Thursday, December 30, 2010

Selamat Tinggal Gege

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Semalam pagi aku terima pesanan ringkas dari kakakku mengatakan kucing aku yang tinggal satu-satunya telah pergi meninggalkan kami kerana dilanggar motor. Ya Allah, saat itu hatiku rasa melayang, tanganku mula menggigil dan mata sudah mula berair.. oh tidak!!! terasa seperti ingin menjerit!! 

Ku cuba gagahkan diri menahan airmata dari mengalir namun tewas juga.. mood aku turut pun berubah sama. Kwn2 pun menegur tapi entahlah...terasa semangat dibawa pergi sekali. Gege adalah satu2nya generasi Noe yang tinggal. Seluruh perhatian dan kasih sayang aku berikan padanya. Ia sangat comel dan manja.

Setiap pagi Gege akan menunggu di luar bilikku dan saat aku membuka pintu bilik, Gege akan datang bermanja di kakiku dan seperti biasa aku akan memeluknya dan menciumnya. Begitu juga apabila aku pulang ke rumah. Sewaktu memarkir kereta Gege akan sentiasa berada di depan pintu menanti aku. Sebaik sahaja kakiku melangkah ke dalam rumah, Gege akan mengekoriku sehingga ke bilik. Gege yang manja, Gege yang comel, Gege yang bijak...kini semua itu hanya tinggal kenangan.... (Y__Y)

Terasa aku seperti tidak mahu mencari pengganti Gege lagi. Sudah nekad dalam hati aku tidak mahu menerima kucing lagi melainkan kucing itu datang sendiri atau mungkin juga kucing yang ku temui di tepi jalan. Namun buat masa ini, aku masih dalam kesedihan......

Tuesday, December 28, 2010

Teater Siti Di Alam Fantasi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Cuti akhir tahun sudah pun hampir sampai ke penghujungnya. Kerana tidak membawa anak2 buah ke mana-mana seperti cuti semester sebelumnya, maka aku dan kak long telah membuat rancangan membawa mereka menonton teater Siti Di Alam Fantasi.

Maka, semalam selepas sahaja waktu kerja tamat, aku tergesa2 pulang ke rumah, membersihkan diri dan bersiap. Menjelang maghrib, kak long bersama anak2 buah menjemput aku. Syukur lalulintas lancar sahaja. Sampai di sana, kami segera mengambil tiket dan menunaikan solat maghrib. Sesudah itu terus masuk ke panggung menanti tayangan bermula.

Sepanjang tayangan berlangsung, anak2 yang hadir pada malam itu sungguh seronok menyaksikan teater ini. Aku juga turut kagum dengan penataan cahaya, latar belakang yang digunakan. Sangat menarik dan menghiburkan.

Apapun, yang penting mereka enjoy the show (so tk bolehlah mereka nk komplen lagi heheh). Siap ambil gambar dan tandatangan pelakon kesukaan mereka. Namun aku kelaparan sebab selesai sahaja sesi tandatangan kami terus pulang memandangkan anak2 tak berapa sihat...

Teater Siti Di Alam Fantasi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera



Cuti akhir tahun sudah pun hampir sampai ke penghujungnya. Kerana tidak membawa anak2 buah ke mana-mana seperti cuti semester sebelumnya, maka aku dan kak long telah membuat rancangan membawa mereka menonton teater Siti Di Alam Fantasi.

Maka, semalam selepas sahaja waktu kerja tamat, aku tergesa2 pulang ke rumah, membersihkan diri dan bersiap. Menjelang maghrib, kak long bersama anak2 buah menjemput aku. Syukur lalulintas lancar sahaja. Sampai di sana, kami segera mengambil tiket dan menunaikan solat maghrib. Sesudah itu terus masuk ke panggung menanti tayangan bermula.

Sepanjang tayangan berlangsung, anak2 yang hadir pada malam itu sungguh seronok menyaksikan teater ini. Aku juga turut kagum dengan penataan cahaya, latar belakang yang digunakan. Sangat menarik dan menghiburkan.

Apapun, yang penting mereka enjoy the show (so tk bolehlah mereka nk komplen lagi heheh). Siap ambil gambar dan tandatangan pelakon kesukaan mereka. Namun aku kelaparan sebab selesai sahaja sesi tandatangan kami terus pulang memandangkan anak2 tak berapa sihat...

Yang Terindah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


~~ Sekadar gambar hiasan ~~

Hari baru, dunia baru.....

Alhamdulillah, aku telah selamat menjadi tunangan orang pada minggu lepas. Majlis sederhana yang diadakan di rumah aku berlangsung dengan meriah dan lancar seperti yang dirancang.

Kesibukan aku menyiapkan barangan hantaran dan debaran menanti saat2 majlis berlangsung, terbalas akhirnya dengan perjalanan majlis yang indah ini.

Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada family serta rakan2 terutamanya Kak Shazila yang datang dari Perak - yang menggigil tangannya kerana nak membuatkan sentuhan ke wajahku hehehe. Hasilnya? Hmm.. memuaskan, namun tak sempat nak membuat final touch sebab aku dh tergesa2 keluar dari bilik (al-maklumlah dah 2 kali dipanggil untuk disarung cincin). Dan Kasih, teman sedari kecil, terima kasih kerana sudi membantu aku membuat coklat untuk hantaran. Sayang you all!!

Harapan aku, semoga ikatan pertunangan ini akan diakhiri dengan majlis pernikahan antara aku dan dia. Semoga Allah merahmati perjalanan hubungan kami hingga ke hujung nyawa..amin.

Buat teman-teman yang tidak dijemput ke majlis pertunangan ini, sepuluh jari kususun memohon kemaafan kerana majlis ini sememangnya dibuat hanya sederhana, family dan kawan2 terdekat sahaja yang diundang. Insya Allah, majlis pernikahan nanti, pasti kalian semua akan kujemput.

Semoga doa kalian mengiringi perjalanan kami...

Wednesday, December 15, 2010

Khasiat - Surah Al-Kausar

Assalamualaikum & Salam Sejahtera




Surah Al-Kausar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di
Makkah  dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat
daripada batu  permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada
susu  dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad
s.a.w.kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang
yang  dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu
Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah
s.w.t.makbulkan doa kita .

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di
leher,Insya' allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air
mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x,
mudah-mudahan  Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir
itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk
ketika  menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah
s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah
tetapi  dizalimi.

Perkara yg baik kita amalkan selalu.


Friday, December 10, 2010

SAKIT HATI

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Tak tahu dah nak luahkan pada siapa tapi mmg hati ini sangat sakit. Sakit hati pada orang yang tk paham bahasa ni. Bukan sekadar tak paham bahasa je, membaca pun tak reti agaknya.

Sudah berkali2 aku ckp jgn ganggu aku! Ckp secara baik pun tak paham, jangan sampai pulak nanti aku tercakap dengan cara yang kasar. Bukan bermaksud nak kurang ajar cuma mungkin itulah cara terakhir utk pahamkan orang yang macam ni.

Ya Allah, bagilah aku kekuatan untuk mencari sebuah kebahagian..amin

Wednesday, December 08, 2010

Cokelet

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Ini contoh coklat berbentuk bunga ros

See? I told you..minggu yang sibuk. Banyak benda nak cerita sebenarnya tapi dah lama terperam maka aku citer cikit jelah yer..

Nak dijadikan cerita, weekend yg lepas, aku sibuk dengan errands yang harus dibuat. Wah banyaknya 'things to do' list. Apapun dalam masa 2 hari tu seharian jugaklah masa aku terisi dengan segala perkara. Yang penting aku puashati dengan hasilnya. Segalanya lancar Alhamdulillah.

Buat pertama kalinya, aku nak cuba buat cokelet. Setelah segala bahan-bahan aku sediakan dan pencetak segalanya semua ada bersama, pagi ahad nan indah aku mulakan aktiviti membuat cikelet aku. Senang sahaja rupanya. Thanks ya Kasih atas tunjuk ajar.

Bermacam bentuk aku cuba buat. Walaupun ada sedikit kekurangan pada percubaan ini namun keseluruhan hasilnya sungguh memuaskan. Tak sabar rasanya nak buat untuk hari ITU nanti... Semoga berjaya! Cahiyok!!

Jalan-Jalan Pangkor

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Dec 1, 2 & 3, company buat trip ke Pulau Pangkor. Tahun ni dalam Malaysia sahaja berbanding tahun lepas ke Bali. Hopefully next trip dapatlah ke luar negara lagi...weeee...~~

Apapun trip ni memanglah seronok. Nasib baik juga pergi ramai2. Aku rasa kat Pangkor tu agak boring jugaklah sebab tak banyak tempat yang boleh dilawati selain di pekan pangkor sajelah. Kalau saja2 nak pergi baiklah pergi ramai2 dan penuhi dengan aktiviti. Tempat macam ni sesuai untuk merehatkan minda atau berbulan madu..heeee~~

Pagi itu kami bertolak jam 6 pagi dari opis menaiki bas. Nasib baiklah aku terjaga jugak pagi itu kerana malam sebelumnya dating bersama Natrah. Kepala pun peninglah jugak kerana bangun di awal pagi hehehe...
cadang dalam bas nak tidur tapi tak boleh jugak sbb nak tengok pemandangan n asyik bercerita sahaja...

Suatu pagi aku duduk di beranda bilik hotel kami di tingkat 2. Konon nak mengambil angin pagi. Sedang aku duduk melihat pemandangan pagi nan indah itu..tetiba datanglah seekor kera lalu betul2 di belakang aku. Aku terperanjat dan segera masuk ke dalam bilik. Sempat jugak aku mengunci pintu. Melalui tingkap ku lihat kemudian datang pula 2 ekor kawan2 kera itu dan semuanya bertandang di balkoni bilikku. Seekor di tingkap sisi, seekor di tingkap depan dan seekor lagi bergayutan hahah.. Sempat jugak aku snap pictures kera2 ini yang sungguh lucu. Yang peliknya kera ini pun suka main nyorok2 (hahahah!!) Nak tahu? sbb bila ku tutup pintu, kera yang bergayut itu akan hilang di sebalik kayu. Bila ku buka pintu perlahan2, kera itu akan menunjukkan mukanya dengan aksi bergayut secara terbalik. Dua tiga kali juga aku buat begitu.. Heee ketawa dalam hati melihat aksi mereka....

Hari terakhir di Pangkor, kami mendaki bukit (jungle tracking). Sepatutnya semua staff yang seramai lebih kurang 30++ itu ikut sekali tapi pada pagi itu hanya 8 orang sahaja (7 ppuan dan seorang lelaki) Hmmm... alasan mereka yang tk pergi tu penatlah, sakit kakilah, takut pacatlah dan sebagainya. namun bagi aku satu kerugian kalau tk turut serta. Awal2 dah diberitahu oleh kerana cuaca hujan dan lembab, kemungkinan pacat itu merayap sangat besar. Apapun kami redah sahaja. Lebih kurang 1 jam kemudian, kami sampai ke bawah semula. Semua periksa kaki masing2. Haaaa, ambik! Dalam kasut punyalah besar2 pacat. menjerit jugalah. Ingatkan dah taburkan garam di kaki dan kasut pacat itu takut nak masuk tapi nampaknya ia tetap tak peduli..haishhhh!!!

Tak perlulah rasanya aku nk cerita panjang kat sini. Kalau yang dah pernah pergi korang tahulah camner seronoknya kat sana kan. Yang belum pernah pergi tu bolehlah pergi lepas nie..Cuti2 Malaysia.


Teater Natrah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Sepanjang minggu lepas adalah minggu yang sibuk bagiku namun segalanya indah seperti yang dirancang.

30 November 2010, aku dan si dia telah pergi menonton teater Natrah musim ke-2 di Istana Budaya. Wah, nampaknya si dia juga semakin suka menonton teater (tapi katanya yang terpilih je..weee).

Seperti yang semua sedia tahu teater ini adalah berkisah tentang Natrah yang diserahkan oleh ibunya (seorang wanita inggeris) kepada seorang wanita Islam untuk dipelihara. Setelah Natrah membesar, maka berlakulah perebutan hak penjagaan di mana keluarga asal Natrah ingin menuntut anaknya semula sedangkan di waktu itu Natrah seorang muslim. Berlaku konflik perebutan...(begitulah lebih kurang hehehehe)

Apapun, bagiku teater ini menarik untuk ditonton. Lakonan hebat Maya karin, Sofea Jane, Umi Aida serta beberapa pelakon lain sangat berkesan. 

**** Aku sebenarnya tak reti sangat nak buat ulasan. Apapun kalau ada kesempatan, korang cuba2lah menyaksikan teater pulak yer. Lepas ni nak booking Siti Di Alam Fantasi pulak.. Jom ramai2!!

Teater Natrah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Sepanjang minggu lepas adalah minggu yang sibuk bagiku namun segalanya indah seperti yang dirancang.

30 November 2010, aku dan si dia telah pergi menonton teater Natrah musim ke-2 di Istana Budaya. Wah, nampaknya si dia juga semakin suka menonton teater (tapi katanya yang terpilih je..weee).

Seperti yang semua sedia tahu teater ini adalah berkisah tentang Natrah yang diserahkan oleh ibunya (seorang wanita inggeris) kepada seorang wanita Islam untuk dipelihara. Setelah Natrah membesar, maka berlakulah perebutan hak penjagaan di mana keluarga asal Natrah ingin menuntut anaknya semula sedangkan di waktu itu Natrah seorang muslim. Berlaku konflik perebutan...(begitulah lebih kurang hehehehe)

Apapun, bagiku teater ini menarik untuk ditonton. Lakonan hebat Maya karin, Sofea Jane, Umi Aida serta beberapa pelakon lain sangat berkesan. 

**** Aku sebenarnya tak reti sangat nak buat ulasan. Apapun kalau ada kesempatan, korang cuba2lah menyaksikan teater pulak yer. Lepas ni nak booking Siti Di Alam Fantasi pulak.. Jom ramai2!!

Salam Maal Hijrah 1432

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Rasanya masih belum terlambat utk aku ucapkan salam tahun baru buat semua umat Islam di dunia ini. Semoga buku baru kali ini akan ditulis dengan perkara yang baik2 dan berfaedah.

Semoga kita semua berjaya menjadi umat Islam dalam erti kata sebenarnya..amin
 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design