Thursday, March 29, 2012

Phuket Trip - Day 1

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Hari Khamis seawal jam 2.30 pagi aku dah bangun. Bersiap2 ala kadar (siap pakai contact lens). Sebenarnya macam malas nk pakai contact lens pagi2 sgt tapi disebabkan aku malas nk memakai cermin mata sepanjang hari maka aku bangunlah seawal pagi untuk memakai kanta lekap itu (aku jarang memakai kanta lekap kecuali jika menghadiri sesuatu majlis sahaja). Sebab itulah aku kena bangun awal memandangkan nanti mata aku akan mengambil masa yg agak lama utk sesuaikan dirinya hee..

Sesudah bersiap, kira2 jam 3.15 minit pagi aku pun mengejutkan Mr Nice Guy (MNG). Nasib baik dia okay sahaja menghantar aku ke tempat kerja untuk berkumpul di sana jam 4 pagi. Memandangkan aku antara komiti yang ditugaskan maka aku kenalah datang awal sedikit.

Kami tiba di lapangan terbang jam 5 lebih dan penerbangan dijangka pukul 6.55 pagi. Perjalanan lebih kurang satu jam sahaja dan perbezaan masa antara Phuket dan Malaysia juga 1 jam ke belakang.

Sampai di sana, kami bersarapan di gerai tepi jalan. Ada deretan kedai dan salah satunya kedai orang muslim. Namun menunya hanya nasi dan lauk pauk. OMG pepagi nk makan berat cenggitu? Tkde pilihan nampaknya, mujur juga seorang kawan membawa bekal untuk kami semua makan. Dapatlah kami mengisi perut dengan bihun goreng dan lepat hehe...


Perjalanan di teruskan, kami di bawa melawat kebun buah2an. Kebun tersebut sungguh besar dan kami dijamu dengan buah2an, kari ayam dan tomyam.





Selepas itu, kami ke Pang Nga Safari Pulak. Kat sini best sgt, ada bermcm aktiviti. Tgk gajah punya show, monkey show, ATV ride, leh jugak sesiapa nk naik kete lembu n kete gajah (???).

Tengahari pula, kami makan tengahari di tempat yang sama cuma kawasan berbeza. Pang Nga ni besar tempatnya. Memandangkan aktiviti kami selepas ini adalah water rafting, maka kami mkn di kwsn sungainya. Menunya okay ajelah. Selepas mkn, bersiap sedia utk melakukan aktiviti (nasib baik semasa bermain ATV, kami telah bertukar pakaian) Wah, sangat seronok bermain water rafting ni. Kami berenam dalam sebuah raft termasuk 2 org pengemudi (Pang Nga event management). Memang terbaeklah mereka berdua. Hee yang paling best mereka mmg sengaja melanggar batu2, sgt seronok tatkala raft kami teroleng2 dan badan disimbahi air sungai..weeee...Lebih kurang setengah jam, kami selesai melakukan aktiviti dan menukar baju semula. Owh psttt..sewaktu menukar baju di dalam bilik mandi, bole tgk free show (tk pyh nk tunggu malam) sbbnya pelancong di sana dengan selambanya berbogel tanpa segan silu. Kami yg menjadi malu..haishhh


Oh lupa nk sebut, dari tempat bas diparkir ke sungai, kami terpaksa menaiki mini van (tut-tut) utk ke lokasi kerana jlnnya bengkang bengkok dan mendaki sedikit. Pada fikiran aku dan kengkwn yg lain, kami akan check-in ke hotel dahulu sebelum makan mlm kerana itu yg tertulis di itenarary sblm ke sana. Jadi kami tidak membawa pakaian salinan. Semuanya ditinggalkan di dalam bas (luggage). Kecewanya apabila diberitahu bahawa kami tidak akan ke hotel malah akan terus makan malam di Lom Tha Lay Seafood Restaurant yang perjalanannya mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Sudahnya aku dan kengkawan menukar baju setelah kami tiba di tempat bas diparkir. Di sana tiada tempat utk menyalin pakaian mahupun toilet. Hee maka kami mencari tmpt yg strategik (sebuah bagunan kosong) Beramai-ramai menyalin pakaian sambil mata tetap alert terhadap persekitaran (manalah tahu ada yg skodeng heheh)

Sampai di Lom Tha Lay Seafood Restaurant kami menikmati makanan malam kami. Tempatnya sungguh cantik dan makanannya sungguh enak! Berbaloi juga penat lelah seharian.

Selesai mkn, semua keletihan dan berehat sahaja di dalam bas sementara menunggu masa sampai ke hotel. Setelah check-in, kami berehat di bilik masing2 (mandi..ahh lega). Teman2 mengajak aku berjalan di kota, melihat suasana malam di Phuket namun aku dan teman sebilik keletihan. Kami mengambil keputusan berehat di bilik sahaja dan sempat juga aku berchatting dgn MNG bg melepaskan rindu. Hee adakah dia merindukan aku juga?? kwang3.

Ikuti pengembaraan seterusnya.....

Friday, March 23, 2012

nescafe tarik satu!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Gambar ehsan google.
Tapi nescafe tarik aku tidak berbuih dgn banyak kerana aku tidak menggunakan susu. 

Nescafe tarik satu!! Eh sebenarnya dah dua dah aku minum hari ini. Heeee

Selalunya aku hanya minum air nescafe biasa sahaja. Aku hanya minum nescafe apabila di pejabat sahaja. Di rumah mahupun di luar pejabat memang aku tak ambil minuman sebegini. Alasannya mereka tidak pandai membuat air yang mengikut selera aku (cewah). Sebenarnya aku tidak suka minuman yang manis dan bersusu begini. Aku hanya memerlukan dua cawan kecil creamer dan beberapa ketul gula (heee macamlah boleh dikira kan-sebenarnya sedikit di hujung sudu sahaja)

Tapi hari ini, sewaktu nak buat air di pantri (ramai pulak yg melepak di situ) mereka 'mempengaruhi' aku dengan nescafe tarik. Haa, aku pun kononnya lah nak mencuba, maka suruhlah tea lady tolong tarikkan.

Seorang kawan berkata "Lepas ni you dah rasa mesti nak lagi."

Aku hanya ketawa. Eh rupanya petang tadi aku minta ditarikkan secawan nescafe lagi hee...Jom minum!


Monday, March 19, 2012

...returned

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Kembali semula bekerja setelah penatnya bercuti ke Phuket, Thailand. Trip kali ini seronok seperti trip2 yg lepas (of coz lah kan) cuma agak memenatkan kerana perjalanan dari satu destinasi ke destinasi yang lain agak jauh. Jadi masa banyak terbuang di atas bas heee...

Nantikan cerita perjalanannya....

Tuesday, March 13, 2012

..perlukah bakat seiring dgn kerajinan??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Adakah seseorang itu memerlukan bakat untuk menjadi seorang yang pandai memasak? Atau cukup hanya dengan usaha dan kerajinan seperti kata pepatah 'Practise makes perfect'?

Cukupkah hanya dengan bakat sahaja dia boleh menjadi seorang 'masterchef'? Atau cukupkah hanya dengan usaha dan kerajinan sahaja tanpa diiringi bakat, seseorang itu mampu menjadi tukang masak yang bagus?

Entahlah. Pada aku bukan semua orang mempunyai bakat memasak. Ini berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku. Ada orang yang sudah bertahun2 memasak namun masih belum cukup bagus untuk menjadi tukang masak yang bagus. Ada juga yang baru sahaja menurunkan air tangannya namun masakannya cukup bagus. Atau boleh juga dikatakan nasib? Heee...i dunno..

**** mood merapu ****  TAKS

..take a break

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

HAVE A BREAK! A  cup of hot nescafe.....

ISO datang lagi...huishh cukup tk suka dengan ISO ni, banyaknya dokumen yg nk dikemaskini. Belum lagi dgn keje harian. Penatnya terasa badan ni, tapi harus juga diupayakan supaya siap sebanyak yg boleh sbbnya...lusa pulak nk g obersea dah. Destinasi? .......

Hari ini sedang sibuk nak menyiapkan kerja di atas lembaran kertas berwarna putih aku terlihat tompok2 berwarna merah di setiap helaian kertas yang aku pegang. Ku cari puncanya, barulah ku sedar jari telunjuk kiriku berdarah rupanya. Lukanya tidak berapa besar tapi agak dalam. Kemudian barulah aku rasakan jariku berdenyut. Entah di mana atau apa yang menyebabkan luka itu pun aku tidak pasti. Tiba-tiba sahaja...

Yang penting, mood bercuti dah terasa tetapi rasa macam tk teruja sangat pulak. Semoga selamat perjalananku pergi dan kembali...


Friday, March 09, 2012

milo owh milo..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Pagi ni dgr HotFm, ada seorang pemanggil menceritakan obsesinya terhadap milo. Setiap hari dia akan minum milo dan ada kalanya dia akan makan milo begitu sahaja (tanpa air) sehingga dua giginya tidak dapat diselamatkan lagi dan terpaksa dicabut..heee...

Hari ini aku pun teringin pulak rasanya nak menggatah milo begitu sahaja. Bukan sebab aku ketagih tetapi aku mmg tidak boleh minum air milo seperti yang aku ceritakan kat entry yang lepas  .Pada mulanya aku bercadang mahu membuat buat air nescafe sahaja petang ini bagi menghilangkan rasa ngantuk yang bergayut di mata, tapi secara tiba-tiba aku mengubah fikiran apabila terpandangkan milo...

Hee..mari layan milo!

 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design