Monday, March 21, 2011

Baca, Hafal dan Fahamilah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Mode : Nak bagi Tazkirah :-)) 





Pagi tadi sewaktu nak bersiap-siap untuk pergi kerja, seperti biasa mak dan ayah akan menonton rancangan Tanyalah Ustaz. Selalunya volume suara TV itu akan kedengaran sehingga ke bilik aku..hehehe. Jadi, sambil bersiap tu bolehlah juga aku mendengar dan menambah ilmu. 

Topik hari ini berkenaan membaca Al-Quran. Berapa kerapkah korang membaca Al-Quran? Berasa terpukul jugakkan dengan soalan ini? Terasa kejahilan diri ini. Sejujurnya, aku pun bukanlah selalu ada masa nak membuka dan membaca Al-Quran (Astaghfirullah). Bila teringat tu adalah aku membaca. Paling-paling pun hanya setiap hari khamis - membaca surah Yasin.

Terpanggil aku nak berkongsi kata-kata ustaz tentang menghafaz ayat-ayat Al-Quran ni. Kalau ayat-ayat yang dijadikan doa harian tu senanglah kita menghafalnya (tapi sekadar hafal je kan, tanpa tahu pengertian maksudnya? Kalau ada yang hafal sekali dengan pengertiannya itu Alhamdulillah) Kata Ustaz, semua orang boleh menghafaz Al-Quran. Hanya malas dan rajin aje. 

Okay, mari kita mulakan dari sekarang menghafaz ayat-ayat suci ini. Caranya? Setiap kali ingin menghafaz, hafaz ayat itu satu per satu. Jangan berganjak ke ayat yang seterusnya sekiranya belum yakin mampu menghafaz. Ulang beberapa hari ayat yang sama sehingga kita ingat dan seterusnya beranjaklah ke ayat yang berikutnya. Ulangi langkah di atas sehingga berjaya. Haa..boleh tak?

Hmm..aku pun rasa nak mulakan. Aku nak cuba mulakan dengan menghafaz surah Yasin dulu.  Semoga aku berjaya! Korang pun cubalah! Tak rugi pun kan? Kalau lirik lagu bermacam-macam korang boleh hafal, kenapa ayat-ayat Al-Quran tak boleh pulak kan?

Apa kata korang nyanyi je lagu ni ..."-))

♫ 
Marilah Mengaji Kenal Huruf Al-Quran
Mari, Mari Mengaji Penuh Kesungguhan
Marilah Mengaji Faham Isi Al-Quran
Hayati Maksudnya Dalam Kehidupan ♫ 

0 comments:

 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design