Saturday, June 01, 2019

Cerpen - Siapa Itu

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Tajuk : Siapa Itu
Penulis : Aryanie Ismail

Deringan telefon di atas meja mengganggu sedikit konsentrasi Badri yang leka membuat kerjanya. Dia memandang sekilas pada skrin telefon bimbitnya untuk melihat nama si pemanggil. Tanpa menjawab panggilan itu, dia meneruskan kerjanya yang tertangguh sebentar tadi.

Tidak lama kemudian, interkomnya pula berbunyi. Dengan perasaan yang sedikit geram, Badri menjawab panggilan.

“Wei,tahulah engkau tu sibuk. Tapi takkan sampai tak ada masa nak makan!” tegur suara di hujung talian.

Pantas Badri melihat jam yang tergantung di dinding biliknya. Hmm..patutlah Zamri mencarinya. Mahu mengajaknya makan tengah hari. Badri tergelak kecil.

“Okaylah aku turun sekarang.” ujarnya sambil menutup komputer riba di atas meja.

Pintu bilik segera dikunci. Di luar dilihatnya tiada sesiapa. Semua pekerja telah keluar makan rupanya. Langkah kaki dihayun laju menuruni anak tangga. Kalau mahu tunggu lif, alamat membebellah Zamri nanti.

“Huh..busy betul kau ya Bad?” tegur Syukur.

“Sorrylah beb. Aku tak perasan dah waktu makan.” Badri memohon maaf di atas kelewatannya itu.

“So, kita nak makan kat mana ni?” soal Badri.

“Makan kat kantin sahajalah. Kau orang berdua ada plan nak makan kat mana-mana ke?” Soal Syukur pula. Dia hanya mencadangkan, sekiranya kedua sahabatnya mahu makan di luar, dia mengikut sahaja.

“Aku pun rasa kita makan kat kantin ajelah. Nak keluar hari pun panas.” Zamri menyokong usul Syukur.
Mereka bertiga berjalan menuju ke kantin yang terletak di bahagian timur bangunan. Makanan di sini murah dan sedap juga. Cuma mereka jarang makan di sini kerana pilihan makanannya agak terhad.
Setelah mengambil makanan masing-masing, mereka makan sambil bercerita.

“Eh, kau orang pernah nampak hantu tak?” tanya Syukur tiba-tiba.
Badri tersedak. Segera air suam di atas meja dicapai dan diteguk rakus. Lega!

“Apalah kau ni Syukur. Mana ada hantu dalam dunia ni!” tegas Badri sambil ketawa mengejek. Entah apa kena Syukur hari ni, tiba-tiba buka cerita pasal hantu pula.

Nasib baik tak tersembur makanan di dalam mulutnya tadi.

“Aku pun mula-mula tak percaya. Minggu lepas aku tengok sendiri dengan mata kepala aku ni.” bersungguh-sungguh Syukur bercerita.

“Yeke? Kat mana kau nampak” Soal Zamri. Dia kelihatan teruja mendengar cerita Syukur.

“Kat pejabat kita ni lah.” Syukur berbisik. Bimbang sekiranya cerita ini didengar oleh orang lain. Bukan apa, takut menimbulkan ketakutan di kalangan pekerja apatah lagi pekerja wanita.

“Apalah kau orang ni. Cerita macam tu pun nak percaya. Yang kau ni Syukur, entah ya entah tidak yang kau nampak tu hantu. Bayangan kau aje tu!” bantah Badri. Dia memang cukup tidak suka mendengar cerita-cerita hantu yang baginya semua karut. Kalau adapun hantu, mereka di dunia mereka. Mana boleh masuk ke dalam dunia kita.

“Kau memang tak percaya ada hantu ke atau kau tak mahu percaya? Kau ni penakut juga agaknya.” Serentak Syukur dan Zamri ketawa. Badri terasa panas telinga.

“Heh, tolong sikit! Aku tak percaya benda karut ni. Kalau betul hantu tu ada, kenapa selama ni aku tak pernah kena kacau pun?” Badri berkata dengan angkuh.

“Kau jangan cakap takbur Bad.” Syukur mengingatkan.

“Bukanlah aku takbur. Tapi kalau aku jumpa hantu tu, aku ajak dia join aku sekali.

Tolong aku buat kerja aku yang melambak tu.” Badri sudah mengekek ketawa.

“Lantak engkaulah. Bila kau kena nanti, padan muka!” malas Syukur mahu melayan keegoan Badri.

SEORANG demi seorang pekerja meninggalkan bangunan pejabat. Badri masih lagi sibuk menyiapkan laporan kewangan syarikat. Sebagai seorang akauntan, setiap akhir bulan dia harus menyediakan laporan kewangan sepanjang bulan itu kepada bosnya. Tapi kali ini kerjanya lebih rumit lagi kerana dia harus menyediakan laporan tahunan kewangan. Minggu depan akan ada pembentangan. Terpaksalah dia bertungkus lumus dan bersiap sedia dengan sebarang soalan yang akan dikemukakan oleh bosnya nanti. Badri melirik jam yang tergantung di dinding pejabatnya. Lantas gagang telefon diangkat serta menekan tiga nombor di badan telefon.
“Zam, kau balik pukul berapa nanti?” tanya Badri.

“Sekejap lagi aku nak balik dah ni. Kau pula?”

“Aku mungkin lambatlah Zam. Keje aku tak siap lagi ni.” beritahu Badri. Leher yang terasa sengal dipicit dengan jari jemari.

“Habis nanti kau balik macamana?” soal Zamri pula.

Badri menepuk dahi. Dia terlupa yang minggu ini giliran Zamri membawa kereta. Memang sejak menjadi rakan serumah, apatah lagi bekerja di tempat yang sama, mereka sering berkongsi kereta ke tempat kerja.

“Hmm..aku terlupa pula kau yang bawa kereta hari ni. Tak apalah, nanti aku telefon teksi aje.” ujar Badri.

Setengah jam kemudian, pintu biliknya diketuk dan tidak lama kemudian wajah Zamri terjongol di muka pintu
“Bad, aku nak balik dah ni. Aku ingat aku tumpang Syukur je. Kau bawalah kereta aku.” Zamri meletakkan kunci keretanya di atas meja Badri.

“Kau biar betul ni Zam. Kau ni memang kawan yang baik. Thanks.” puji Badri.

“Baru kau tahu? Aku kesiankan kau. Nanti balik lambat, susah nak dapat teksi. Okaylah aku chow dulu. Jangan stay lama-lama sangat tau. Aku seriau juga dengar cerita Syukur tadi.” nasihat Zamri. Bimbang juga dia dengan keselamatan Badri. Bukan tidak pernah mereka bekerja lewat, tapi selalunya pasti bersama-sama.

“Engkau ni Zam. Tak habis-habis nak percaya dengan perkara karut macam tu. Kau jangan risaulah, tak ada hantu yang berani kacau aku. Kalau aku jumpa hantu tu, aku akan suruh dia tolong aku buat kerja. Sekurang-kurangnya aku ada teman.” ujar Badri mengulangi kata-katanya siang tadi.

“Kau ni Bad. Jangan takbur sangat.” Zamri muak dengan perangai Badri yang suka cakap lepas itu.

BADRI meneruskan kerjanya dengan tekun. Suasana persekitaran sunyi sepi sahaja. Tiba-tiba Badri berdiri tegak. Telinganya menangkap bunyi di luar ruang pejabatnya. Pen di tangan diletakkan di atas meja dengan perlahan tanpa mengeluarkan bunyi. Dengan langkah berjaga-jaga dia keluar dari bilik. Tiada sesiapa di luar. Badri menggeleng kepala. Perasaannya sahaja rupanya. Dia menapak ke pantri. Cadangnya mahu membuat air milo panas. Biar segar sedikit.

Sewaktu membuat air, Badri perasaan ada seseorang sedang memerhatikannya dari belakang. Dengan pantas Badri menoleh. Tiada sesiapa! Badri tidak puas hati, dia menapak keluar dan mencari kelibat yang dilihatnya tadi di ruang legar pejabat. Tiada sesiapa.

Badri berpusing kebelakang mahu masuk semula ke pejabat apabila tiba-tiba dia melihat Milah, rakan sekerjanya yang bekerja di tingkat bawah, kini berada di ruang penyambut tetamu. Segera Badri mendekati.

“Milah, kau tak balik lagi ke?” tegur Badri.

Milah hanya membisu. Kepalanya ditundukkan.

“Milah, aku bercakap dengan kau ni, bukan dengan tunggul!” marah Badri apabila Milah tidak menjawab pertanyaannya.

Milah masih seperti tadi. Membisu dan menunduk. Zamri menjadi semakin bengang.

“Hish..memang gilalah kau ni. Aku macam bercakap dengan hantu aje.” Badri menghamburkan lagi kemarahannya.

Tiba-tiba Badri menekup hidungnya. Busuknya. Bau apa ni? Ni mesti si Milah ni. Tuduhnya.

“Kau ni tak mandi ke Milah? Busuk betul bau badan kau ni. Tak tahulah aku macamana laki kau boleh dekat dengan kau!” Badri mengutuk lagi. Dia memang terkenal di kalangan kawan-kawan sebagai seorang yang bermulut lepas. Sesiapa yang tidak biasa dengannya pasti akan terasa hati dengan setiap kutukannya.

Badri tergesa-gesa masuk ke dalam semula. Dia menyambung semula kerjanya namun bau busuk itu masih mengekorinya. Kerana tidak tahan, Badri mengambil keputusan untuk pulang sahaja. Duduk lama di sini pun bukannya dia boleh buat kerja. Dalam hati berbakul sumpah seranahnya pada Milah.

Sewaktu melewati ruang penyambut tetamu, dilihatnya Milah sudah tiada. Namun bau busuk tersebut masih kuat berlegar di ruang pejabat. Cepat-cepat Badri mengunci pintu dan berlalu pergi.

Badri meraba poket seluarnya mencari kunci kereta yang dipinjamkan oleh Zamri kepadanya tadi. Kemudian beg kerjanya pula diselongkar apabila dia tidak menemukan kunci kereta Zamri. Kemudian dia menepuk dahi. Kunci tersebut tertinggal atas meja. Ini semua Milah hantu ni punya pasal. Makinya lagi.

Badri menapak semula ke pejabat. Dengan pantas dia menggapai kunci kereta. Sebaik sahaja dia berpaling, Badri tersentak sambil mengurut dada.

“Hantu betul kau ni Milah!” marahnya kerana terperanjat apabila Milah tiba-tiba pula muncul di hadapannya. Milah hanya menunduk sahaja.

“Aku dah nak balik ni.” beritahu Badri. Kemudian dia teringat sesuatu. “Kau dari mana ni? Tadi aku dah kunci pintu pejabat ni. Aku ingat kau dah balik. Takkanlah aku terkunci kau pulak dalam ni tadi?” tanya Badri curiga. Milah tetap diam.

“Suka hati kaulah Milah!” Badri bosan dengan kebisuan Milah. Dia berjalan keluar sambil diikuti oleh Milah di belakangnya. Badri semakin hairan kerana sampai di kereta, Milah masih lagi mengekorinya.

“Kau nak tumpang aku balik ke?” tegur Badri. Kasihan pula melihat Milah yang pulang sendirian. “Dahlah, cepat masuk!”

Di dalam kereta Milah diam seribu bahasa. Badri hanya mampu menahan nafas dan menyumpah dalam diam kerana bau busuk mengitari ruang kereta. Cermin kereta diturunkan sedikit.

“Aku tak tahu rumah kau kat mana Milah. Suami kau tak jemput kau ke?” soal Badri.

Milah hanya menggeleng. Tangannya diluruskan ke depan.

“Kau nak turun kat depan tu? Eh kau biar betul ni Milah. Dah dekat pukul 12 malam ni. Kawasan perumahan jauh kat depan sana. Aku turunkan kau kat sana nanti.” Badri membuat keputusan.

Namun Milah tetap menggeleng dan tangannya masih diluruskan ke hadapan.

Badri mengeluh “Suka hati kaulah. Nanti jadi apa-apa jangan tuduh aku pulak.” Badri geram dengan kedegilan Milah. Walaupun dia kurang suka dengan Milah, namun dia bukanlah sekejam itu mahu meninggalkan Milah sendirian di tempat sunyi begini.

Sebelum turun, Milah sempat menepuk bahu Badri tanda terima kasih. Badri kemudian memecut pergi.

“Dah balik?” tegur Zamri sebaik sahaja Badri melangkah ke dalam rumah. Badri melabuhkan punggung di sofa, melepaskan kepenatan.

“Kerja kau dah siap ke? Cepatnya. Betullah si hantu dah menolong kau buat kerja ni?” Zamri mengekek ketawa.

“Siap apanya! Si Milah tadi mengganggu aku. Bau badan dia busuk betul tak tahan aku.” kutuk Badri lagi.

“Milah?” soal Zamri kebingungan.

“Yalah si Milah tu. Pastu tumpang aku balik tadi, minta aku turunkan dia kat kawasan sunyi dan sepi jauh dari kawasan perumahan. Gila ke apa?” cerita Badri.

“Kau gila ke apa Bad? Bukan ke si Milah tu cuti bersalin dah 2 minggu.”

Kenyataan Zamri menyentak semangat Badri. Tiba-tiba bahunya terasa pedih. Dia melihat di bahunya terdapat kesan lebam. Tadi Milah yang menepuknya. Tapi itu bukan Milah. Siapa? Badri terus jatuh terkulai di atas sofa.

No comments: