Wednesday, November 30, 2011

Insiden yang merosakkan mood aku..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Bz sungguh je skrg ni sampaikan nak mengambil nafas pun terasa sesak (heee..perumpamaan sahaja yer) 

Hari ini pulak berlaku insiden yang menjengkelkan. Memang aku terkejut dan terasa betul dengan attitude yang ditunjukkan oleh seseorang itu. Maka jadi pengajaran kepada aku, jangan sesekali menilai seseorang itu luaran sahaja. Perwatakan yang lembut tu tak bermakna hatinya BAIK!

Suka ckp berputar belit dan MENIPU! 

Hanya kesabaran sahaja yang aku ada. Apa lagi yg boleh aku buat? Nk tegakkan benang sendiri yang dah basahkan oleh orang lain? heee....


Tuesday, November 29, 2011

Selamat Berumahtangga Zah & Faizal

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Aku masih lagi di pejabat dan sangat busy tapi nak jugak hapdet ucapan nih. Curi-curi  masa jap, after all, dh habis waktu keje pun., tkde siapa boleh tangkap aku heee...

Last wekend, 27hb Nov bersamaan 1 Muharam, termeterailah ikatan yang sah antara mereka. Doaku semoga jodoh mereka berpanjangan dan berbahagia dunia akhirat.

Selamat pengantin Baru Zah & Faizal. Semoga kalian berbahagia.

Selamat Tahun Baru buat semua umat Islam. Semoga buku baru ini akan diisi dengan amalan yang cantik2




Thursday, November 24, 2011

tak suke! tak suke!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Hari ini aku bz! Pagi ini aku datang sangat awal ke pejabat untuk memulakan kerja yang tertangguh semalam tapi still sehingga ke saat ini masih banyak lagi kerja yg tertunggak..haishh..tkperlah dh namanya keje kan? So kenalah aku ikhlas membuatnya. Tkde keje tk gaji pulak nanti.

Sedang sibuk membuat kerja, telefon pula berbunyi Ring! Ring! Ring! Aku angkat dan kutanya siapa.
Rupanya client yg telefon, mencari seorang lagi kawan aku yang kebetulan waktu itu tiada di tempatnya. Aku paling tak suka nk layan client yg jenis tk phm bahasa ni, tapi apabila mengingati etika2 menjawab telefon, aku tabahkan hati menjawab dengan sesopan yang mungkin (heee..)

Tapi client ni pulak nak meninggi suara dan tetap dgn pendirian dia mahu berckp dgn kawan aku ni jugak sedangkan aku cuba nak tolong selesaikan masalah dia. Dia tetap marah2 dan menggesa aku supaya memberi henfon no kwn aku ni pulak. Etika sbg kawan pula, tkknlah aku nk bg no henfon peribadi kwn aku ni pada client ni kan? Bukankah nanti akan mengganggu privasi dia. Akhirnya aku minta no telefon client ni dan berjanji akan menyuruh kwn aku menelefon dia semula. Wahhh, cara dia bg no telefon tu cukup menyakitkan hati. Dengan suara yg meninggi dia mengulang no telefon dia setelah aku menyebut nombor telefon dia utk kepastian. Aku mmg yakin nombor yg aku sebut tu betul tapi dia pulak seolah nombor yg aku sebut itu salah! Haiyaaaa.... ini mcm pun ada..

Rupanya kwn aku ni pun tk kenal client ni dan tk pernah bercakap pun. Dan rupanya client ni dah tersalah sebut nama orang. Dia sendiri tak ingat dengan siapa dia berurusan dahulu. Haishh..sabar jelah!


Wednesday, November 23, 2011

Mari cerita perihal kentut..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Malam ini aku tgh semangat nk siapkan keje rumah (keje pejabat yg dibawa balik ke rumah). Sedari awal sampai rumah segalanya telah kusiapkan (masak utk dinner, apa lagi) supaya senang utk aku siapkan keje yg berlambak tu. Due datenya hari ini sbnrnya..owhh NO!!!!!

Lappy sendiri dah rosak (tk repair2 lagi) so cadang nk gunakan lappy en suami. Aku buka email dan.... 

eh kenapa file tkleh bukak ni? 

cuba lagi dan lagi...huaaa..rupanya Microsoft Office sudah di removed, utk diinstall dengan versi yg baru. Langsung jatuh merundum semangat aku. Pepagi esok nampaknya harus aku pergi ke pejabat awal pagi...heee

So aku pun blogging ler hari ni. 

Tetiba pulak teringat kisah KENTUT ni. Ceritanya begini:-......

Alkisah tersebutlah kisah kawan aku ni duduk mengadap pc (sibuklah konon nk buat keje) kemudian dtglah lagi seorang rakan sekerja dan berdiri betul2 di sebelah kawan aku ni untuk berbincang sesuatu.  Aku pula ketika itu sedang sibuk dengan kerja aku. 
Tiba-tiba rakan yg lagi seorang itu bertanya, "Eh ada bau lah. Bau apa ni ya? Macam bau masakan agaknya." dia bertanya kemudain dia menjawab sendiri. " You ada terbau ke yani?" soalnya.
Aku menggeleng kepala, "tak ada pun." kerana mmg aku tk bau apa2 pun.
"I rasa ada org masaklah." katanya lagi. Memang di sebelah bangunan pejabat itu ada beberapa buah kedai makan.
Aku mengiakan sahaja.
Yang kawan aku ni pulak senyap aje. Hehe..
Setelah rakan seorang itu pergi, kawan aku ni menghampiri aku lalu berkata, "Eh I yang terkentut tadi. Tak tahan. Takde bunyi tapi ada BAU..."
Hahaha..mahu tergelak guling2 aku dgr. Kasihan rakan itu yg terpaksa menghidu bau kentut tu pulak. 


..Perkataan Yang Tidak Ingin Dilihat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Pagi ini keluar pergi keje seperti biasa sebelum pukul 7.30. Dan aku akan sampai opis sekitar jam 8.00. Kalau aku tk membawa bekal sarapan, maka aku akan menjoinkan diri melepak di kedai bwh bersama kawan2 sepejabat.

Tapi hari ini nasib tak berapa nk bagus. Jalan pintas/potong yang selalu aku ikut tu disekat oleh abang polis traffic. Hee..memula tu hairanlah jugak kenapa jalan di sebelah lengang sahaja. Nasib baik jugak aku memakai cermin mata, maka dapatlah aku melihat dengan jelas kelibat Abang polis tu, kalau tak mahu buta2 aku kena saman agaknya..

Sambil menunggu giliran yang seperti biasa akan memakan masa beberapa minit, aku menguatkan volume radio sambil menyanyi. Mataku sesekali liar memandang sekeliling. 

Tiba-tiba aku ternampak seorang lelaki berjalan di kaki lima jalan dr arah bertentangan. Tiada apa yang menarik perhatian aku selain dari baju T-Shirt yang dipakainya.

Di bahagian tengah hadapan bajunya itu terpampang logo kcubratS (sila baca dalam keadaan terbalik). Aku pun membaca tulis di bajunya dan tiba-tiba aku tergelak kecil. Perkataan itu bukanlah kcubratS tapi kcufratS

Hehe..itu macam pun boleh ke? Teringat masa aku di Jakarta. Ada gerai-gerai kecil di kaki lima yang mamakai logo seakan2 sama dengan kcubratS tapi nasib baik dia tak tiru bulat2 perkataan itu. Perkataan yang tertulis adalah : SEMERBAK COFFEE.. ~ lol~


Monday, November 21, 2011

Simpati atau tidak??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

video


Cuba korang tgk video kat atas tu. Kucing ini diambil dan dijaga oleh tuannya kerana kasihan melihat ia yang terlantar sakit selepas dilanggar sehingga menyukarkan ia untuk berdiri dan berjalan. 

Video ini diambil setelah beberapa lama (kalau tk salah aku adalah dalam 5 bulan lebih), dia sudah beransur pulih walau pun masih sukar utk berjalan. 

Kucing ini kuat makan hehehe..

Yang menjadi masalahnya, kucing ini sangat ganas. Ia suka mencederakan kucing yang lain sehingga ia terpaksa dikurung dan hanya sesekali sahaja dilepaskan, itupun di bawah pengawasan..heee ganas tak?

Bebaru ni aku ternampak kucing ni, kasihan melihat cara ia berjalan. Kemudian tidak lama selepas melihat kucing ini masuk ke dalam rumah tuannya, aku terdengar bunyi seperti suara kucing menjerit. Aku tanyakan kepada ibuku kenapa agaknya kucing itu menjerit, mungkin kerana ada sesuatu menimpanya dirinya. Kata ibu, bukanlah, mungkin kucing itu bergurau dengan kucing yang lain. Aku biarkan sahaja walaupun hati rasa curiga. Takkanlah aku mahu masuk pula ke dalam rumah tuan punya kucing itu kan...

Kemudian, tuan punya kucing itu pulang dan aku terkejut melihat seekor anak kucing yang sangat comel telah terbelah perutnya. Semuanya kerana si kucing yang tempang itu telah mencederakan si anak kucing.

Akhirnya tuan rumah hilang sabar dan nekad mahu membuang kucing itu.

Tapi aku tidak tahu apakah kesudahannya kerana aku belum berkesempatan ke sana lagi.

Sebenarnya tuan rumah sudah merancang untuk membuang kucing ini lama dahulu tapi apabila memikirkan nasib kucing ini yang pastinya akan merana apabila dibiarkan sendirian di luar sana, membuatkan tuan kucing itu membatalkan hasratnya. Tapi jikalau dibela berterusan, agak-agaknya bagaimana nasib ia yng sentiasa terkurung? Dan bagaimana pula nasib kucing-kucing yang lain? hmmm....

Agaknya ada tak pusat untuk kucing-kucing yang ganas2 ini? Seperti tempat juvana..ekekek...


Apa yang bestnyer?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Byk lagi sebenarnya...


Jeng..jeng..jeng...

Buat pertama kalinya company aku nak buat Buletin ni. Apa yang menarik tentang buletin ini? Hee segala aktiviti yang dijalankan akan di update secara bulanan untuk tatapan pekerja semua.

Tahniah kepada kawanku yg sangat kreatif membuat buletin ini. Boleh gelak aku melihat laman kandid tu..


Saturday, November 19, 2011

Beauty Contest From Aina Rahman

Assalamualaikum & Salam Sejahtera





Aku join contest lagi. Percaya atau tidak? Dalam masa yang sibuk dengan bebanan kerja dan rumahtangga, aku sempatkan jugak diri ini utk menyertai contest sebegini. 

Saje, terasa macam seronok pulak tgk kengkawan blogger saling mengadakan dan menyertai contest2 macam ni. So setelah ditag oleh adikku Hanny Esandra, aku pun joinlah sesuka.

Boleh menang ke? Lah, menang atau kalah kan itu adat pertandingan, yang penting mencuba.. 

So ada sesiapa lagi nak join contest ni? Hadiahnya menarik. Tak caya? Jom jenguk apa yang ada di sini

Tarikh tutupnya : 20 Disember 2011. 

Kawan yang nak di tag.....

Kasih Naw
Azila Aziz
Eisya Kyra
Nurfatinzolkarnain

Thursday, November 17, 2011

..eh eh dia tengok kita

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Eh eh dia tengok kita, dia jeling mata..

Korang pernah dgr lagu ni? Hee.. yg aku nak cerita ini bukan kisah cinta atau kisah yang best sgt pun..

Pagi ini seperti biasa aku keluar rumah terpaksa melalui selekoh yang selalunya akan sesak di situ kerana byk kereta nk keluar ke simpang termasuklah kereta aku.

Dan seperti biasa, aku akan buat acara haram..heee cilok keluar di tempat yang tidak sepatutnya. Memula tu memang takut tapi apabila melihat org lain okay sahaja maka aku pun dh 'biasa' juga.

Selalunya aku senang sahaja nak keluar dari situ, tapi kali ni nak jadi cerita, sewaktu nak menyempit di selekoh tu, sebuah kereta (aku tk tahulah kete jenis apa) cepat-cepat aje nk menghalang laluan aku. Aku senyum sahaja. Biasalah tu kan..ramai orang yg kedekut apatahlagi bila lihat org2 yg suka nk menyelit di tempat yg tidak sepatutnya (akulah tu)

Sebenarnya boleh aje kalau aku nk menyelit. Memang ada ruang di situ utk aku masuk. Tapi pemandu wanita itu, dengan muka yang masam melihat aku dan sengaja nak membakar aku dengan menekan minyak keretanya sedikit demi sedikit supaya jarak keretanya dengan kereta di hadapan menjadi rapat bagi mengelakkan aku mencelah.

Haha gelak aje aku dalam hati. Malaslah kan nak menyelit secara paksa. Kena sedar diri sikit hee..

Tapi dalam ramai2 yg kedekut mcm itu, sentiasa ada orang yang bertimbangrasa akan memberi laluan.

...Hari ini sepatutnya aku

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Hari ini sepatutnya aku..eh kami sudah berangkat untuk cuti2 luar Malaysia. Tapi dek kerana keadaan alam yg tidak mengizinkan, maka trip pun terpaksa ditunda. Insya Allah ke bulan February tahun depan.

Musim skrg ni tak berapa nk menentu. Tak boleh nak dijangka. Pagi tadi sebelum keuar rumah, mentari bersinar dengan indahnya, tapi skrg ni sewaktu aku mencuri masa nak update blg (syhhhh...) cuaca macam dh agak mendung sedikit. Harap-harap baju yang ku basuh malam tadi sempat kering menjelang aku pulang. Terima kasih kepada en suami yang membeli mesin pengering tu, sekurang-kurangnya risiko baju berbau dan lembab itu dapatlah dikurangkan..heeee

Musim tengkujuh ni mulalah banjir di sana sini, termasuk tempat yang kami cadang nak pergi. Harap2 awal tahun depan cuaca baik-baik sahaja.

Aku serik sebenarnya dengan banjir ni. Dulu sewaktu aku masih kecil2, pengalaman banjir ini sangatlah aku tidak suka. Mana tidaknya, badan tersangatlah penatnya terutamanya apabila banjir sudah surut. Ketika itu mulalah nak mengemas, kadang2 merungut jugak aku. 

Heee tapi yang bestnya bila dapat main banjir (kolamlah kononnya tu kan) siap nk buat acara kuak lentang meredah banjir. Bila sekrg ni dah dibuat loji air, banjir pun dh tkde di kawasan rumah aku tu. Rindu rasanya dengan zaman kanak-kanak dahulu.

Wednesday, November 16, 2011

The Mixer

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Rupanya lebih kurang macam inilah, stainless steel


Hee actually mmg dah lama teringin nak beli benda ni tapi entahlah tk pernahnya berjaya. Agaknya ketika itu hanya suka sahaja dan merasakan bahawa tkde kepentingan nak membelinya pun (sbb guna jenis lama yg ado sahaja) 

Tapi sekarang ni dh tinggal rumah sendiri, tk bolehlah nk pinjam2 lagi. Tapi niat tu mcam semakin semangat je cumanya budget tk mengizinkan. Tak ada pulak orang nak bagi sbg hadiah perkahwinan kan. Kalau tidak lengkaplah semuanya. Sebab dah dapat microwave dan oven. Tapi tak apalah..simpan semangat tu heee...

Last week lepas sahaja menghadiri majlis perkahwinan kawan, en suami mengajak jalan2 melihat barangan rumah. Dah survey tu kami ke tingkat bawah, berjalan di bahagian elektrik.....

En Suami : Tengok ni, nak sangat kan barang ni (en suami menunjukkan mixer dan tersenyum)
Aku : A'ah..tapi nantilah dulu (membayangkan budget yg entah bilanya nk cukup - sbnrnya cukup tp merasakan masih belum penting lagi)
En Suami : Ambiklah.
Aku : (memandang En Suami yg wajahnya biasa2 sahaja)
En Suami : Ambiklah cepat sementara tawaran masih terbuka

Wah, speechless aku. Antara percaya dan tidak. Bila En Suami kelihatan beria, dengan cepat aku pun merebut peluang yg bila2 masa sahaja akan ditutup (heee)

Selepas dah mencuba bahawa mesin itu berfungsi dengan baik, En Suami pun membayar harga mixer itu (harga standar mixer yg tk berapa nk canggih)

Tiba-tiba En Suami berkata, 'Benda pertama yang harus dibuat, Tiramisu'

Haaaa....ini mesti pengaruh rancangan MasterChef Malaysia. Haha..apapun aku kena google2 resipi nanti. Kalau dah jadi, aku postkan entri kat sini ek...

Anyway terima kasih en suami....



Contest - Blog Simple But Awesome

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Banner kaler pink? Muahaha.. aku bukanlah penggemar warna pink. Pernah aku memakai baju berwarna pink, ramai yang menegur mengatakan aku kelihatan sangat manis bila berbaju warna pink (heee bukan aku kata ya tp org kata). Eh iya ke?. Apapun banner ni cantiklah kan walaupun warnanya PINK.


Rasanya tajuk contest ni macam sesuai je dgn blog aku (edisi perasan)  tapi betul apa, mmg blog aku simple jee tapi..awesome!!

Heee, aku ni jarang nk join contest kalau tkde org yg bgthu. Bukan apa, tak reti sangatlah nk join2 benda alah ni semua. Masuk yg ini, kali kedua aku join contest. Yang pertama tu pun sebab di tag oleh seorang teman, so joinlah suka2. Kali ini pula sebab aku ternampak entri  Eiqa Azra so sajelah suka2.

Tak menang memang, tapi okaylah sekadar nak menambahkan dan memeriahkan entri , taklah boring sangat asyik publish cerita sendiri je kan..heee

So apa yang menarik ttg contest ni? Hmmm mari tgk kat sini




Monday, November 14, 2011

Selamat Pengantin Baru

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫



Last weekend, tgh sibuk mengemas rumah..tetiba terdengar pulak paluan kompang. Aku pun mengintai dari pintu dan ternampak rombongan pengantin sedang berarak. Wah nampak macam meriah (tp aku tak dijemput..heee mmglah kan, bukan semua orang kat condo tu yg aku kenal. In fact, hanya seorang dua je jiran di floor aku tu yg pernah bertegur sapa) 

Cuaca pulak sangat baik pada hari tu, semoga ikatan yang dibina berkekalan ke akhir hayat.

Oh tak lupa jugak, buat kawan kami - Zarina dan Shah Rizal yang berkahwin pada November 13th, 2011 yang lepas. Selamat Pengantin Baru. Semoga berbahagia ke akhir hayat..amin.


Kedai 1 Malaysia

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Agak-agak entri aku kali ini boleh membuatkan aku disaman tak? Hehehe hari itu terbaca entri di blog Dunia Dari dapur kak Jee tentang saman menyaman ni. Manalah nk tahu kan kut tanpa sengaja entri kita dh menyakiti org lain..

Tapi aku sebagai pengguna, nak jugak menyuarakan apa yang aku fikirkan.

Hari itu temankan kawan pergi ke Majlis Perbandaran bagi mengambil hamper Deepavali yang diberi oleh MP bagi golongan yang terpilih (tapi hampa sbb PIC tkde - kuar makan, tkde pulak tu org yg boleh bg hamper tu selain seorang PIC. Huh, dahlah bukan senang nak parking kat sana, boleh pulak kan takde org yg boleh tolong. Sungguh aku tak paham!!)

So kami pun mengambil keputusan untuk mkn di Kedai 1 Malaysia. Murah, kata kawan aku ni.
So masuklah kami ke dalam kedai tu (boleh tahan ramainya). Yang aku pulak, melangkah sahaja ke dalam kedai, mula terasa mual. Sebab apa? Sebab bau kedainya itu sungguh memualkan bagi aku (bau masakan, korang paham jelah kan). Aku terpaksa menahan nafas. Nak aje aku ajak kawan beredar dari situ tapi memandangkan dia yang nak belanja maka aku sabarkan ajelah hati ini. Cepat-cepat aku suruh kwn tu ambil tempat di luar. 


Hari itu aku hanya ambil nasi suku (seperti biasa), sepotong tempe, sepotong tauhu, seketul begedil dan sedikit sayur dan sirap limau ais (selalunya minum air suam je kan..tpi..org belanja hehehe...).

Makanannya bolehlah tahan sedapnya walaupun belum boleh dikategorikan sebagai 'WOW!!'.

So tidak lama kemudian dtglah org mengira. Aku nampak resit yang diletakkan di meja. RM2.60 & RM4.50. Kami pun berkira-kira sendiri. Aku menjangkakan makanan aku hanya berharga RM1.50 dan kawanku (makan ayam, sayur dan tempe) berharga RM3.00 sementara RM2.60 itu adalah air minuman. Dalam hati "Wah, murahnya!"

Rupanya, yang RM2.60 itu adalah harga makanan aku, dan RM4.50 makanan kawanku. Untuk minuman di bwh itu ya..heheheh.. Still murah ke? Bolehlah kalau nak dibandingkan makan kat KL sana tu, tp kat Pj tempat aku ni rega makanan macam ni biasa sahaja...

Entahlah, nk komen lelebih pun aku tak reti...

Thursday, November 10, 2011

Cermin Mata Baharu..Yippieeee

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Haha..excitednya aku dengan cermin mata baru ini. Kelakar sungguh! Orang kalau boleh taknak pakai cermin mata kan. Tapi apa nak buat, andai itu takdirnya..heee

Actually tahap kerabunan mata aku ni taklah teruk sangat. Hanya 150 je. (Jer?? Okaylah tu kan). Aku mula sedar yang aku ni rabun kalau tak silap aku sewaktu pertengahan umur 20-an. 

Dan aku hanya mengenakan cermin mata apabila memandu sahaja memandangkan aku ni rabun jauh jadi rasa keperluan utk memakai sepanjang masa tidak diperlukan.

Kalau ada event pun aku hanya mengenakan kata lekap sahaja (Nak jugak pakai yang wana kan? - sesekali apa salahnya) 

So ini cermin mata kedua aku. Standby. Senang satu letak di kereta dan satu lagi aku angkut kemana sahaja aku pergi. Tidak ada apa yang istimewa sangat dengan cermin mata ini. Cuma aku tidaklah perlu tukar ke sunglasses apabila matahari menyengat kulit aku yang putih gebu ini (sila jangan mengejek) kerana cermin ini akan menukarkan dirinya menjadi sedikit gelap bagi melindungi tuannya heee...so nothing special kan


Loji Kumbahan Sudah Dipagar

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Pagi ini aku singgah kat rumah famili sebelum pergi ke pejabat untuk menghantar Tuna pastry yang aku buat tadi. Dapatlah jugak kakak aku bawa ke pejabatnya utk bersarapan. Baru terima feedback sedap katanya tp biasalah masih ada ruang untuk lebih baik lagi..heee

Seperti biasa, kalau pepagi begitu memang aku tidak akan ikut jalan besar untuk kepejabat, sebabnya jalan pasti akan sangat sesak! So aku pun terpaksa mengambil laluan ke Pantai Dalam. Biarlah agak jauh sedikit dan terpaksa berpusing, dari aku stuck dalam kesibukan di jalan yang 'dekat' itu..

Pernah beberapa bulan yang lalu aku ambil jalan tu, aku tengok dah berubah. Jalan sudah semakin cantik kerana baru berturap. Sangat selesa berbanding sebelum ini.

Pagi ini aku tgk pemandangan yang baharu lagi. Loji kumbahan itu telah dikelilingi dengan pagar bertutup (sebelum ini hanya pagar dawai sahaja)

Actually pemandangan di situ cantik (walaupun kadang2 ada bau jugak hee). Yang seronoknya bila ada bangau yang bermain di kawasan loji itu. Tapi nampaknya sekarang pemandangan seperti itu sudah tidak dapat dinikmati lagi.

Tidaklah pulak aku tahu kenapa ditutup. Adakah disebabkan untuk mengelakkan bau? Aku rasa kalau dipasang pagar bertutup begitu sekalipun, baunya tetap akan ada juga kerana yang ditutup hanya di kelilingnya sahaja. Entahlah..

Apapun aku rasa pemandangan agak terhad apabila pagar ini dipasang....

Apa Yang Menarik utk Breakfast Pagi ini?

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Ye..ye.. aku tahu gambar ni tak berapa nk cantik...
Hari ini aku buat breakfast Tuna Puff Pastry ni. Tapi sayangnya en suami tak berkesempatan merasainya apabila dia telah pergi kerja seawal pagi huhu..

Resipi aku share lain kali jelah, apabila aku dapat ambik gambar kuih ini dengan cantiknya....

Wednesday, November 09, 2011

Jom Cuci Mata

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Last week Raya Haji balik kampung lagi...weeee...

Seperti biasa sepanjang jalan tu aku dh kuarkan henfon aku utk standby nak ambik gambar (maklumlah aku takder kamera yg canggih)

Seronok je tengok pemandangan sepanjang perjalanan. Nak-nak pulak masa ni sawah padi tengah nak naik - menghijau dan masih berair. Sangat cantik dan sejuk mata memandang. Aku ambik gambar dari kereta sahaja cukuplah, bukannya aku nk pamerkan, hanya sekadar suka-suka menghargai keindahan alam ciptaan Ilahi. Gambar langit dan awan yang sangat cantik. 



Petang ini sewaktu nak menjemput kawan en suami yang turut 'teringin' nak balik kampung, kami disajikan dengan pemandangan yang sangat mencuit hati. Actually dari jauh aku dah perasan nampak bayangan kecoklatan di dalam sungai (sungai ke longkang ke tali air aku pun tk pastilah). Disebabkan mata yang rabun ini, aku sekadar memrhatikan bayangan itu sehinggalah kereta kami mendekati kawasan itu. Rupa-rupanya sekumpulan remaja (bolehlah dikategorikan dalam kumpulan remaja tapi remaja tua bangka) haha sedang berendam di dalam sungai tersebut. Aku nak standby ambik gambar pun naik segan pulak bila kami melewati  kumpulan mereka, mereka bersorak sambil melambai. Gelak kami di dalam kereta. Ini mesti kes gian nak mandi sungai..alahai...


Menjelang maghrib, kami berangkat pulang. Aku seperti biasa akan memerhatikan pemandangan. Sempat jugak aku ambil gambar matahari terbenam. Perjalanan diteruskan sambil sesekali aku mendongak memandang ke langit dan di suatu ketika terlihat sang rembulan yang baru nak memunculkan diri. Dengan pantas aku menarik henfon dengan harapan nk mengambil gambar sang rembulan, namun impianku tidak tercapai apabila tiba-tiba ada suara menegur :-

"Tak takut ke ambik gambar malam-malam ni? Nanti entah gambar apa yang muncul."

Terus aku terdiam mendengar kata-kata en suami, dan meletakkan semula henfon di atas dashboard..heee..seram. Tiba-tiba pula teringat peristiwa mengambil gambar sewaktu aku di sebuah bilik Hotel di Ciater, Bandung, Indonesia...

Boleh baca cerita di sini. Gambar aku lupa nk masukkan rupanya

Untuk mengisi waktu yang terluang di dalam keretapi, kakakku melihat2 gambar yang kami ambil semasa di Bandung. Tiba-tiba dia mengunjukkan kamera padaku dan menyuruh aku melihat dengan jelas apa yang aku nampak. Aku cuba zoom pada gambar tersebut dan zurrr...berderau darahku kerana melihat objek misteri yang 'menumpang' di dalam gambar tersebut, betul2 di belakangku. Adus..kami membuat perbandingan dengan gambar yang lain dan ternyata memg tiada apa yang sepatutnya mencurigakan. Bayangan itu masih menjadi sebuah misteri yang tak terungkai...

Friday, November 04, 2011

Gambar yang paling cantik dalam sejarah

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Ekekek..tak boleh blahlah tajuk entri aku ni. Hari tu dalam perjalanan pulang dan sewaktu di kampung, sempatlah jugak aku ambik semua photo2 ni. Gambar ini tidak di edit pun sbb aku malas
tak pandai sebenarnya) Lagipun lappy yang siap dimasukkan segala software editing photo ini oleh anak buah aku dah kena virus. Bilalah aku nk dpt repair ni..haish..






Wednesday, November 02, 2011

Buah apakah ini??

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Buah apakah ini? 

Alhamdulillah, hari ini dapat makan free lagi sempena jamuan Deepavali. Romba nandree pada kengkawan yang berkongsi perbelanjaan bagi menjayakan makan-makan ini. Seperti biasa setiap kali perayaan kami akan rayakan bersama (makan-makan bersama sebenarnya hehe). 

Tengahari berkumpullah kami semua di tingkat bawah. Menunya memang bestlah. Yang paling best pada aku seperti biasa adalah sambal kerangnya.

Dalam pada banyak2 menu tu ada satu benda di dalam plastik yang menarik perhatian aku. Mula-mula aku ingatkan buah kedondong tapi bentuknya agak bulat. Bila nk buka kulitnya itu kena tekan dahulu (kulitnya agak keras). Bila dimakan terasa seperti buah mata kucing. Ia mempunyai biji seperti mata kucing juga. Bila kutanyakan kepada kengkawan yang lain, tiada satupun yang tahu even tuan punya pokok buah itu juga tidak tahu nama buah itu (^_^)

Nk tanya mr google, aku pun tk reti nak mulakan pencarian tu bagaimana. 

Korang tgk jelah gambar buah ni... Ada sesiapa yang tahu?
 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design