Wednesday, September 22, 2010

Puasa Syawal dan puasa ganti?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Hari ini aku tak berpuasa. Wah, jeles ayahku dah abes buat puasa 6, mak pula lagi 1 hari. Aku? Hehehe..biarlah rahsia. 

Kalau tahun2 yang lepas aku selalu buat puasa ganti dulu kemudian baru buat puasa 6..waaa....kena kuat semangat dan kena pandai bahagi masa supaya cukup puasa tu dalam bulan Syawal.

Bulan Ramadhan hari itu aku menonton rancangan Tanyalah Ustaz yang membincangkan soal berpuasa. Menurut Ustaz, buatlah puasa 6 dulu kerana waktu masa terhad sedangkan puasa ganti kita ada masa setahun (sebelum tibanya puasa berikutnya) untuk mengganti. (Tapi alangkah baiknya kalau kita (khususnya kaum wanita) mengganti puasa wajib yang tertinggal secepat mungkin kerana kita tidak tahu bila ajal akan menjemput). Wah, lega aku mendengarnya. Hehehe bukan apa, memang payah nk membahagi masa atau lebih afdal dikatakan tak tahan godaan hehehe..jemputan rumah terbuka di sana sini..

Satu persoalan yang mungkin berlegar di minda kita semua, bolehkah puasa 6 disatukan? Ada bermacam2 pendapat. Tapi aku mengikut pendapat haruslah diasingkan antara wajib dan sunat. Puasa 6 hukumnya sunat dan puasa ganti adalah wajib bagi kita.  Di samping mendapat pahala, aku rasa secara tak langsung kita dapat menyihatkan badan dengan berpuasa ni. Selagi berkemampuan, tiada masalah kan? 


No comments: