Sunday, April 26, 2015

Mencari Produk Muka Yang Sesuai-Jerawat ohJerawat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Susahnya nak menjaga kulit muka ni. Bagi yang sejak azali dikurniakan kulit wajah yang bersih berseri memang sangat bertuah.

Dulu aku tak perlu risau memikirkan penjagaan wajah yang rapi kerana kulit wajahku Alhamdulillah bebas dari jerawat. Selepas kahwin masih lagi okay..cuma sejak akhir-akhir ini kulit wajahku naik jerawat. Whuaa..sangat tension okay!

Salah satu puncanya ada stress!! oh stress sila main jauh-jauh!

Dulu aku pakai Tia Amelia memang berkesan. Sekejap sahaja kulit wajahku kembali bersih dan bebas dari jerawat. Tapi bila aku mula stress dan kurang tidur, jerawat pun naik lagi dan produk itu pun tidak lagi berkesan dengan aku.

Rasa tension sebab ke mana-mana aku pergi ada sahaja yang bertanya sampai tahap aku dan naik tension menjawab soalan mereka. Aduh, tension lagi! Tambah berganda tahap tension aku.

Sekarang ni aku consistent pakai scar serum garden of eden. Alhamdulillah semakin berkurangan warna bekas jerawat ni tapi masih belum hilang sepenuhnya. Ditambah pula dengan krim siang dan malam ibu putih Janna Lawwa tapi masih belum ada perubahan sangat..

Sekarang ni masih tengah google skincare apa yang paling elok untuk dipakai. Risau juga sekiranya terpilih barang yang tidak sesuai dengan kulit wajah...

Taip segala entri untuk blog anda disini.

Throwback - Farewell Tanya...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Ini kawan satu pejabat, satu department lagi..cuma rezeki kami bekerja sama tidak lama...

Apapun, semoga sukses dengan kerjaya baru. Keep in touch!


Tanya Balakrishnan. She's very cute. Soft spoken dan sangat bergaya!



Nando's

Tengah makan tetiba terima mesej dari Mr Boss. Katanya nk belanja dessert..whoa!



Hagen Daz fountain


Taip segala entri untuk blog anda disini.

Selamat Hari Raya...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Kurang dari 2 bulan lagi, akan menjelangnya Ramadhan. Korang semua dah ganti ke puasa-puasa yang tertinggal? Silalah ganti ya mulai dari sekarang. Jangan sampai bertemu Ramadhan sekali lagi pun puasa belum berganti. Perkara wajib harus di dahulukan. Itukan hutang kita kepada Allah..

Alhamdulillah Jumaat lepas hari terakhir aku mengganti puasa. Berapa hari yang tinggal? Hehe...biarlah aku aje yang tahu..

Dan hari itu juga rasa teringin pula nk berbuka puasa dengan Steamboat. Mesejlah encik suami...

Aku: Abang, hari ni rasa macam nk makan steamboat je..

Abang: Steamboat apa? kat mana?

Aku: Kat rumah je.. buat sendiri.

Abang: OK

Okay, maka hari tu pun aku rasa senang sedikit, tak perlu tergesa-gesa nak memasak. Balik tu singgahlah kedai beli 2 paket tomyam pes dan sayur-sayuran. tentulah aku pilih cendawan dan kobis cina sahaja. Bahan-bahan lain memang dah ada kat rumah..

Tadaaa... Inilah hasilnya. Syukur Alhamdulillah

Terima Kasih Yayasan Budi Penyayang di atas hadiah multi-purpose cooker tu. Memang sangat berguna..


Taip segala entri untuk blog anda disini.

Monday, February 16, 2015

Perginya Seorang Murabbi - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Saya merasa terpanggil untuk menulis entri tentang allahyarham Tuan Guru Nik Aziz (TGNA). Entri ini adalah kenangan buat diri saya secara peribadi.

Hari ini masuk hari ke-lima pemergian allahyarham (Perginya pada 12 February 2015.) Namun perasaan sayu masih bersarang di dalam hati. Setiap kali mengingatkan allahyarham, airmata pasti murah benar mengalir. Entah kenapa aku pun tidak tahu. Namun terasa benar jauh di sudut hati. Aku bukanlah kenal TGNA secara peribadi, malah beliau juga sudah tentulah tidak mengenali aku. Namun sedari kecil aku sentiasa di dedahkan dengan cerita tentang allahyarham. Cerita yang aku dengar dari allahyarham ayahku sendiri. Ayahku juga merupakan salah seorang yang menghormati TGNA.

Ketika menyaksikan pengkebumian secara langsung di RTM1, air mata aku tidak henti-henti mengalir. Melihat ramainya orang yang datang menziarahi. Betapa allahyarham sangat disayangi. Meninggal 12 Februari 2015 di malam Jumaat di rumahnya.

Sesungguhnya pemergian allahyarham adalah satu kehilangan besar buat kita semua. Sifat allahyarham sebagai seorang pemimpin yang sangat ikhlas dan jujur kerana Allah mendekatkan lagi hati kita semua kepada allahyarham.

Saya sayang Tok Guru.

Namun di sudut hati kecil saya terkilan juga dengan kata-kata buruk orang di luar sana, caci maki, keji mengeji dan kata-kata kesat yang dilemparkan buat allahyarham. Tidakkah langsung ada perasaan kasih buat seorang ulama yang tersohor begini? Cubalah pandang dari sudut Islam - keperibadian allahyarham itu sendiri, Jangan kaitkan dengan politik. Rata-rata orang yang membenci dan mencaci allahyarham adalah kerana pegangan fahaman politik yang berbeza. Yang lebih menyedihkan apabila kata-kata kesat itu diungkap sendiri oleh orang yang beragama Islam juga. Astaghfirullahaladzim....

Biar apa jua yang orang kata, aku tetap memandang allahyarham sebagai seorang pemimpin yang sangat zuhud, yang tidak ada penggantinya. Perginya takkan kembali lagi.

Alangkah bertuahnya isteri dan anak-anak allahyarham kerana memiliki orang sebaik allahyarham. Semoga semua keluarga tabah menerima kehilangan ini.


Biodata TGNA

Nama: Nik Abdul Aziz Nik Mat. 
Tahun Lahir: 10 Januari 931
Tempat Lahir: Pulau Melaka

Pendidikan:
• Sekolah Kebangsaan Kedai Lalat (3 Bulan). - 1936
• Sekolah Pondok Tok Kenali Kubang Kerian.
• Sekolah Pondok Tok Guru Haji Abbas Besut, Terengganu.
• Universiti Deobond, India – 1952.
• Lahore, Pakistan – Ilmu Tafsir Quran – 1957.
• Universiti Al-Azhar, Mesir – Ijazah Sarjana Muda Pengajian Bahasa Arab.
• Universiti Al-Azhar, Mesir – Sarjana Perundangan Islam.

Pekerjaan:
• Guru Sekolah Menengah Agama Tarbiyyah Mardiah, Panchor.
• Guru Sekolah Menengah Agama Darul Anwar, Pulau Melaka.
• Penyelia Kelas Dewasa – KEMAS.
• Guru Sekolah Menengah Maahad Muhammadi, Kota Bharu.

Politik:
• 1967 – Daftar sebagai ahli PAS.
• 1967-1969 -Pilihanraya Kecil – Ahli Parlimen Kelantan Hilir.
• 1969-1974 - Ahli Parlimen Kelantan Hilir.
• 1974-1978 - Ahli Parlimen Kelantan Hilir. (Kawasan ini ditukar nama kepada Parlimen Pengkalan Chepa).
• 1978-1982 – Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.
• 1982-1986 - Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.
• 1986-1990 – Ahli Dewan Undangan Negeri Semut Api Kelantan.
• 1990-Sekarang – Menteri Besar Kelantan.

Trivia Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar Kelantan:
•Tiap-tiap pagi menjadi imam subuh dan memberi tazkirah
•40% dari gaji beliau digunakan untuk parti PAS di Kelantan.
•Rumah beliau dekat tepi masjid dibuat dari kayu dan tangga dari simen, tiada batu marmar,mozaik atau hiasan yang mahal-mahal.
•Rumah beliau tidak berpagar tiada pengawal dan tiada orang gaji pun.Siapa-siapa boleh masuk kalau nak jumpa beliau.
•Dia seorang yang warak dan zuhud.
•Sejak dulu, elaun rumah, elaun keraian, elaun buka puasa malah elaun hari raya pun tak pernah beliau ambil.
•Beliau berpesan kepada semua ahli-ahli exco yang terpilih supaya tidak menerima sebarang bentuk hadiah dari sesiapa pun kerana hadiah itu berkemungkinan adalah berupa sogokan atau rasuah yang boleh menyebabkan korupsi.


Al-Fatihah buat allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat & allahyarham ayahandaku Ismail Bin Abu Bakar. Damailah di sana. Di dunia yang kekal abadi. Semoga mereka di tempatkan di kalangan orang beriman..aamiin.



Sunday, January 18, 2015

Throwback Y2014 - # 1 - Peristiwa


Tahun 2014 berlalu sudah. Terlalu lama menyepikan diri. Kadang2 terasa semangat hendak melakukan sesuatu, terkadang pula terasa lemah pula. Entah, adakah kerana faktor usia yang semakin tua? kihkih......

Kehidupan masih dijalankan seperti biasa. Masih bekerja di tempat lama lagi..heee 7 tahun sudah aku menjadi warga syarikat 'mxxxxxn'

Banyak juga sebenarnya kisah suka duka yang berlaku sepanjang tahun 2014 ni. Antaranya:-

Majlis Perkahwinan Kei & Asywal


Majlis Perkahwinan my sister..Kei & Ezat. Semoga bahagia hingga jannah..aamiin.

Hadiah Anniversary - Mesin jahit hehe....best!



Charity Walk - Bangsar South




Jalan-jalan a.k.a honeymoon - Avillion PD


Company Trip - Ho Chi Minh, Vietnam



     

 Family - Karaoke



Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Taip segala entri untuk blog anda disini.
 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design