Monday, August 09, 2010

Apa Kata Hati



Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Selalunya blog aku hanya berkisarkan tentang apa yang berlaku di sekelilingku dan segala aktiviti aku. Jarang sekali aku berkongsi rahsia hatiku. Sebab apa? Kerana itu adalah hak peribadi aku dan mungkin belum masanya untuk aku kongsikan bersama teman.

Hari ini, seorang teman bercerita tentang dirinya yang masih belum berkahwin lagi, sama seperti aku. Sedikit cuak (bukan sedikit tp banyak sebenarnya) apabila orang sekeliling sering bertanya soalan cepumas yang aku sendiri tiada jawapan "Bila nak kawin?", "Memilih sangat!", "Cinta itu boleh dipupuk."

Lantas apa yang harus dijawab? Nak kata memilih, bukankah kita memang seharusnya memilih? Sedangkan Islam sendiri menggalakkan kita memilih pasangan hidup.

" Islam juga mengajarkan kepada umatnya untuk berhati-hati dalam memilih pasangan hidup karena hidup berumah tangga tidak hanya untuk satu atau dua tahun saja, akan tetapi diniatkan untuk selama-lamanya sampai akhir hayat kita.
Muslim atau Muslimah dalam memilih calon istri atau suami tidaklah mudah tetapi membutuhkan waktu. Karena kriteria memilih harus sesuai dengan syariat Islam. Orang yang hendak menikah, hendaklah memilih pendamping hidupnya dengan cermat, hal ini dikarenakan apabila seorang Muslim atau Muslimah sudah menjatuhkan pilihan kepada pasangannya yang berarti akan menjadi bagian dalam hidupnya. Wanita yang akan menjadi istri atau ratu dalam rumah tangga dan menjadi ibu atau pendidik bagi anak-anaknya demikian pula pria menjadi suami atau pemimpin rumah tangganya dan bertanggung jawab dalam menghidupi (memberi nafkah) bagi anak istrinya. Maka dari itu, janganlah sampai menyesal terhadap pasangan hidup pilihan kita setelah berumah tangga kelak." ~~ ihsan dari internet.
Bagi yang masih bujang dan belum berpunya itu, sabar ajalah. Yang penting usaha dan kemudian tawakkal. Pernah aku terbaca tentang jambatan jodoh ini. Ada yang ditakdirkan jambatannya pendek maka cepatlah dia berumah tangga dan begitulah sebaliknya...

So, mari kita lihat ciri2 yang harus dititik beratkan dalam mencari pasangan :-

No comments: