Friday, September 14, 2012

Penderita ulser mulut mengambil tindakan drastik

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Petaling Jaya : Akibat tidak tahan dengan rasa sakit di dalam mulutnya, seorang wanita mengambil tindakan drastik dengan menggosok ulser di mulutnya menggunakan GARAM. Menurutnya ......

***************************

Haha tak payahlah aku nak sambung berita itu ya. Korang google atau tengok kat mukabuku aku pun memang takkan jumpa walaupun apa yang akan aku ceritakan ini adalah kisah benar. Kisah aku!

Akibat tidak tahan sangat dengan rasa nyut-nyut dan nyeri ni (tak tahu nk describe camne) maka pendekatan yang aku ambil adalah menenyeh garam di tempat yg sakit. Walla...rasa sakitnya macam nak menjerit aje. Tapi apa nak buat. Sekarang ni pilihan yang aku ada : Biarkan sahaja dan tanggung rasa sakit itu sekurang2nya seminggu ATAU rasa sakit dalam masa sehari sahaja lepas itu dah boleh tersenyum manis. Buatlah pilihan mengikut keselesaan masing-masing ya. Setakat ini aku tidak jumpa sebarang petua yang boleh menghilangkan ulser ni dengan cepat kecuali GARAM (Dah pernah cuba mmg ternyata berkesan)

Sakit memang tapi aku harus tabahkan hati ini. Mana taknya, pipi aku kelihatan tembam dari biasa (ahaks) kerana bengkak ulser ni. Takmoh ah! Wekend ni ada jemputan kenduri kahwin dan rumah terbuka. Mestilah aku nak kelihatan cantik, slim dan bergaya. (pakej yang harus ada bersama aku..hehe)

So, cepatlah rasa sakit ini hilang....

Mari kita baca info mengenai ulser ini di sini. Di bawah ini aku kopipes sedikit info.


Tanda-tanda
Tanda-tanda yang selalu dirasai :
bullet
tanda-tanda bulat berwarna putih / kuning. Ia selalunya dikelilingi oleh persekitaran yang agak merah.
bullet
ulser ini selalunya tidak melebihi daripada 2 atau 3 mm besarnya.
bullet
sakit pada bahagian yang kena terutamanya bila ulser tersentuh dengan makanan atau minuman.

Sebab-sebab terjadinya ulser mulut
Penyebab utama ulser mulut tidak diketahui dengan jelas. Bagaimanapun beberapa faktor perlu diambil kira :
bullet
kecederaan yang berlaku di lapisan nipis mulut seperti tergigit, terkena makanan tajam, air yang terlalu panas dan sebagainya.
bullet
daya menahan sakit yang lemah.
bullet
kekurangan zat dalam makanan yang diambil.
bullet
tekanan perasaan (stress).
bullet
alahan kepada makanan seperti nanas dsb.
bullet
penyakit-penyakit seperti SLE dan penyakit berkaitan dengan sistem penghadaman.
bullet
pengambilan ubat (steroid boleh menyebabkan daya tahan sakit menurun, anti-histamine seperti ubat selsema yang menyebabkan mulut menjadi kering).

Langkah-langkah yang boleh anda lakukan
bullet
jauhi makanan yang terlalu banyak rempah.
bullet
kurangkan air berasid.
bullet
gunakan antiseptik untuk berkumur.
bullet
letak gel untuk ulser di tempat yang kena. Persediaan OTC seperti Bonjela boleh diletak. Untuk yang lebih berkesan anda boleh dapatkannya dari farmasi.
bullet
letak sedikit ais di tempat yang kena untuk melegakan sakit.
bullet
minum air dengan banyak.
bullet
elakkan daripada tekanan perasaan dengan mengambil vitamin B kompleks dan / atau Arcalion.
bullet
ambil mineral zink dan zat besi.
bullet
tambah pengambilan asid folik dan vitamin B 12.
bullet
vitamin A dan D penting untuk kesihatan lapisan mulut.
bullet
untuk meningkatkan sistem imune (daya tahan sakit), ambil lebih vitamin C, sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.
bullet
pengambilan probiotik seprti acidophilus (terdapat dalam bentuk kapsul, atau ambil yougurt) mungkin boleh membantu.


No comments: