Thursday, May 31, 2012

..sama tak macam korang?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Korang setuju tak dgn lirik lagu ni?  Eleh jangan cakap lawa..kadang2 mesti korang pun ada rasa mcm ni kan... Hehe jom layan video ni..


                                    


.. aku tewas jua..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini aku mengalah juga. Mengalah dari pergi bekerja. Sebabnya aku DEMAM! Huu sangat tak suka.

Minggu yang lepas, sempat jugaklah aku menghadiri majlis perkahwinan seorang rakan di Teluk Intan. Selamat Pengantin Baru Fizah & Irfan. Semoga berbahagia ke akhir hayat. Sehari sebelumnya pula menghadiri majlis kenduri saudara sebelah suami pula di Sg Siput. Selamat pengantin baru jua buat mereka.

Otw ke Teluk Intan tu sempat jugaklah kami ke Menara Condong dan bergambar ala kadar (hee menggunakan henfon je)...itupun aku dh tak tahu camne nk masukkan dlm lappy ni (pudate: dh masuk pun-menggunakan hp yg encik suami bg heee) Service yg ada dah tk available dah. Flickr pulak nk kena bayar? huh. Kalau berkesempatan nanti aku bluetooth kan jelah kat lappy nanti. Lappy hubby ni tkde pulak bluetooth, lappy aku entah bila masa nk repairnya ntah.

Hari Isnin memang sengaja aku mengambil cuti. Kononnya nk berehat tapi haishh tak juga. Pepagi aku ke Putrajaya bersama kakak2 ku atas urusan dengan pihak kerajaan..haha bunyi mcm best jekan.

Selesai sudah, kami singgah mkn di Umai Cafe-Restoran Monumen Alaf Baru. Makan sambil tgk pemandangan tasik. Di sana kami hanya order makanan ringkas je mcm bubur pengat pisang, bubur jagung, pulut durian, penkek kelapa, cucur udang, anak2 buah pulak sibuk nk mkn nasi goreng ayam. Makanan kat sini mmg bestlah. Sesuai dgn citarasa aku. Buburnya enak dan tidak terlalu manis.

Selepas itu temanlah kakak aku membuat segala urusan perbank kan dia tu. Dengan cuaca yg sangat panas memang tidak tertahan. Tapi apa nk buat, harungi jua. Dia akhirat nanti lebih panas rasanya berkali-kali ganda kan..

Selesai segala urusan, aku mahu pulang. Tup2 anak2 buah pulak sibuk nk ikut. Nak mandi kolam katanya. Owh lupa aku sudah musim cuti sekolah rupanya. Dari kecil sampai ke besar nk ikut. Yg besar tu biasalah sibuk nk ke gym. Masa badan dh naik nilah mereka2 itu sibuk nk jaga bdn semula. Haha, masa kuar dgn awek di kala malam balun je mkn kan..heee. Aku hanya jd penunggu di tepian kolam. Nak mandi sama aku seganlah sbb cuaca masih terang benderang. Ada tak ada pun selalunya malam br turun mandi ditemani oleh encik suami atau anak2 buah yg dtg bertandang.

Tetiba anak buah yg kecil menjerit "Acik, laparlah!"

Hee.. aku pun  mengajak mereka naik ke atas. Keluarkan segala isi peti ais untuk dimasak mlm itu. Sementara itu aku biarkan mereka makan roti bakar cicah sambal sardin...yummy!!

Aku masak ayam masak sambal hijau dan tomyan seafood sahajoo. Tetiba tgh mkn tu anak buah aku yg besar tu pun berkata, "Acik skrg ni masak makin sedaplah!" Di iyakan pula dgn anak buah aku yg lelain.

Wah, tersengih je aku dgn pujian itu. Maka habislah semua lauk2 aku mlm itu. Lega rasanya sbb tk perlu nk simpan2 lauk dlm lemari sejuk lagi. Cuma kesian nasi tak cukup untuk mereka bertambah2. Lain kalilah ya.

Malam itu aku sudah merasa seram sejuk. Adoii..mulalah terfikir demam yg akan dtg menyerang. Bila en. suami balik kerja (kesian en suami drawingnya yg berlambak2 itu harus disiapkan) dia bg aku ubat demam utk ditelan. Esoknya terasa mls mahu ke tempat kerja sbb rasa tk sihat sgt tp mengenangnya ada tender yg harus aku siapkan maka aku gagahkan juga. Tp seriusly mmg bdn aku seram sejuk dah. Esoknya pun begitu juga. Cadangnya nk ambil MC sahaja tp kawn satu department aku pulak cuti. Maka mahu tidak mahu aku kuatkan juga semangat.

Malam tadi pulak, aku masak sup ketam sbb ramai kengkawan kata mknlah sup ketam. Elok utk badan dan demam. Makan itulah yg aku buat.

Pagi ini, hidung aku semakin tersumbat, suara aku pun sudah tidak semerdu seperti biasa, bdn pun terasa panas, maka aku mengambil keputusan utk berjuma doktor sejekap lagi. Walaupun masih ada kerja yg belum lagi siap, tapi aku harus utamakan kesihatan dulu. Kerja mmg tidak akan habis.

Panjang pulak celoteh aku pepagi ini. Kata tidak sihat tapi... Hmmm badan je tidak sihat, minda masih okeh kihkih.

Wednesday, May 23, 2012

..bila nak siap?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera




 Sighh..itu ajelah yang boleh aku katakan buat masa ini. Kerja office macam tk mau habis2 je. Setiap hari tk boleh nk siapkan, dateline yg diberi pun kekadang terbabas..camner? Nak kerja lebih masa, office pula paling lewat pun dlm pukul 7-8mlm je waktu yg ada orang. Nak bawa balik rumah pulak, nanti ada yg menjeling, sudahnya dari sampai pejabat sampai ke pulang punggungku melekap ajelah kat kerusi. Sebab tulah punggung aku semakin solid heee teeettttttt......

Itu pun asyik ada je keje yg datang. Takpelah ikhlaskan aje. Dah namanya mencari rezeki yg halal kan. Penat jangan dikiralah. Memang aku skrg ni penat je..tapi tkleh nk tunjuk. Pendam jelah sendiri2 huhu...

Itu baru kerja office, belum lagi dicampur dengan projek peribadi aku. Azam aku nk siapkan manuskrip asyik tergendala aje. Dahlah lappy pulak rosak..wah betapa nasib tak menyebelahi aku nampaknya..

Semenjak dari awal perkahwinan sehinggalah hampir menjejak ke setahun bulan depan, gambar yg diprint masih ada yg belum lengkap. Mak pulak dh bertanya mana gambar..sedara yg datang semuanya nk tgk gambar kahwin..aduhaiii..

Kebetulan pulak hari tu groupon ada offer untuk buat photobook dengan diskaun yg menarik. Aku pun grab jelah offer tu..heee pun ambik masa berbulan gak nak siapkan. Nasib baiklah dateline lama lagi. Akhirnya aku berjaya juga menyiapkan design mengikut kesukaan aku..hasilnya..tadaaa!!!! Seronok je aku masa dapat photobook ni!


Friday, May 18, 2012

nak masak apa ni?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Keje tgh byk nih, dateline hari ni tapi aku masih sempat lagi nk hapdet blog aku kan..heee

Sebenarnya tgh buntu nih nak masak apa utk dinner nanti! Sehingga ke saat ni aku tkde idea lagi. Aku aje ke agaknya yg sering menghadapi situasi ini atau ramai orang di luar sana yg mengalami situasi yg sama?

Kadang2 tu dgn bebanan keje yg banyak membuatkan aku terlupa, bila dh nak balik, aiseh baru teringat. Aku kenalah rancang awal sebabnya bahan2 mentah mmg aku tk simpan sgt dalam peti sejuk. Bila terasa nk masak apa barulah aku beli. So apa nak masak??

Thursday, May 17, 2012

Bila aku dah ngantuk...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Saat dan ketika ini, aku rasakan mataku dh semakin layu dan pedih. Betapa aku rasa mengantuk yg teramat sangat! Apa aku buat semalam? Huishhh banyak aktiviti heee...

Pagi ini aku terjaga sekitar jam 3 pagi dikejutkan oleh bunyi angin ribut beserta hujan di luar rumah. En suami pun terjaga. Lepas tu mata dah tak boleh nk dilenakan semula. Berjagalah aku dan kemudian terus bersahur. Sudahnya inilah jadinya..NGANTUK!

Semalam aku berpuasa, menggantikan puasa yang tertinggal. Masa dah semakin suntuk barulah aku nk terhegeh2 kan. Apa nak buat, asalkan terganti puasa aku sebelum tibanya puasa akan datang ni Alhamdulillah... Sesiapa yg belum ganti tu cepat2 lah ganti ya..tak lama lagi puasa dah nak menjelang.

Adoii seriously mata mengantuk dan mood pun tk berapa nk bagus ni. Aku jadi orang sombong hari ini, mls nk layan sgt pertanyaan kengkawan yg aku rasakan tk berapa penting nk jawab. Dengan bebanan kerja yg banyak tapi apa nk buat mata dah kuyu. Kalau tidak boleh jugak aku layan kopi bg menghilang rasa mengantuk yg bergayut di hujung mata. Sekarang ni menghitung detik waktu nk pulang sahaja.


Semalam MNG membawa aku keluar makan, berbuka di luar. Cadangnya mcm nk makan nasi dengan lauk yg panas2 sebab hari itu mmg aku tk menyentuh nasi ketika sahur. Bila dah sampai kedai, tetiba pulak aku bertukar fikiran bila membayangkan keenakan sizzling steak. memang berbaloi makan di sana. Selain rasa yang enak, harganya juga berpatutan..

Okaylah, nk google2 resipi sat cari idea utk juadah berbuka malam ni. Sesiapa yg berpuasa sama mcm aku ni, Selamat Berbuka ya...



Tuesday, May 15, 2012

Aku dan Masakan - Pajeri Nenas

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Semalam, aku masak Pajeri Nenas. Aku ni bukanlah penggemar pajeri nenas tapi disebabkan MNG suka maka aku pun belajarlah masak masakan ni. Tak pandai memang, tapi apapun aku kenalah belajar kan? Nak menambat hati suami, kata orang tambatlah perutnya hehe..yeke? Apapun aku mmg suka dan ikhlas je nk masak utk si dia...

Maka, setiap kali aku nk masak masakan yg aku jarang2 dan tak pernah masak ni, byklah laman web resipi2 ni yg aku buka. Satu demi satu aku belek dan aku baca. Carilah resipi mana yg senang sikit. Nanti dah terror tu bolehlah aku cuba resipi yg rumit.

Sudah siap dan hidang, si dia pun makan. Bila ku tanya sedap atau tidak, si dia hanya tersenyum dengan manisnya. So konklusinya? Sedap atau tidak? jeng..jeng..jeng....

Bila aku rasa, mcm hmmmm...boleh layan.

Sejak hidup bersama ni, sbnrnya byk yg aku belajar. Makanan yg tidak pernah aku makan dan tidak aku suka, entah macam mana boleh pulak menjadi kesukaan aku. Memang benarlah kan, semuanya bermula dari minda. Kita sendiri yg membentuk positif atau negatifnya. Dulu aku tak suka dan tk pernah sangat nk makan sambal sardin ni, tapi sejak MNG mengajar aku cara2 memasak sardin yg sedap, maka aku dh mula suka. Serius, bila aku hidangkan kepada saudara mara yg datang, ternyata ada yg mengatakan sambal sardin itu sedap. Hee bila ku beritahu kepada MNG, dia hanya tersenyum senang (Huuu banggalah tu kan resipi dia)

Okay, jom masak Pajeri Nenas

Bahan-Bahan 

Nenas - potong bulat. (Aku potong kecil sedikit.)
Bawang merah, putih, halia dan sebiji cili merah - giling. Sukatan agak2 ajelah.
Santan - dalam setengah cawan.
Kerisik - dalam 2 sudu
Serbuk kari - dalam 3 sudu (dibancuh dengan sedikit air)
Gula perang/putih - dalam sesudu (secukup rasa)
Garam - secukup rasa
Cili merah/hijau - untuk hiasan

Cara2 


1. Tumis bahan giling sehingga wangi dan pecah minyak, kemudian masukkan serbuk kari yg dibancuh dengan air tadi, kacau sehingga garing dan pecah minyak.
2.Kemudian masukkan santan. Kacau sebentar. Masukkan kerisik, gula dan garam. Agak2 kuah dan sedikit pekat, masukkan nenas dan cili merah/hijau.
3. Agak2 nenas dah masak, tutup api dan hidangkan.


Aku dan Awan

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Gambar 1

Heee... sekarang ni aku suka je nk ambil gambar awan. Aku rasa awan itu sangat cantik dan unik. Boleh leka tatkala merenung keindahan awan.

Teringat masa dulu2, zaman persekolahan. Setelah selesai semua kerja2 rumah (definisi - kerja rumah btl2 dan kerja sekolah yg dibawa balik ke rumah) aku suka duduk di luar rumah, kadangkala akan mengambil angin di atas benteng berhampiran rumah aku. Sangat teruja merenung awan yang sangat cantik dan kadang2 aku melihat jelmaan pelbagai bentuk.

Gambar 1 - Gambar awan yang diambil ketika di dalam kapal terbang tatkala awan di bawah. Subhanallah , sangat cantik.

Gambar 2

Gambar 2 - Gambar awan yang berarak mendung yang diambil baru2 ini ketika dalam perjalan pulang dari satu destinasi bersama tersayang. Sangat cantik tapi dalam masa yg sama agak menakutkan...


Friday, May 11, 2012

Akhirnya Aku Ke Pesta Buku...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Akhirnya dapat juga aku menjejakkan kaki ke pesta buku tahun ini, sayangnya cuma aku sendiri tiada buku baru hehe..so cari buku2 penulis kesayangan akulah.



Tahun lepas tak berkesempatan pergi, jadi tahun ini aku cuba mencari masa senggang nak jugak pergi ke sana. Alhamdulillah sehari sebelum hari penutupan PBAKL dapat juga aku ke sana.


Buku yang ditunggu2 adalah buku penulis Ramlee Awang Murshid (RAM) - sekual siri Bagaikan Puteri. Katanya ini adalah episod ke-6 merangkap pengakhiran cerita ini. Huu sedih nak 'berpisah' dengan Laksamana Sunan. Pada pesta buku ini juga dikeluarkan buku berkulit tebal namun sangat limited. Mujur aku sempat mengirim buku ini kepada teman yang merupakan 'org kuat' ...


Booth pertama yg aku singgah adalah booth NB Kara, milik penulis tersohor Norhayati Berahim. Novel2 kak Yati ni mmg aku suka dan ikuti (tapi masih belum kesemua novelnya menjadi koleksi-tp pasti akan ku miliki)



Owh, aku juga membeli buku tulisan Zuraidah Othman. Masa sekolah lagi ada dah baca buku penulis ini. Kini, dia kembali aktif menulis, maka aku tidak lepaskan peluang ini.

Lagi satu buku yang ditunggu adalah dari penulis Siti Rosmizah. Namun kali ini aku tidak berjaya memiliki buku ini yang beserta tandatangan penulisnya..huhu. Tapi aku pasti akan memiliki buku ini dalam masa terdekat!


Aku tak lama di sana. Fikirannya asyik teringatkan MNG yg sedang berehat di rumah. (heee) Penatnyer kaki terasa menjelajah sana sini. Esoknya kaki aku terasa sakit dan lenguh, mulalah aku minta MNG tolong urutkan kaki..

 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design