Thursday, October 04, 2012

Pemandangan yang tidak enak dipandang pepagi buta

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Hari ini, pukul 6.45pagi aku dah tercongok kat opis. Apa aku buat pepagi nih? Hee nak singgah ke rumah mak rasa macam alang2lah pulak. Kang sampai rumah mak, siap2 (makeup2 je..siap2 dr rumah dah) setengah jam kemudian nak keluar balik. so aku ambik keputusan lepak jelah kat kawasan opis ni.

Semalam aku sampai waktu begini juga. Tanpa rasa was2 aku keluar dari kereta dan mengemas kereta. Kemudian lepak kat kedai mamak bawah ni layan roti canai sensorang (wahh..kesiannya) tapi okaylah juga sbb tk ramai org.

Masuk ke pejabat yang pintunya belum dibuka itu (lewat jalan belakang-store!) Uncle yang kerja di bawah sudah sampai awal2, katanya padaku:-

"You kalau mau kemas kereta, jangan buka pintu kereta. Kemas dari dalam sahaja. Bahaya!"

Aku mengiakan.

Petang tu, barulah aku faham maksud uncle itu. Aku diberitahu oleh seorang teman bahawa tempat ni bukan selamat sangat. Pagi2 orang tak ramai. Dah banyak kejadian berlaku. Ragut, kecurian kereta. Baru2 ni pulak, kedai runcit kat bawah ni (selang 3 buah office) kena rompak seawal jam 7.30pagi! Bayangkan kedai itu terletak bersebelah dgn kedai makan yang sentiasa sibuk. Haish..org sekarang dah tk peduli semua tu.

Pagi ni pulak, sampai di pejabat, nak parking kereta ada pulak 2 org mamat India berbisik2 di sebelah kereta aku. Mereka mengutip2 batu di kawasan taman. Aku cuak jugak. Mujur uncle kat bawah ni dah sampai. Dia tunggu aku di luar kereta dan kami berjalan bersama. Fewhhhhh...

Aku katakan kepada uncle ni aku nk minum. Manakala dia terus ke pejabat. Aku order air kopi O dengan nasi lemak. Kemudian melihat orang di kedai itu yg terjenguk2 keluar aku dah rasa lain macam. Beberapa orang wanita yang sedang berjoging juga tidak mahu melintasi kawasan kedai. Aku hairan juga. Kemudian bertanya kepada pelayan kedai.

"Ada orang bergaduh ke?"

"Yalah. Depan sana."

Patutlah bunyi bising. Bertengkar apa, aku pun tidak tahu. 

Akhirnya aku bungkus sahaja nasi lemak. Setelah menghabiskan kopi terus aku masuk ke pejabat. Duduk off layan fesbuk lagi baik heee...

No comments: