Tuesday, March 08, 2011

Selamat Hari Wanita

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini bersamaan 8 March 2010 adalah hari WANITA. Wah, bertuahnya menjadi seorang wanita kan. Jadikan ini satu penghargaan buat semua kaum wanita atas segala jasa dan pengorbanan anda. Maka jagalah diri anda dan keluarga dengan sebaiknya. Jadilah seorang wanita yang solehah dan disayangi. So kesempatan ini aku ingin mengucapkan Selamat Hari Wanita kepada semua wanita di seluruh dunia.

Mari kita kongsi sedikit info tentang hari wanita ini yang aku kopipes (of cozlah) dari Wikipedia.

Hari Wanita Antarabangsa atau Hari Wanita Sedunia disambut setiap tahun pada 8 Mac


Kajian menunjukkan kebanyakan negara masih mengamalkan dasar atau undang-undang yang mendiskriminasi wanita  
-  Wanita di zaman dahulu selalu di pandang rendah. Selalu dinafikan hak mereka. Mereka tidak digalakkan belajar tinggi-tinggi kerana masih memegang pepatah 'wanita duduknya di dapur'. Ha, maka bersyukurlah kita kerana zaman sekarang martabat seorang wanita itu telah diangkat. Malah wanita zaman sekarang lebih ramai yang berdikari dan berjaya.


Wanita hendaklah diberikan hak serta peluang yang sama rata sama ada dalam bidang pendidikan, kerjaya mahupun pembuatan keputusan. Wanita bergelut dengan kerjaya demi menyara keluarga dan diri, sedangkan pada masa yang sama, turut menjadi seorang ibu mahupun isteri di rumah. 
-   Ya, aku sangat setuju dengan penyata ini. Banggakan menjadi seorang wanita? 

Wanita terpaksa bertungkus-lumus mencari nafkah bersama-sama suami mahupun bersendirian. Ada ketikanya, mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada tanggungjawab membesarkan anak sepenuhnya.Ibu yang bekerja bimbang tentang keselamatan serta kebajikan anak yang ditinggalkan di pusat-pusat jagaan.Tambahan pula, kos menghantar anak ke pusat jagaan atau didikan awal yang menawarkan perkhidmatan atau kemahiran tambahan agak tinggi. Umumnya, perkhidmatan jagaan anak mahupun didikan awal kanak-kanak yang berkualiti merupakan prasyarat penting kepada wanita yang bekerjaya. 
-   Jadi, kepada lelaki2 di luar sana tu, janganlah menyerahkan sepenuhnya kerja rumahtangga kepada wanita sahaja. Konon sebagai wanita, itu adalah tanggungjawab mereka. Bukankah lebih manis sekiranya para suami bersama2 isteri menguruskan hal rumahtangga bersama. Menolong meringankan beban isteri dalam menguruskan hal rumatangga. Dengan ini, rumahtangga pun aman dan bertambah kasih sayang...:-))

Nabi Muhammad menjadi contoh ikutan kita semua. Nabi suruh wanita menutup aurat bukanlah kerana mahu mengurangkan hak wanita untuk dedah sana atau dedah sini. Tetapi meninggikan martabat wanita beriman itu menjadi seumpama mutiara yang tidak ternilai. Dalam sejarah, Nabi tidak pernah memarahi dan memukul isteri-isterinya. "Dikalangan lelaki, akulah yang paling terbaik melayan isteri". Syurga anak-anak berada di bawah telapak kaki ibunya. 
-   Sangat terharu! 

0 comments:

 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design