Tuesday, June 19, 2012

Sambal Jering

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sambal Jering


Siapa suka makan jering? Sila angkat tangan!

Tak suka? Baunya tk sedap? Heee...mmg rugi..ahaks.

Jering ni sesekali layan memang best. Tapi kalau selalu pun tk elok juga ya. Bukan apa, takut nanti bau jering tu asyik mengikut korang je hehe...

Hari tu balik Sg Buaya, sempatlah jugak aku dan kakak ipar mengait jering. Kait jering uolssss.. Tak pernah2 aku buat, kali ni aku ikut sekali..korang ado? Heh aku pun dh mengikut cara Azwan Ali dalam masterChef pulak (Sbnrnya gelagat AA tu mengundang ketawa juga)

Okaylah tkmoh citer byk, mari tgk resipi:-

Bahan-bahan 
  1. Jering (Buka kulit, buka kulit lapisan dalam dan belah 2)
  2. Ikan bilis - goreng garing dahulu
  3. Cili kering - digiling berasingan
  4. Bawang merah - digiling
  5. Bawang putih - digiling
  6. Bawang bersa - hiris gegelang
  7. Air asam jawa
  8. Garam/gula
Cara-cara
  1. Panaskan minyak utk menggoreng ikan bilis. Jering kalau nk digoreng dulu pun okay, tapi yg ini aku tk goreng dulu. Ketepikan.
  2. Tumis bawang giling tadi sampai naik bau. Kemudian masukkan cili giling dan tumis hingga garing dan pecah minyak.
  3. Masukkan air asam jawa.
  4. Perasakan dengan garam dan gula sesedap rasa.
  5. Kemudian masukkan bwg besar yg dipotong gegelang tadi. Gaul rata.
  6. Kemudian masukkan jering tadi. Biarkan menggelegak seketika.
  7. Last sekali masukkan ikan bilis yang sudah digoreng tadi. Gaul rata.
  8. Tutup api dan hidang!

No comments: