Wednesday, February 10, 2010

BABAK SEPETANG

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


(Gambar ini hanya hiasan)


Situasi : -


"Imah, beli ice blended jom. Acik belanja" ajakku kepada anak buahku.
"Yes!" jawabnya kegirangan.

Wah, bagus ni, disebelah kedai tu ada jual goreng pisang dan keropok lekor, ujarku dalam hati. Setelah memesan ice blended kiwi dan vanilla, kami ke gerai sebelah.



"Kak, macamana kira goreng pisang ni?"tanyaku.
Wanita itu mendongakkan wajah "AKAK nak berapa?"tanyanya tanpa senyuman.
Aku tersenyum kerana dia menekankan perkataan 'AKAK' tadi.


"Yalah, macamana kira ni?" tanyaku sekali lagi.

"4 seringgit" jawabnya masih kedekut dengan senyuman. Hanya sekilas wajahku di pandang.
"Bagilah seringgit" jawabku dengan perasaan cuak.



Hajat di hati untuk membeli keropok lekor terpaksa ku batalkan kerana sikapnya yang acuh tidak acuh. Mungkin duitku tidak berharga padanya berbanding pembeli yang lain. Terasa menyesal pula kerana pisang gorengnya lembek dan berminyak. Untung juga aku tidak jadi membeli keropok lekor kerana bila jerangan di angkat, ku lihat keropok lekornya penuh dgn bintik2 hitam kerana menggunakan minyak yang tidak di saring dan sudah menjadi hitam warnanya.


Bungkusan dan duit bertukar tangan. Si peniaga itu masih mempamerkan wajah masamnya walaupun ada beberapa orang pembeli sedang menunggu giliran.

Untuk memuaskan hati anak buahku yang teringin menikmati keropok lekor petang tadi, aku singgah di gerai hujung yang menjadi gerai kegemaranku. Selain dari kedainya yang bersih, peniaganya juga ramah.



Dalam hati aku terfikir: Mungkinkah wanita itu marah kerana aku memanggilnya kakak? Jelas di mataku dia jauh lebih tua dariku. Seandainya dia tidak suka, tidak perlulah menunjukkan wajah masam. Anggap sahajalah panggilan itu sebagai tanda hormat. Seperti menjadi satu kesalahan pula menggunakan panggilan itu. Bukannya dia perlu mengeluarkan wang atau membayar apa-apa cukai sekiranya panggilan itu digunakan. Entahlah kadang2 tak fhm dgn perangai segelintir peniaga yg kedekut dgn senyuman. Sebagai peniaga, bukan sahaja  perlu menjual barangan yg dijual sebaliknya menjual servis juga. Hmmm....fikir-fikirkanlah...

2 comments:

Hanny Esandra said...

wow! rumah sudah dicat baru.. ehehehe..

LaDolce vs CN said...

waahh, kakyanie blog udah cun!!!n3 pn da rajin ngedate yea..:-)))

 

Aryanie Aleem Template by Ipietoon Cute Blog Design