Thursday, September 29, 2011

Kentang Bakar

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Nyum..Nyumm..Yummy...

Hee nampaknya n3 dalam blog aku ni mula dihiasi dengan resipi masakan. Haha, okaylah tu kan. Tengah semangat nak belajar memasak ni. Kalau ada kelapangan mulalah aku google2 resipi yang menarik. Tapi seriusly masakan kampung atau masakan melayu seperti gulai lemak, masak kari memanglah aku masih banyak kena belajar. Percubaan pertama selalunya akan biasa2 aje..hehe. Takper, bak kata pepatah..Latihan membawa kesempurnaan..heeee

Malam tadi malas nak makan nasi, aku pun terfikir apa yang nak aku masak utk hidangan makan malam ni? Nanti suami balik apa yang nak dihidangkan? Hee akhirnya belek apa yang ada didapur tu aku akhirnya mengambil keputusan untuk masak kentang bakar berkeju ni...

Sangat senang dan hasilnya.wallaa..sedap. Cuma encik suami ada komen sikit "lada sulah ni jangan letak banyak sangat"

Pagi ni aku bawa ke office lebihan kentang tu dan bagi kawan merasa, sedap kata mereka (betul2 ikhlas punya pujian tau bukan cobaan). Semalam aku makan sewaktu panas-panas terasa pulak ladanya, tapi pagi ini aku rasa sedang2 sahaja. Tak tahulah kut bahagian yang kami mkn malam tadi tu terlebih lada hehehe...

Okaylah jom tgk resipi....

Bahan-Bahan

Ubi Kentang
Lada Sulah
Garam 
Parutan keju (guna cheddar pun boleh, cincang halus2)
Daun sup (optional)
Bawang goreng (optional)
Aluminium foil

**bahan2 di atas agak2 je sukatan mengikut kesukaan masing2. Bawang goreng tu aku mmg tkguna. Actually ni lebih kurang sama macam buat begedel cuma yang ini dibakar dan tiada ayam/daging (klu nk tambah pun aku rasa okay juga. Lagi sedap kalau ayam / daging itu digoreng terlebih dulu dan diracik2) Dan yang paling best..resipi ni menggunakan keju. Owh aku suka keju. Tapi hairannya kek keju tak pulak aku suka..hmmm..

Cara-cara: 

1) Kentang dibersihkan dan direbus dengan kulit2nya sekali.
2) Bila dan empuk, keluarkan dan biarkan sejuk sekejap.
3) Korek isi kentang tersebut tanpa 'merosakkan' kulitnya ya. Lakukan dengan berhati-hati. Ketepikan kulitnya (jangan dibuang)
4) Satukan semua isi kentang ke dalam mangkuk. Lenyekkan isinya. Kemudian masukkan lada sulah, garam, daun sup dan parutan keju. Gaul sebati.
5) Kemudian masukkan semula isi kentang ke dalam kulit kentang tadi. Padatkan. Kemudian balut ubi kentang dengan aluminium foil.
6) Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dengan 180darjah selama 15-20minit.
7) Dah masak tu taburkan lebihan keju parut di atas kentang tadi dan bakar semula kira-kira dalam 3-4minit (untuk mencairkn keju)
8) Okay, siap dihidang!

Selamat mencuba ya

Inilah rupanya kentang yang sudah sedia untuk dimasak. Yang sebelah kiri itu
sudah siap dibalut dengan aluminium foil.



Inilah rupanya kentang bakar berkeju yang telah siap



Wednesday, September 28, 2011

Pasta Bakar Mudah

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Haaa seperti yang dijanjikan, tadaaa... inilah dia resipi Pasta bakar mudah (Easy pasta bake) atau bolehlah kalau nk disebut makaroni bakar pun... so mari memasak!!



Bahan-Bahannya : - 

* 500 gram pasta (sepeket pasta jenis pendek)
* 300 gram daging cincang (pilih ayam atau lembu) 
* 1 ulas bawang putih – dicincang halus 
* 1 labu bawang besar – dicincang halus 
* 1 tin sedang tomato puri 
* 1 tin cendawan butang - dihiris 
* 1 biji lada benggala - didadu 
* 1 kiub stok ayam atau lembu – ikut jenis daging yang digunakan 
* cili kisar- agak2 le if nk pedas 
* 1 batang carrot – didadu 
* 1 batang celery – didadu 
* 1 sudu teh herba Oregano kering (dapatkan di mana-mana supermarket/hypermarket) 
* 1 helai Bay leaf kering (kalau taknak beli boleh juga gantikan 2 helai daun salam/ serai kayu segar) 
* Parutan keju samada Cheddar/Mozzarela/Romano atau Parmesan 
* 3 sudu besar minyak zaitun (kalau taknak beli boleh pakai minyak masak biasa) 
* Garam dan gula secukup rasa


 Bahan sos putih : 
* 2 sudu besar butter 
* 1 sudu besar tepung gandum 
* 2 kotak susu segar 
* Secubit lada hitam dan garam 



Cara-cara

1. Rebus 2 liter air dalam periuk besar, masukkan 2 sudu teh garam. Bila air mendidih baru masukkan pasta. Kacau sekali-sekala dan masukkan satu sudu teh minyak zaitun (atau minyak masak) agar pasta tak melekat. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan.

2. Buat inti daging. Goreng bawang besar dan bawang putih. Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu. Kemudian masukkan daging cincang. Goreng hingga daging keperangan.

3. Masukkan carrot, cendawan, lada benggala (capsicum) dan celery. Kacau sebati.

4. Masukkan tomato puri. Jika nampak terlampau kering masukkan sedikit air. Jangan sampai berkuah pula.

5. Masukkan kiub ayam/lembu (hancurkan dan tabur, jangan masuk seketul) herba Oregano dan Bay leaf. Biar mendidih dan naik bau.

6. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Garam tak perlu banyak sebab stok dah masin. Bila nampak pekat dan agak kering, tutup api dan ketepikan.

7. Buat sos putih. Masak butter atas api kecil (jangan sampai perang). Bila semua butter dah cair dan berbuih, taburkan tepung gandum, kacau cepat-cepat dengan senduk kayu. Kacau dalam 3-4 minit, kemudian masukkan susu segar.

8. Masukkan garam dan serbuk lada hitam. Kacau hingga nampak sos sudah bersalut di belakang senduk kayu (agak pekat ). Tutup api.

9. Cara melapis : Dalam bekas tahan panas. Mulakan dengan lapisan pasta, tabur rata. Lepas tu lapisan inti daging, kemudian ratakan sos putih.

10. Teruskan melapis dan akhiri dengan taburan parutan keju di lapisan paling atas.

11. Bakar dalam oven suhu 190 darjah Celcius selama 30 minit atau sehingga keju cair dan keperangan. Siap untuk dimakan, yummm!!


Note : Seperti yang aku ceritakan di n3 sebelum ini, selalunya di bahagian bwh pasta itu tak berapa nk melekat, so cer korang tambahkan telur sikit mungkin adunan itu akan melekat....

Tuesday, September 27, 2011

Puan Isteri VS Encik Suami

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫


Gambar di atas adalah pasta bakar yang dimasak oleh Chef Aryanie Ismail. Chef ke? Tetiba lak kan... Okay jelah kut. Klik sini untuk resipi

Dh beberapa kali aku buat pasta bakar ni. Ni pun dapat resipi ni dari Kak Ayu Sahara a.k.a paraparasakura hehe.. Rasanya pada ku memanglah sedap. Anak buah aku sangatlah suka kalau aku buat pasta ni.

Hari ahad yang indah suatu hari tu, aku terfikir nk buat pasta ni sbg buah tangan menghadiri rumah terbuka (yelah kan tkkn nk berlenggang kangkung pulak), So en suami tetiba je bersuara..

"Jom kita lawan nak, pasta bakar siapa yang paling sedap!" 

"Aaaaa????" bingung aku. Betulke en. suami nak bertanding ni?

"Yelah kita masak ikut style memasing. Yani cara Yani, abang cara abglah." kata en. suami.

"Hmmmm...mana boleh mcm tu." ujarku dengan gaya manja (hehehe sila jgn mencebik okeh). Bukan apa, alahai, en suami ni boleh tahan jugaklah dalam bab-bab memasak ni. Yang aku ni pulak memang fail sedikit. Kadang2 masak menjadi, kadang2 kureng. Tapi aku rasa klu bab masak moden2 ni okay sikitlah kut (siapa lagi nk puji kalau bukan diri sendiri)

So bermulalah pertandingan memasak antara kami. En. suami memasak dengan cara dia. Pstttt...dia mmg terror masak Spagetthi.. Hehehe kadang2 aku curi2 tgk gak cara dia memasak, nak sorok2 mana boleh..dahlah kongsi dapur yang sama kan..heee...

Aku pun dengan konfidennya masak pasta dengan cara aku (nantikan resipinya di n3 berikutnya).Kemudian, tepuk dahi..alahai, aku terlupa nak beli cendawan butang. Ah, belasah jelah. Daging kisar dibahagi pulak tu antara aku dan en.suami. Aku dapat bahagian lebih okeh..of cozlah kan..hehehe

So bahan2 nak masak tu actually mmg tak berapa nak cukup tapi pandai2 sendiri jelah kan menggunakan sumber bahan mentah yang ada.

Maka, pasta aku pun siaplah untuk dibakar. Masuklah ke dalam oven pembakar (hadiah perkahwinan, alhamdulillah). Kali ni aku harus lebih berwaspada sebabnya dh berapa kali masak, bahagian atasnya pasti lebih hangus sedikit. Hehe masih belum lulus nk gunakan oven dengan baik. Bakar puding roti pun selalu je hangit tang atas tu..

Kali ini aku bakar dibahagian bawah dahulu, tapi adalah sedikit hangus heee.. lepas tu bahagian atas pulak. Memula tu tabur keju sedikit, bila dh nak agak masak tu aku tabur lagi keju supaya keju tu tk nampak hangusnya. Alhamdulillah cantik jugak rupanya (versi perasann..)

Time En suami pulak membakar, heheh ku lihat dia setia je di sisi oven itu. Nk memantau keadaan pastanya lah tu. Sesekali en. suami menjeling ke arah pasta bakarku yang kelihatan cantik tu (jeleslah tu!)

Bila tiba untuk dihidangkan kepada tetamu, kami berlumba2 melihat pasta bakar siapa yang habis dahulu heheh..tapi kesudahnya sama2 habisnya. Tidak tahu samada disebabkan ramai orang atau kerana kesedapan pasta bakar itu (perasan lagi!!).

Apapun satu yang aku perhatikan, mungkin dengan penggunaan telur, pasta yang digunakan akan lebih melekat antara satu sama lain..hmmmm mungkin next time leh cuba tambah telur..apapun Walla!!







Friday, September 23, 2011

Perihal Keropok Lekor

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Gambar  hiasan

Petang semalam singgah lah aku ke pasar malam berhampiran dengan tempat kerja. Teringin pulak rasanya nak makan laksa (hehehe ke malas masak sebenarnya??) Eh taklah, mmg suka jugak singgah ke situ.

So singgahlah aku ke sana. Disebabkan skrg ni tgh menghitung hari dan jari utk sampai ke hujung bulan, maka perbelanjaan tu kenalah berpada. Bila merayau kat sana, mulalah teringin nk beli itu ini, keinginan nk membeli buah lagilah melonjak tapi budget tk berapa nk cukup huhu..

So aku singgah jelah beli laksa semata. On the way nk ke kereta tu, seperti biasa akan lalu ke gerai pakcik jual keropok ni. Memang kalau beli keropok mesti beli kat pakcik ni sebab keropoknya yang rangup itu sedap dan tentulah rangup. Memandangkan ada duit kecil dalam tangan, aku pun berhenti di gerai pakcik ni.

Tapi yang aku perasan pakcik ni mcm tk berapa nk jujur bila berniaga,  ke pakcik tu tk berapa pandai nak mengira? Ekekek. Eh bukan fitnah, tapi mmg betul pun. Memulanya yang perasan tu kakak aku. Belilah keropok singgit kat pakcik tu. Kebetulan yang mengambil waktu itu seorang budak yang ku kira anak pakcik tu agaknya. Entah mcmana kakak aku boleh terperasan yang jumlah keropok itu kurang satu dr jumlah sebenar. So kami menganggap itu hanya satu kesilapan secara kebetulan.

Tapi yang peliknya, dh berkali juga aku beli dan kukira mmg jumlahnya tidak cukup. Semalam singgah lagi nak beli keropok pakcik tu (dah tahut ak cukup lagi nk beli kan????)

Aku : Pakcik, bg keropok yg ini dua ringgit (sambil menunjuk keropok yg rangup itu)

Pakcik : Okay, dua ringgit dua puluh keping. (pakcik itu mengira dengan kuat..sehinggalah....) ....enam belas, dua puluh (pakcik itu menambah lagi 2 keping keropok pada perkiraan yng terakhir)

Aku : (tersenyum simpul - erk??? dari enam belas terus ke dua puluh?)

Aku pun membuat pembayaran dan kemudian berlalu dari situ.

Sampai di kereta..hehehe punyalah notty, aku kira semula keropok itu satu persatu. Haaa...memang tak cukup lagi dua keping. Aku hanya tersenyum sambil menggeleng kepala. Maknanya seringgit = 9 keping sahaja bukanlah 10 seperti yang dikata. Apapun aku halalkan sahaja urusniaga aku dengan pakcik itu.

Pada pendapat aku pakcik itu pun seharusnya jujurlah. Jika ingin mengaut keuntungan lebih, jual sahajalah 9 keping dengan harga RM1, tak perlu menipu pelanggan dengan memberi harapan. Sekiranya mmg rezeki dia ada, pasti akan ada yang membeli keropoknya walau harganya mahal sedikit dari gerai yang lain. Cuba bayangkan. seandainya seorang pelanggan itu hanya mempunyai RM1 dan mahu membeli keropok untuk 10 orang ahli keluarganya, hmmm bukankah salah seorang dari ahli keluarga itu terpaksa menahan air liur? Heee... phm kan maksud yang aku nk sampaikan di sini?

Aku rasa tak sampai hati nak beritahu pakcik itu, tapi berdosakah aku agaknya kalau mendiamkan sahaja?...

Pssstttt terjumpa pulak semalam kawan lama, tapi syg tk dapat berborak lama2 sebab aku mengejar masa.

Monday, September 19, 2011

Pindah Semula

~♥♫♥ Assalamualaikum & Salam Sejahtera ♥♫♥♫

Heheh blog telah aku pindahkan semula di sini. Sebabnya? Haishhh, blog yg satu ini berhabuk sudaaa disebabkan aku tkde citer tentang buku yang terbaru. Kebizian melanda sejak kebelakangan ini. Maka, utk kasi berseri dan senang aku nk manage kedua blog ni, maka aku ambil keputusan satukan semula ajelah ya.


Tuesday, September 13, 2011

Mooncake Festival

Kualiti gambar kurang menyenangkan...

Malam tadi, sewaktu berehat2 bersama suami di rumah, tiba-tiba suami panggil ke balkoni. Aku pun dtglah mendekati.

Rupanya..wahhhh sangat indah pemandangan di kolam renang. Di sana sini terlihat sekumpulan penghuni sibuk menyalakan tanglong. Pertama kali aku menyaksikan keadaan seperti ini. Maka duduklah aku di situ menjadi pemerhati sambil mengambil angin malam.

Rupanya malam tadi adalah sambutan Pesta Kuih Bulan. Untuk penenrangan lebih lanjut, sila baca kat sini.

Sedikit info untuk dikongsi (sekadar pengetahuan) :-


The Stories of the Chinese Mid Autumn Festival
I. The Lady - Chang Er
The time of this story is around 2170 B.C. The earth once had ten suns circling over it, each took its turn to illuminate to the earth. But one day all ten suns appeared together, scorching the earth with their heat. The earth was saved by a strong and tyrannical archer Hou Yi. He succeeded in shooting down nine of the suns. One day, Hou Yi stole the elixir of life from a goddess. However his beautiful wife Chang Er drank the elixir of life in order to save the people from her husband's tyrannical rule. After drinking it, she found herself floating and flew to the moon. Hou Yi loved his divinely beautiful wife so much, he didn't shoot down the moon.


II. The Man - Wu Kang
Wu Kang was a shiftless fellow who changed apprenticeships all the time. One day he decided that he wanted to be an immortal. Wu Kang then went to live in the mountains where he importuned an immortal to teach him. First the immortal taught him about the herbs used to cure sickness, but after three days his characteristic restlessness returned and he asked the immortal to teach him something else. So the immortal to teach him chess, but after a short while Wu Kang's enthusiasm again waned. Then Wu Kang was given the books of immortality to study. Of course, Wu Kang became bored within a few days, and asked if they could travel to some new and exciting place. Angered with Wu Kang's impatience, the master banished Wu Kang to the Moon Palace telling him that he must cut down a huge cassia tree before he could return to earth. Though Wu Kang chopped day and night, the magical tree restored itself with each blow, and thus he is up there chopping still.

III. The Hare - Jade Rabbit
In this legend, three fairy sages transformed themselves into pitiful old men and begged for something to eat from a fox, a monkey and a rabbit. The fox and the monkey both had food to give to the old men, but the rabbit, empty-handed, offered his own flesh instead, jumping into a blazing fire to cook himself. The sages were so touched by the rabbit's sacrifice that they let him live in the Moon Palace where he became the "Jade Rabbit."

IV. The Cake - Moon Cake
During the Yuan dynasty (A.D.1280-1368) China was ruled by the Mongolian people. Leaders from the preceding Sung dynasty (A.D.960-1280) were unhappy at submitting to foreign rule, and set how to coordinate the rebellion without it being discovered. The leaders of the rebellion, knowing that the Moon Festival was drawing near, ordered the making of special cakes. Backed into each moon cake was a message with the outline of the attack. On the night of the Moon Festival, the rebels successfully attacked and overthrew the government. What followed was the establishment of the Ming dynasty (A.D. 1368-1644). Today, moon cakes are eaten to commemorate this legend.

Pink Kaler??

Blog aku ni pink kaler? Owhhh so not me...Hehehe aku sbnrnya bukanlah penggemar warna pink. Entah kenapa hari tu gatal sangat tangan aku ni nak menukar rupa blog aku ni, dan entah macamana pulak terpilih PINK ni. Dari sehari ke sehari nak tukar tapi tak berkesempatan pulak. Tengoklah bila aku rajin nanti..

Indahnya beraya di desa

Bismillah...

Buat pertama kalinya tahun ini aku dapat merasakan meriahnya beraya berdua bersama suami. Hee untuk pertama kalinya jua aku dapat merasa indahnya 'Balik Kampung"

Waktu sekolah2 dulu selalu je rasa sedih sbb tgk kengkawan semua balik ke kg halaman bila tibanya lebaran, sedangkan aku beraya di KL aje. Okaylah juga cuma suasana tu agak sunyi lah.

Apapun, memang seronok beraya di desa. Banyak nak cerita tapi malas pulak rasanya nk menaip...

Beraya di rumah sanak saudara..


Ulat bulu bukan sahaja naik daun dah zaman la ni, ulat bulu dah pandai naik kete..hehehe..
 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design