Sunday, November 21, 2010

Perihal Tandas

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Mungkin ada yang sedia maklum bahawa 19 November adalah hari Tandas Sedunia. Mungkin ada juga yang mencemuh atau menjadikannya bahan gurauan kerana tandas adalah suatu tempat yang kotor, mengapa mesti dijadikan seperti hari peringatan pula. Seberapa kerapkah anda ke tandas dalam sehari? Tanpa kita sedar tandas adalah tempat yang memang selalu akan dilawati hehhe...

Kalau tandas di rumah sendiri, sudah tentulah kebersihannya terjaga. Tapi tandas awam pula bagaimana? Yang manakah pilihan anda ~ Antara tandas yang dikenakan bayaran masuk sebanyak RM1 tapi di dalamnya sungguh bersih, berbau harum dan lengkap dengan peralatan DAN tandas yang hanya dikenakan RM0.30 untuk masuk tetapi berbau hancing, kotor dan tiada kelengkapan seperti tisu dan sabun tangan? 

Kalau aku, sudah tentu aku memilih keadaan yang selesa walaupun terpaksa mengeluarkan bayaran yang rasanya melampau untuk masuk ke sebuah tandas.

Siang tadi, aku ke tandas awam dan membayar RM0.30 tapi keadaan di dalamnya tidak berapa selesa..dengan bau yang tidak menyenangkan, paip juga tidak semuanya berfungsi dengan baik dan yang paling aku tidak suka TISU tak ada. Aku terpaksa keluar semula dan meminta tisu kepada penjaga tandas. Rupa2nya tisu hanyalah disediakan di luar dan sudah dipotong2 dan dilipat. Berbaloikah dengan bayaran yang dikenakan????

Tapi aku hairan kerana ada juga setengah kompleks yang tidak mengenakan sebarang bayaran masuk namun kualiti tandasnya sangat terjamin dan selesa.

Jadi, dalam hal ini, siapakah yang harus memainkan peranan penting?? Sebagai pengguna sudah tentu kita mahukan yang terbaik tapi dalam masa yang sama kita juga harus memainkan peranan dalam mencipta suasana ini. Jadi, marilah kita bersama2 menjaga kebersihan tandas kita..weeee ~~~

No comments: