Sunday, August 08, 2010

Siapakah itu??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Syyyhhh...aku nak cerita apa yang aku alami sebentar tadi. Mungkin ianya mainan perasaan, tapi aku rasa sungguh ianya benar belaka.

Sebentar tadi, aku ke dapur untuk minum. Malam ini, hanya tinggal aku dan kakak sahaja di rumah. Parents pergi masjid. Ada ceramah selepas bergotong royong membersihkan masjid siang tadi. Tatkala ini, kakak aku seharian menghabiskan masanya di bilik menjahit bajunya (baju ramadhan + baju raya) hehehe... sedangkan aku pula menghabiskan masa di dalam bilikku juga (menyiapkan manuskrip + melayan fesbuk) hehehe..

Nak dijadikan cerita, aku mengambil segelas air masak dan duduk di tangga (tangga untuk ke atas di mana terletaknya bilik orang tuaku dan sebuah bilik kosong yang dijadikan tempat ayahku menjahit dan tempat anak buahku menyimpan barang sekolahnya)

Sedang aku minum, tiba-tiba ;

"Kriekkkkkkk"

Aku terkaku plus terdiam di tempatku. Bunyi itu ternyata bukan igauanku kerana bunyinya sungguh kuat di pendengaranku. Ayoyoyo..aku menjadi cuak. Kerana memang tiada sesiapa di atas. Dari tempat duduk aku mendongak ke atas. Cuba mengintai dalam debaran. Hanya kelam yang menyambut sapaan mataku (huhu..ayah mmg jarang nak bukak lampu di atas dengan alasan nak berjimat!)

Aku dah rasa seperti lain macam, lantas dengan cepat menghabiskan minumanku dan berlalu terus ke dalam bilik. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama aku mengalami keadaan seumpama ini. Bulan puasa tahun lepas juga aku mengalami satu peristiwa yang sehingga kini masih menjadi pertanyaan. Bayangan yang aku nampak, yang aku fikirkan adalah ayahku itu masih belum terjawab. 

Dan tentulah tahun ini, seperti tahun2 sebelumnya, aku harus menyediakan juadah untuk sahur. Maknanya aku adalah orang pertama yang akan bangun. Huhu..bulan puasa kan keliwon tak ada.....semua dah kena ikat????

Ya Allah, semoga tahun ini aku tidak akan mengalami apa-apa gangguan lagi. 

No comments: