdiri di koridor. Memerhatikan laluan yang sunyi dan suram. Unit-unit rumah kulihat semuanya gelap sahaja seperti tidak berpenghuni. Sudah tidurkah mereka semua ni?

Cepat-cepat aku masuk semula ke dalam rumah apabila rasa meremang tiba-tiba. Lampu ruang tamu aku tutup dan membiarkan lampu kecil menerangi lorong bilik. Azrin sudah tidak nampak bayang. Mungkin sudah masuk ke dalam biliknya.

Jam di dinding aku kerling. Sudah masuk tengah malam namun mata aku masih belum mengantuk. Aku masuk ke dalam bilik dan mengunci pintu bilik. Aku merebahkan badan di atas tilam. Terlambung sedikit tubuhku. Selesa betul tilam ni sama seperti tilam di bilik aku sendiri.

Aku hampir terlelap apabila tiba-tiba aku ternampak sesusuk tubuh berdiri memandang ke arah aku dari pantulan jendela bilik. Pantas aku bangun kerana terkejut. Aku menoleh ke arah pintu. Di situlah aku nampak bayang itu tadi.Bongkok seperti orang tua! Tapi sekarang tiada sesiapa pun di situ. Aku berjalan menghampiri tingkap dan menarik langsir menutup jendela. Jendela di bilik ini jenis yang kalis cahaya jadi jika malam akan memantulkan bayangan di dalam.

Lampu tidur aku nyalakan sebelum menutup lampu utama. Beg baju aku buka dan baju tidur kutarik. Langkahku laju menuju ke bilik air. Aku harus mandi dan solat dahulu sebelum tidur.

Selesai solat aku mengambil al-quran yang memang aku bawa di dalam beg sandang. Memandangkan mata aku masih belum mahu lelap, lebih baik aku mengaji. Aku mengambil keputusan membaca surah Yasin malam ini. Ini adalah satu amalan mudah yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Itu pun masih juga gagal diamalkan oleh seorang muslim.Aku pernah baca satu hadis ni, menurut Ibnu Kasir dia ada menyatakan secara jelas bahawa setiap perkara sulit atau musibah dan malapetaka, malah sekiranya kita mengharapkan perkara yang baik-baik, maka bacalah surah Yasin.Bait-bait Surah Yasin dapat meluruhkan niat-niat jahat seseorang kerana kekuatan surahYasin itu sendiri dapat menghalau kegigihan syaitan atau jin kafir yang sedang menggoda manusia untuk melakukan hal hal yang mengundang dosa.Aku berharap sangat semoga kehadiran aku di rumah ini dipermudahkan.

Aku mula membaca surah Yasin dengan perlahan. Sungguh aku kusyuk dalam bacaan aku sendiri apabila tiba-tiba aku mendengar ada suara mendengus di luar bilik aku. Aku kuatkan sedikit suaraku apabila bacaan aku sampai pada ayat ke-58 yang membawa maksud ‘Salam sebagai ucapan dari Tuhan yang maha pengasih’.

SALAMUN QAULAM MIR RABBIR RAHIM

Aku baca ayat yang merupakan jantung surah Yasin itu dengan sedikit kuat sebanyak tujuh kali. Kemudian aku berhenti seketika. Mata aku halakan ke bawah pintu bilik, mahu melihat sekiranya ada bayangan dari celahan pintu. Gelap. Tidak ada cahaya yang tembus masuk. Bukan ke lampu lorong tengah ni aku biarkan terbuka tadi? 

Ah, mungkin perasaan aku sahaja. Aku sambung membaca surah Yasin. Semakin aku lanjutkan bacaan semakin kuat suara mendengus itu. Kali ini diikuti bunyi bising di luar bilik. Aku berlari keluar membuka pintu bilik. Ya Allah, gelapnya. Suis lampu bilik aku buka. Cukuplah cahaya itu menerangi kawasan ini.

Apa bunyi yang bising tadi? Sungguh aku mendengar dengan jelas. Tapi keadaan di luar ini tenang sahaja. Pintu bilik Azrin aku ketuk. Aku panggil nama Azrin dengan kuat apabila tiada sahutan dari dalam.

Tidak lama kemudian, pintu bilik Azrin terbuka.

“Azrin??!!”

No comments: