Thursday, March 29, 2012

Phuket Trip - Day 1

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Hari Khamis seawal jam 2.30 pagi aku dah bangun. Bersiap2 ala kadar (siap pakai contact lens). Sebenarnya macam malas nk pakai contact lens pagi2 sgt tapi disebabkan aku malas nk memakai cermin mata sepanjang hari maka aku bangunlah seawal pagi untuk memakai kanta lekap itu (aku jarang memakai kanta lekap kecuali jika menghadiri sesuatu majlis sahaja). Sebab itulah aku kena bangun awal memandangkan nanti mata aku akan mengambil masa yg agak lama utk sesuaikan dirinya hee..

Sesudah bersiap, kira2 jam 3.15 minit pagi aku pun mengejutkan Mr Nice Guy (MNG). Nasib baik dia okay sahaja menghantar aku ke tempat kerja untuk berkumpul di sana jam 4 pagi. Memandangkan aku antara komiti yang ditugaskan maka aku kenalah datang awal sedikit.

Kami tiba di lapangan terbang jam 5 lebih dan penerbangan dijangka pukul 6.55 pagi. Perjalanan lebih kurang satu jam sahaja dan perbezaan masa antara Phuket dan Malaysia juga 1 jam ke belakang.

Sampai di sana, kami bersarapan di gerai tepi jalan. Ada deretan kedai dan salah satunya kedai orang muslim. Namun menunya hanya nasi dan lauk pauk. OMG pepagi nk makan berat cenggitu? Tkde pilihan nampaknya, mujur juga seorang kawan membawa bekal untuk kami semua makan. Dapatlah kami mengisi perut dengan bihun goreng dan lepat hehe...


Perjalanan di teruskan, kami di bawa melawat kebun buah2an. Kebun tersebut sungguh besar dan kami dijamu dengan buah2an, kari ayam dan tomyam.





Selepas itu, kami ke Pang Nga Safari Pulak. Kat sini best sgt, ada bermcm aktiviti. Tgk gajah punya show, monkey show, ATV ride, leh jugak sesiapa nk naik kete lembu n kete gajah (???).

Tengahari pula, kami makan tengahari di tempat yang sama cuma kawasan berbeza. Pang Nga ni besar tempatnya. Memandangkan aktiviti kami selepas ini adalah water rafting, maka kami mkn di kwsn sungainya. Menunya okay ajelah. Selepas mkn, bersiap sedia utk melakukan aktiviti (nasib baik semasa bermain ATV, kami telah bertukar pakaian) Wah, sangat seronok bermain water rafting ni. Kami berenam dalam sebuah raft termasuk 2 org pengemudi (Pang Nga event management). Memang terbaeklah mereka berdua. Hee yang paling best mereka mmg sengaja melanggar batu2, sgt seronok tatkala raft kami teroleng2 dan badan disimbahi air sungai..weeee...Lebih kurang setengah jam, kami selesai melakukan aktiviti dan menukar baju semula. Owh psttt..sewaktu menukar baju di dalam bilik mandi, bole tgk free show (tk pyh nk tunggu malam) sbbnya pelancong di sana dengan selambanya berbogel tanpa segan silu. Kami yg menjadi malu..haishhh


Oh lupa nk sebut, dari tempat bas diparkir ke sungai, kami terpaksa menaiki mini van (tut-tut) utk ke lokasi kerana jlnnya bengkang bengkok dan mendaki sedikit. Pada fikiran aku dan kengkwn yg lain, kami akan check-in ke hotel dahulu sebelum makan mlm kerana itu yg tertulis di itenarary sblm ke sana. Jadi kami tidak membawa pakaian salinan. Semuanya ditinggalkan di dalam bas (luggage). Kecewanya apabila diberitahu bahawa kami tidak akan ke hotel malah akan terus makan malam di Lom Tha Lay Seafood Restaurant yang perjalanannya mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Sudahnya aku dan kengkawan menukar baju setelah kami tiba di tempat bas diparkir. Di sana tiada tempat utk menyalin pakaian mahupun toilet. Hee maka kami mencari tmpt yg strategik (sebuah bagunan kosong) Beramai-ramai menyalin pakaian sambil mata tetap alert terhadap persekitaran (manalah tahu ada yg skodeng heheh)

Sampai di Lom Tha Lay Seafood Restaurant kami menikmati makanan malam kami. Tempatnya sungguh cantik dan makanannya sungguh enak! Berbaloi juga penat lelah seharian.

Selesai mkn, semua keletihan dan berehat sahaja di dalam bas sementara menunggu masa sampai ke hotel. Setelah check-in, kami berehat di bilik masing2 (mandi..ahh lega). Teman2 mengajak aku berjalan di kota, melihat suasana malam di Phuket namun aku dan teman sebilik keletihan. Kami mengambil keputusan berehat di bilik sahaja dan sempat juga aku berchatting dgn MNG bg melepaskan rindu. Hee adakah dia merindukan aku juga?? kwang3.

Ikuti pengembaraan seterusnya.....

No comments: